Hva er egentlig så spesielt med Rolex?

Den var god...Men fikk ingen -Likes-:mrgreen:

På en forum i 2011... Tema: "Why Rolex?"

"Buying a Rolex is the safest and quickest way to show people that you have a nice watch :p
There are lots of other nice watches but most of people can't recognize them due to the fact that they didn't invest enough in advertising campaigns ;)"
 
Historier er ofte akkurat det; historier. Ofte endres de litt etter litt og kan fremstå som noe misvisende. Jeg betviler ikke at Patek tar seg betalt, men jeg tror at sluttprisen i mange tilfeller kan ende nærmere prislisten enn i 30000 kroners klassen som har sitt utspring i skrekkhistorier som har vært gjennom noen ledd. Jeg får ta eventuelle sorger når den tid kommer og heller nyte synet av Pateken på armen i mellomtiden :)

En dag i 90 taller jeg så en Rolls Royce Silver Shadow for rundt 150.000 Kr i Paris.
En kompis sagt meg: Ja, mange kan kjøpe seg en gammel og fin Rolls men veldig få har råd til å vedlikeholde den...

Når man kjøper seg en top.of.the.game luksus gjenstand, man må har lommeboken for å ta vare på det.
 
Ikke sikker på hvordan jeg sksl tolke den der, men det skal nok ordne seg om det koster 7 eller 30
 
Ikke sikker på hvordan jeg sksl tolke den der, men det skal nok ordne seg om det koster 7 eller 30

En service på 30K er nok med skive, viser eller en del deler bytting: Mulig etter en vann/fuktighet inntrengning og en del rust oppsammlet for eks.
Men det kan ikke bli snakk om enkelte rensing.

Det jeg mener er at høyklass gjenstander koster dyrt på vedlikehold: Hvis man har råd, går det helt perfekt.
Hvis man hadde bare "råd" til innkjøp...Da blir det komplisert.
 
Jeg kjøpte min første Rolex i 1980, var rimelig frustert over å få ødelagt flere klokker på jobb og hadde kun ett fokus: Handle en solid beater. Tok min ferielønning og troppet opp hos Alf Lie i Prinsensgate. Etter en lengre samtale ble jeg foreslått en Explorer 1016 eller en Submariner 1680 som den på den tiden- ultimate beater. Jeg gikk for 1016 på grunn av lavere høyde og mindre kanter å hekte seg opp i.

Denne hadde jeg i mange år som daglig beater, eneste alvorlige skade jeg hadde var et sprukket plexiglass og mange store "dings".
Etterhvert ble det en SD 16660 og til slutt rundt 1995-2000 ble min trofaste 1016 byttet i en submariner.

For min del koker det ned til at jeg ønsker en daglig beater som fungerer. En stor bonus med Rolex er servicekostnader, du kan bruke klokka som beater i 30-40 år og ha en relativt lav vedlikeholdsutgift, bare sammenlign med AP-PP-VC og andre med inhouse verk.
Den største bonusen er dog at 2.håndsprisen er latterlig høy.
@Tom Henriksen God post. Jeg skulle ønske det fremdeles var slik med Rolex. Det har dessverre blitt sånn nå at det å bruke en Sub til daglig "beater", ihvertfall slik du bruker dem (ja, jeg har sett bildene av SDen din ;) ) ikke lenger er noe reelt alternativ for de aller, aller fleste av oss. For eksempel så tviler jeg på at den moderne keramiske bezelen hadde overlevd så mange år på armen din, hvor den gamle Sea-Dwelleren du har klarte seg fint i flere år under veldig røff bruk. Dette var tiden hvor man rasjonelt kunne forsvare å bruke en Rolex som en ekte beater. En sub koster nesten 70k, og om uhellet er ute og du smeller den inn i dørkarmen og knuser bezelen, hva koster inserten? Over 10k? Det er bare noen få år siden jeg kjøpte en Submariner fra Lervik for 37k flunkende ny...

Bare en liten digresjon og hjertesukk fra min side. Er ikke glad i retningen Rolex har tatt hvor klokkene er blitt mer og mer ren luksusvare, og hvor historiene om fjellklatring og utforskning av dyp bare mister mer og mer bakkekontakt. Det er og blir historie nå.
 
