Hva er egentlig så spesielt med Rolex?

Synes egentlig et ganske godt eksempel på overprising er prisen på lenkene.

For prisen av en ny Rolex Daytona lenke i stål (27500 kr) kan du altså få en helt ny Omega Seamaster Professional fra urverket.no :p
Sprøtt!

Med all respekt, men enhver diskusjon blir kjedelig når man blander økonomi inn i den!:confused::rolleyes:
 
Vil man ha mest mulig mekanisk klokke for pengene kan man jo kjøpe en Certina eller Steinhart. :)

Rolex, IWC, PP, AP, Hublot, Panerai og en haug andre er merkevarer - har egentlig ingen (mekanisk / objektiv) value for money. Det er merkevarer.
 
Med all respekt, men enhver diskusjon blir kjedelig når man blander økonomi inn i den!:confused::rolleyes:

Forsåvidt enig i at det er håpløst å rasjonalisere rundt økonomi i denne hobbyen (og forsåvidt et ganske kjedelig tema i denne sammenhengen), men når man snakker om value for money må nødvendigvis prisen inn i bildet :eek:
 
Redigert:
Jeg er blant dem som prøver å holde meg borte fra Rolex' klamme grep. Merker dragning mot både 5513, 1675 for ikke å snakke om 1680/8, men har innsett at det blir for mye å sette seg inn i, og alt for mange andre som også er på jakt etter det perfekte eksemplaret.

Hadde ikke sagt nei til moderne Rolex heller, men registrerer at de er i ferd med å spytte ut vel mange varianter. Fanbasen er sultne på nye modeller hvert eneste år, og personlig liker jeg ikke at Rolex lar dem få det.

Når det er sagt. Skal ikke krangle med Laurent Ferrier og Roger Smith heller... Selv om jeg har veldig lyst.
 
Jeg er rimelig fersk innen denne hobbyen. Så for meg ble Rolex et naturlig valg nå. Mye pga at de har design og ikke minst en klokke størrelse som tiltaler meg. At man kan få igjen pengene vist man ønsker det synes jeg er positivt. Om Rolex er så mye mer spesielt en andre merker det tror jeg ikke. Kjedelig vist alle hadde likt samme klokka da.
 
Jeg har overhodet ikke noe imot Rolex. Jeg er bare nysgjerrig på hvorfor de har en slik unik posisjon. På Chrono selges det nesten tre ganger så mange Rolex klokker som Omega klokker som er nummer 2 på listen.

Jeg tror litt av grunnen må være at Rolex er et merke som alle kjenner til og et naturlig valg for de som ikke har stor interesse for klokker, men ønsker en fin/dyr klokke. Det er jo tross alt slike forbrukere det er flest av.

Her er hoveddelen over gjennomsnittet interessert og da er vel sannsynligheten stor for at fordelingen er litt mer nyansert, selv om jeg også registrerer at det på markedet her er stor overvekt av Rolex klokker som kjøpes/selges.

Jeg er også glad i musikk og får litt inntrykket at det er noen fellesnevnere her.
De fleste hører på musikk de får servert på radio og Topp 20 lister. De som er spesielt interessert, finner mye spennende som ikke nødvendigvis befinner seg på topplistene.
Det ene utelukker ikke det andre og det trenger selvfølgelig ikke å bety at det som ligger på topplistene ikke er bra, det betyr bare at det er det som har størst gjenkjennelsesverdi.
Klokker spiller også mye på følelser og det er noen ganger vanskelig å vite hva som trigger følelsen.


Svaret er kanskje at Rolex sin unike posisjon er et resultat av at Rolex har gjort den beste jobben med markedsføringen og ikke nødvendigvis fordi klokkene er så spesielle i forhold til andre klokker?
 
Jeg er også glad i musikk og får litt inntrykket at det er noen fellesnevnere her.
De fleste hører på musikk de får servert på radio og Topp 20 lister. De som er spesielt interessert, finner mye spennende som ikke nødvendigvis befinner seg på topplistene.
Det ene utelukker ikke det andre og det trenger selvfølgelig ikke å bety at det som ligger på topplistene ikke er bra, det betyr bare at det er det som har størst gjenkjennelsesverdi.
Klokker spiller også mye på følelser og det er noen ganger vanskelig å vite hva som trigger følelsen.

Jeg vil heller si at Rolex er klassisk blues. Gammelt eller nytt, god musikk er god musikk. Og kanskje litt kjedelig i lengden :). Og så har man listepop og nonfigurativ polsk frijazz for de som foretrekker det.


Svaret er kanskje at Rolex sin unike posisjon er et resultat av at Rolex har gjort den beste jobben med markedsføringen og ikke nødvendigvis fordi klokkene er så spesielle i forhold til andre klokker?

Det er det ingen tvil om.
 
Hei
Svaret er like enkelt som det er komplisert. Det er et resultat av over 100 år med bevist merkevarebygging, akkurat som Kvikk Lunsj som er en dyr sjokoladekjeks..

Dette kommer selvsagt ikke av seg selv. Rolex har produsert mekaniske kvalitetsklokker hele tiden, selv når kvarts krisen slo til på 70 tallet (ok et unntak..). I en periode var de i praksis alene om å få sertifisert kronometere. Når man studerer annonser over tid, ser man en klar rød tråd gjennom 100 år..

Vintage markedet er dessverre til dels uinteressant etter min mening. Det er så mange spekulanter, useriøse aktører, forfalskninger og lettlurte kjøpere med penger på bok.

Ja, men hvilken produsent leverer fortsatt reservedeler til min gamle 60 talls beater, og blir profesjonelt reparert i Norge, selv i 2015: Rolex
 
Jeg mener det er at poeng at en klokke eldes bra. Det betyr gode bruktpriser som igjen kan bety at nye klokker vil nyte høy popularitet. Med bra elding mener jeg a) at klokken ser bra ut 50 år etter at den var ny selv med normal bruk b) at det ikke koster skjorta å serve klokken i disse 50 årene. Jeg mener Rolex er unik her. Omega har også edruelige servicepriser og jeg kunne tenkt meg en seamaster 300 fra 60 tallet. Men svært få ser bra ut. Bezel og skive eldes svært dårlig i forhold til en Rolex fra samme tid. Andre interessante merker (PP, AP osv.) er som andre nevnte svinedyre å serve.

Det snakkes om at Rolex er kjedelig / low value i mangel av komplikasjoner / høy finish / mangel av kulelagrede aksler / blablabla / andre spec sheet relaterte betraktninger. Jeg mener disse betraktningene er kjedelige. Det som etter min mening er spennende er en klokke som har blitt brukt i 50 år og som viser det på en fin måte. Perfekt patinert skive og visere med kremfarget lume. Fantastisk fadet bezel insert. Nydelig slitt kasse. En klokke som ser bedre ut enn da den var ny. Eller en sprell ny klokke som jeg vet har det i seg å eldes bra. Hvor hver dag gjør klokken litt mer spesiell og litt mer verdifull. Her ligger magien og her er rolex king.
 
For prisen av en ny Rolex Daytona-lenke i stål (27500 kr) kan du altså få en helt ny Omega Seamaster Professional fra urverket.no :p
Sprøtt!
:eek::confused:

*head explodes*

Hva i all verden er så spesielt med denne lenken? Er det ikke bare en oyster lenke med polerte midtledd?
 
Jeg mener det er at poeng at en klokke eldes bra. Det betyr gode bruktpriser som igjen kan bety at nye klokker vil nyte høy popularitet. Med bra elding mener jeg a) at klokken ser bra ut 50 år etter at den var ny selv med normal bruk b) at det ikke koster skjorta å serve klokken i disse 50 årene. Jeg mener Rolex er unik her. Omega har også edruelige servicepriser og jeg kunne tenkt meg en seamaster 300 fra 60 tallet. Men svært få ser bra ut. Bezel og skive eldes svært dårlig i forhold til en Rolex fra samme tid. Andre interessante merker (PP, AP osv.) er som andre nevnte svinedyre å serve.

Det snakkes om at Rolex er kjedelig / low value i mangel av komplikasjoner / høy finish / mangel av kulelagrede aksler / blablabla / andre spec sheet relaterte betraktninger. Jeg mener disse betraktningene er kjedelige. Det som etter min mening er spennende er en klokke som har blitt brukt i 50 år og som viser det på en fin måte. Perfekt patinert skive og visere med kremfarget lume. Fantastisk fadet bezel insert. Nydelig slitt kasse. En klokke som ser bedre ut enn da den var ny. Eller en sprell ny klokke som jeg vet har det i seg å eldes bra. Hvor hver dag gjør klokken litt mer spesiell og litt mer verdifull. Her ligger magien og her er rolex king.

Litt religiøse overdriving syns jeg: Blant mange vintage er det få som ser så "perfekt" ut som du nevner og det er derfor de beste er så dyrt.
Du snakker om dykkerklokker som har mest sett underlaget av en dress i 50 år der.
Få personer tar bilder av en Sub som ser ikke ut og som funker knapp etter 50 år: Disse ble ofte solgt i kina i private auksjoner.
Bezel pip som falt av tidlig er ikke noe sjarm.
Og la oss snakke om tallkive som er fullstendig sprukket etter få år og antatt som sjarm liksom "spider dial" : Alle defekter tar prisen opp på Rolex fordi alle er etter å spekulerer på en "sjelden fugle".
På samme måte kunne en SM300 Omega sin sprukket bakélite bezel bli kalt "old ice" og bli super ettertraktet hvis de samme fanatikere hadde vært på markedet for det.
Tritium markere som blir brun og fin: Det har ikke Rolex monopol på.
Man finner en del pilot klokker som Laco etc som ser kanon ut etter 70 år men prisen er rimeligere fordi...De er for stor ?
Jeg har også sett lommeklokker som var 250 år gammel og som så bra ut som de dyreste 50 år gammel Rolex: Er det en referanse?
Det fins mange eldre klokker som ser veldig bra ut på vintage marked men så lenge de har ingen prestisje blir det få mennesker som ser på disse.

Dere må vel erkjenne at hele super prestisje fenomenet angående Rolex har utviklet seg de siste 35 årene og at det vintage markedet interesse har fullstendig eksplodert de siste 15.
Oppgangen på vintage prisene startet også med oppgangen av millionær mengde i Kina.
Det som er nå er at Rolex interesse går opp i USA og går ned i Kina.
Men det blir en annen historie.

Siden du snakker om Omega: Hva som er feil med den Seamaster fra 1958 ?
 
Redigert:
Skrev bacheloroppgave om merkevarebygging hvor respondentene ble spurt om hvor godt de kjente til forskjellige merker.

StatisticRolexOmegaBreitlingBaume & Mercier
Mean1.952.573.333.91

Jo nærmere 1 disse tallene kommer (fra en skala til 5), jo bedre føler respondentene at deres kjennskap til merket er. Av over 200 respondenter, var det ingen som ikke hadde hørt om Rolex.

Dette er selvfølgelig ikke eneste grunnen til at Rolex er så "spesielt" sikkert, men det viser i allefall hvor flinke de har vært til å bygge navnet sitt. Som nevnt i tråden tidligere har Rolex en såkalt top-of-mind posisjon hos veldig mange på grunn av denne merkevarebyggingen.
 
Redigert:
Skrev bacheloroppgave om merkevarebygging hvor respondentene ble spurt om hvor godt de kjente til forskjellige merker.

StatisticRolexOmegaBreitlingBaume & Mercier
Mean1.952.573.333.91

Jo nærmere 1 disse tallene kommer (fra en skala til 5), jo bedre føler respondentene at deres kjennskap til merket er. Av over 200 respondenter, var det ingen som ikke hadde hørt om Rolex.

Dette er selvfølgelig ikke eneste grunnen til at Rolex er så "spesielt" sikkert, men det viser i allefall hvor flinke de har vært til å bygge navnet sitt. Som nevnt i tråden tidligere har Rolex en såkalt top-of-mind posisjon hos veldig mange på grunn av denne merkevarebyggingen.

Sant nok: "Top-of-mind" posisjon er bygget opp på noen måte.
Takk for innspillet!

Mest av "alle" har hørt om Rolex. Men ikke "alle";)
 
Q&A

Q: Hvorfor kjøpe sko til 3500 korner når man kan få utseendemessig ganske like og samme funksjon (doh) til 399 kroner?
A: Hvis man vil har man lov.
 
Mest av "alle" har hørt om Rolex. Men ikke "alle";)

25D62CD0-EDA5-40C1-8735-F819FEA1EB2B_zpsbgmgck40.jpg
 
Q: Hvorfor kjøpe sko til 3500 korner når man kan få utseendemessig ganske like og samme funksjon (doh) til 399 kroner?
A: Hvis man vil har man lov.

Bare si meg at en god kvalitet sveitsiske 300m dykkerklokke med en 2824-2 kan ikke holde seg fungerende helle liv av et menneske ved god regelmessige service: Bare si det...

Ja får du lov å overbruker pengene dine for overfladighets skyld men å si at det er fornuftig er ikke det du har lyst å bli husket for.
 
Redigert:
Skrev bacheloroppgave om merkevarebygging hvor respondentene ble spurt om hvor godt de kjente til forskjellige merker.

StatisticRolexOmegaBreitlingBaume & Mercier
Mean1.952.573.333.91

Jo nærmere 1 disse tallene kommer (fra en skala til 5), jo bedre føler respondentene at deres kjennskap til merket er. Av over 200 respondenter, var det ingen som ikke hadde hørt om Rolex.

Dette er selvfølgelig ikke eneste grunnen til at Rolex er så "spesielt" sikkert, men det viser i allefall hvor flinke de har vært til å bygge navnet sitt. Som nevnt i tråden tidligere har Rolex en såkalt top-of-mind posisjon hos veldig mange på grunn av denne merkevarebyggingen.

Det stemmer nok bra. Rolex er listet som nummer 72 på Forbes liste over "the world's most valuable brands" og er med det best av de rene klokkemerkene.
 

Min versjon hadde i hvert fall en del troverdighet.
Jeg er ikke helt med hva du prøver å mener der: Kanskje du tror at siden jeg er ingen Rolex hore, da jeg er sikkert en Omega hore.
Hvis det er det: Husk at noen folk er ingen varemerke sin hore.
Til og med når det gjelder klokker