Redigert av en moderator:
Hvis det fortsetter sånn...Blir en Sub på den 100.000 magiske grense om 5 år?
Det jeg tviler på, er at det kan fortsette sånn...
 
Nå ble vel de fleste bildene tatt når Spacecowboy holdt foredraget sitt. Så fotografen som kom litt sent valgte å ikke gå rundt og bråke for mye. Bildene av Rolexene ble tatt av en LITEN gruppe som satt bakerst i lokalet. Derfor var 50 prosent av bildene av R typen.


Kanskje det, men det er mye Rolex på Nurk-møtene.
 
Jeg kjøpte gull Rolex fordi jeg følte jeg ikke fikk pulten nok, men det ble for mye av det gode så nå er det vintage på armen.
 
My point exactly.
Det er bare å konsultere det ellers fortreffelighet billedreferatet fra siste Nurk møte hvor rundt regnet 50% av wristshot'ene var av R typen så tenker jeg det ikke er så interessant å delta.

Ellers er det bare å gratulere vår trådstarter med en fin intro her på sonen og det med et tema som særlig innledningsvis unngikk de vanlige stereotypene med høy popkorntråd faktor.

Jeg kan være med på at noen ikke liker Rolex....Men at noen nesten føler seg direkte truet og avstår fra hyggelige klokke-treff grunnet Rolex syntes jeg blir for drøyt. Jeg skal ihvertfall aldri bære en Rolex på et NURK møte igjen.
 
Dette er jo en tråd som man bare må poste ett eller annet i;) Enten på hat eller elsk siden, det går jo ikke ann å være likegyldig til
ur-bransjens mest ikoniske produsent, som Rolex uomtvistelig er.

Jeg har hatt flere Rolex opp gjennom årene, kjøpt både nye og brukte. Felles for alle disse er at jeg har solgt de igjen etter en stund med en pen fortjeneste, uten at dette noen gang har vært min bevisste strategi. Dette i seg selv gjør jo Rolex spesielt.

Så kan man jo spørre seg hvorfor andre hånds markedet er så bra for Rolex?
Selvfølgelig skyldes dette det sterke varemerket, som er skapt gjennom god markedsføring, men den aller viktigste grunnen er nok at Rolex faktisk lager ur i en meget god og holdbar kvalitet, med et tidløst design.

Selvfølgelig skaper den allment kjente høye prisen og gjenkjenneligheten et status symbol rundt Rolex, som man kan mislike - eller nettopp være grunnen til at man kjøper seg et slikt ur, nytt eller brukt.

Personlig stiller jeg for tiden uten en Rolex og syntes det er befriende å slippe "harry" eller "streber" stempelet, som gjerne følger Rolex i møte med nye mennesker og da spesielt kunder.

Det er mye hyggeligere med den positive oppmerksomhet og gjerne den hyggelige "klokkeprat" jeg møter ved bruk av mine Panerai's eller "rare" retro Omega:eek:
 
Personlig stiller jeg for tiden uten en Rolex og syntes det er befriende å slippe "harry" eller "streber" stempelet, som gjerne følger Rolex i møte med nye mennesker og da spesielt kunder.

Det er mye hyggeligere med den positive oppmerksomhet og gjerne den hyggelige "klokkeprat" jeg møter ved bruk av mine Panerai's eller "rare" retro Omega:eek:

For meg er faktisk også gjenkjennelsesverdien til Rolex et lite "problem". Jeg setter pris på å snakke og sammenligne klokker med de som har samme interessen, men er mer komfortabel med å ha på en "anonym" klokke.

Jeg trives bedre med at mine klokker går mannen i gata hus forbi enn at den skaper mye oppmerksomhet og spørsmål rundt hva den koster osv. Ser for meg at det er det inntrykket mange vil sitte igjen med som ikke er interesserte i klokker.

"Hvor mye kostet den da/den var ikke billig??

Oppmerksomhet av typen "Det var en utrolig fin klokke" er jeg imidlertid mer komfortabel med:eek:
 
Smaken min er sikkert påvirket av alt for mye tid på TS (selv om jeg hadde handlet Speedmaster mange år før jeg ble med på TS), men jeg kjøper det jeg liker og som vekker attrå hos meg. Den økonomiske biten - kan jeg selge denne for kr XXX mer etter 3 mnd - interesserer meg nada. Men slik er det vel for de fleste, hvis ikke hører man vel mer hjemme på www.tradersonen.no enn på TS ;)
Jeg er her fordi jeg er lidenskapelig opptatt av mekaniske klokker.

Det ville heller aldri falle meg inn å å bruke energi på å kritisere andres valg av bestemte ur, eller klage høyt om at noen manufakturer ikke får nok publisitet. Dette er et FORUM, som speiler medlemmene. Dersom DU mener noe ufortjent er i skyggenes dal, må DU selv bringe det frem i lyset.

Man må ikke ha en Rolex for å trives på TS, og man må heller ikke like dem. Det er også greit å ha et kritisk blikk, men til tider synes jeg enkelte blir fanatiske i sin kritikk - ingen nevnt, ingen glemt ;)

Selv har jeg ingen Rolex nå, har heller ikke planer om det, men kommer jeg til å kjøpe en i fremtiden? Sannsynligvis :eek:

Kos dere på TS, la de andre der ute stå for kranglingen. :)
 

Nå har jeg lyst for egen design;)

It's already out there...:)

9596e67040a01f8fb195529252d44ded_zps7abfc319.jpg
 
Selvfølgelig skaper den allment kjente høye prisen og gjenkjenneligheten et status symbol rundt Rolex, som man kan mislike - eller nettopp være grunnen til at man kjøper seg et slikt ur, nytt eller brukt.

Personlig stiller jeg for tiden uten en Rolex og syntes det er befriende å slippe "harry" eller "streber" stempelet, som gjerne følger Rolex i møte med nye mennesker og da spesielt kunder.

Det er mye hyggeligere med den positive oppmerksomhet og gjerne den hyggelige "klokkeprat" jeg møter ved bruk av mine Panerai's eller "rare" retro Omega:eek:

Uten at det er fryktelig viktig for meg hva andre skulle mene, så regner jeg med at et eventuelt innkjøp av Rolex vil kunne møtes enten med et "Jaså, du tror du er storkar" eller et "Jaså, har du kjøpt deg fake klokke"?

Men, "frykten" er nok overdrevet, det er ingen som legger merke til klokkene mine uansett. Så det blir nok en Rolex på meg også etter hvert :D
 
Redigert:
It's already out there...:)

9596e67040a01f8fb195529252d44ded_zps7abfc319.jpg

Ja jeg bruker en del store klokker: Men på en fysiske måtte, jeg kan det og uten å ser ut som en pingle som har en pizza på håndleddet.
Hvis du kan ikke gjør det, ikke kom å kritisere.
Kom med god forslag i hvert fall: Ikke noe dritt fashion kinesiske klokker som kommer forbi en postkassa i Tyskland for å få seg ett stempel.
 
Så kan man jo spørre seg hvorfor andre hånds markedet er så bra for Rolex?
Selvfølgelig skyldes dette det sterke varemerket, som er skapt gjennom god markedsføring, men den aller viktigste grunnen er nok at Rolex faktisk lager ur i en meget god og holdbar kvalitet, med et tidløst design.

Jeg er enig i at Rolex lager bra ur, men aller viktigst i det store bildet er merkevaren, uten dette nitide markedsarbeidet i årevis hadde Rolex bare vært en av de mange.. :)
 
Hvem er disse menneskene som legger merke til urene deres? Hadde det ikke vært for at venner og kolleger vet at jeg er en entusiast, og dermed tidvis spør høflig om jeg har noe morsomt på hånda, tror jeg ingen noensinne hadde kommentert klokkevalg. Med unntak av andre spesielt interesserte, og de behøver man neppe forsvare hverken Rolex eller Patek for ...

Og om noen skulle komme med en "storkar"-fleip?

9f7de007eaf1bfaac48eee179a892510.jpg
 
Redigert: