Hva er egentlig så spesielt med Rolex?

Jeg mener det er at poeng at en klokke eldes bra. Det betyr gode bruktpriser som igjen kan bety at nye klokker vil nyte høy popularitet. Med bra elding mener jeg a) at klokken ser bra ut 50 år etter at den var ny selv med normal bruk b) at det ikke koster skjorta å serve klokken i disse 50 årene. Jeg mener Rolex er unik her. Omega har også edruelige servicepriser og jeg kunne tenkt meg en seamaster 300 fra 60 tallet. Men svært få ser bra ut. Bezel og skive eldes svært dårlig i forhold til en Rolex fra samme tid. Andre interessante merker (PP, AP osv.) er som andre nevnte svinedyre å serve.

Det snakkes om at Rolex er kjedelig / low value i mangel av komplikasjoner / høy finish / mangel av kulelagrede aksler / blablabla / andre spec sheet relaterte betraktninger. Jeg mener disse betraktningene er kjedelige. Det som etter min mening er spennende er en klokke som har blitt brukt i 50 år og som viser det på en fin måte. Perfekt patinert skive og visere med kremfarget lume. Fantastisk fadet bezel insert. Nydelig slitt kasse. En klokke som ser bedre ut enn da den var ny. Eller en sprell ny klokke som jeg vet har det i seg å eldes bra. Hvor hver dag gjør klokken litt mer spesiell og litt mer verdifull. Her ligger magien og her er rolex king.

Litt religiøse overdriving syns jeg: Blant mange vintage er det få som ser så "perfekt" ut som du nevner og det er derfor de beste er så dyrt.
Du snakker om dykkerklokker som har mest sett underlaget av en dress i 50 år der.
Få personer tar bilder av en Sub som ser ikke ut og som funker knapp etter 50 år: Disse ble ofte solgt i kina i private auksjoner.
Bezel pip som falt av tidlig er ikke noe sjarm.
Og la oss snakke om tallkive som er fullstendig sprukket etter få år og antatt som sjarm liksom "spider dial" : Alle defekter tar prisen opp på Rolex fordi alle er etter å spekulerer på en "sjelden fugle".
På samme måte kunne en SM300 Omega sin sprukket bakélite bezel bli kalt "old ice" og bli super ettertraktet hvis de samme fanatikere hadde vært på markedet for det.
Tritium markere som blir brun og fin: Det har ikke Rolex monopol på.
Man finner en del pilot klokker som Laco etc som ser kanon ut etter 70 år men prisen er rimeligere fordi...De er for stor ?
Jeg har også sett lommeklokker som var 250 år gammel og som så bra ut som de dyreste 50 år gammel Rolex: Er det en referanse?
Det fins mange eldre klokker som ser veldig bra ut på vintage marked men så lenge de har ingen prestisje blir det få mennesker som ser på disse.

Dere må vel erkjenne at hele super prestisje fenomenet angående Rolex har utviklet seg de siste 35 årene og at det vintage markedet interesse har fullstendig eksplodert de siste 15.
Oppgangen på vintage prisene startet også med oppgangen av millionær mengde i Kina.
Det som er nå er at Rolex interesse går opp i USA og går ned i Kina.
Men det blir en annen historie.

Siden du snakker om Omega: Hva som er feil med den Seamaster fra 1958 ?

Redigert:
Skrev bacheloroppgave om merkevarebygging hvor respondentene ble spurt om hvor godt de kjente til forskjellige merker.

StatisticRolexOmegaBreitlingBaume & Mercier
Mean1.952.573.333.91

Jo nærmere 1 disse tallene kommer (fra en skala til 5), jo bedre føler respondentene at deres kjennskap til merket er. Av over 200 respondenter, var det ingen som ikke hadde hørt om Rolex.

Dette er selvfølgelig ikke eneste grunnen til at Rolex er så "spesielt" sikkert, men det viser i allefall hvor flinke de har vært til å bygge navnet sitt. Som nevnt i tråden tidligere har Rolex en såkalt top-of-mind posisjon hos veldig mange på grunn av denne merkevarebyggingen.

Redigert:
Skrev bacheloroppgave om merkevarebygging hvor respondentene ble spurt om hvor godt de kjente til forskjellige merker.

Mean1.952.573.333.91

Jo nærmere 1 disse tallene kommer (fra en skala til 5), jo bedre føler respondentene at deres kjennskap til merket er. Av over 200 respondenter, var det ingen som ikke hadde hørt om Rolex.

Dette er selvfølgelig ikke eneste grunnen til at Rolex er så "spesielt" sikkert, men det viser i allefall hvor flinke de har vært til å bygge navnet sitt. Som nevnt i tråden tidligere har Rolex en såkalt top-of-mind posisjon hos veldig mange på grunn av denne merkevarebyggingen.

Sant nok: "Top-of-mind" posisjon er bygget opp på noen måte.
Takk for innspillet!

Mest av "alle" har hørt om Rolex. Men ikke "alle";)

Q&A

Q: Hvorfor kjøpe sko til 3500 korner når man kan få utseendemessig ganske like og samme funksjon (doh) til 399 kroner?
A: Hvis man vil har man lov.

Mest av "alle" har hørt om Rolex. Men ikke "alle";)

25D62CD0-EDA5-40C1-8735-F819FEA1EB2B_zpsbgmgck40.jpg

Q: Hvorfor kjøpe sko til 3500 korner når man kan få utseendemessig ganske like og samme funksjon (doh) til 399 kroner?
A: Hvis man vil har man lov.

Bare si meg at en god kvalitet sveitsiske 300m dykkerklokke med en 2824-2 kan ikke holde seg fungerende helle liv av et menneske ved god regelmessige service: Bare si det...

Ja får du lov å overbruker pengene dine for overfladighets skyld men å si at det er fornuftig er ikke det du har lyst å bli husket for.

Redigert:

Mean1.952.573.333.91

Det stemmer nok bra. Rolex er listet som nummer 72 på Forbes liste over "the world's most valuable brands" og er med det best av de rene klokkemerkene.

Min versjon hadde i hvert fall en del troverdighet.
Jeg er ikke helt med hva du prøver å mener der: Kanskje du tror at siden jeg er ingen Rolex hore, da jeg er sikkert en Omega hore.
Hvis det er det: Husk at noen folk er ingen varemerke sin hore.
Til og med når det gjelder klokker

... selv om jeg også registrerer at det på markedet her er stor overvekt av Rolex klokker som kjøpes/selges.

Sikker? Her er et utklipp av de nyeste annonsene på TS Marked nylig...

FSOT:*Rolex Submariner date 16610
FSOT:*Omega lommeur i sølv
FS:*Seiko 'Spork' SRP043K2
FSOT:*Blancpain Leman Triple Date Moonphase
FSOT:*Breitling Avenger Seawolf II 2013 Ref A1733110"Norsk" kun for 18500kr
FSOT:*Panerai 372 "Full Pakke"
FSOT:*TAG Heuer ref.180.023 "Spirotechnique"
FSOT:*Tudor Submariner BLUE (ref. 79090)
OHPF*Glashütte Original Senator Sixties
FSOT:*2012 Helson Sharkdiver 45 mm Bronze
FSOT:*Alpina Extreme Sailing. (Ny pris 22.2)
FSOT:*Seiko SRP433
FSOT:*Rolex dssd d-blue 2014
SOLGT*Vintage 36mm dykkere
FS:*Panerai PAM312
FS:*Rolex Explorer II 216570 "Polar" - Norskkjøpt - Komplett!
FSOT:*Chronographe Suisse Aureole
OHPF*Victorinox Officer's Mechanical - ny pris 21.02.15
FSOT:*Hublot Big Bang Gold Ceramic Selges / Byttes
FSOT:*Rolex SubC TT 116613LN (byttes i feks Panerai)
FSOT: Trias ur - made in Germany
SOLGT Orient Mako Xl
FSOT: Chopard Mille Miglia Classic Racing Chrono
SOLGT Tissot Seastar NOS
SOLGT Omega Seamaster f300Hz "Cone" sort
Omega Seamaster Planet Ocean 8500 42mm
FS: Tag Heuer Carrera Calibre 16 DayDate 41mm
FS: Breitling Avenger Seawolf
FSOT: Rolex Gmt Master 2 116713 LN
FS: Sinn U1
FSOT: Armida A7 i stål med keramisk bezel
FSOT: Breitling Aerospace E65362
FSOT: Helberg CH6 bronze
FSOT: IWC Vintage Ingenieur IW323301
OHPF Panerai 441 GMT Ceramica
FS: Hamilton jazzmaster chrono
SOLGT Glashutte PanoMatic Lunar 2014 mod. fra Norsk AD
FS: Seiko Quartz Chronograph
FS: Certina DS Podium Chrono GMT Big size (42mm)
FS: Hamilton Khaki Pilot
FS:*Hamilton Khaki Pilot
FS:*Ny og ubrukt Armani AR1421
FS:*Ubrukt Casio G-Shock GA-400-2AJF Hyper Colors
FSOT:*Omega Deville automatic chronometer
FS:*Omega seamaster mod - spesiell sak - ny pris
SOLGT*Steinhart Ocean One Vintage Military
FS:*Helson SD 42 Bronse brun skive - ny pris
SOLGT*Orient Bambino
SOLGT*1998 Rolex GMT Master 16700
FSOT:*Egona Chrono fra førtitallet
FS:*Glashutte Original 1845 Karree, Gull
FS:*Breitling Crosswind, Gull
SOLGT*Vintage Fortis Automatic
FSOT:*IWC Top Gun Pilot Chronograph Ref. 3789
FT:*Omega Speedmaster reduced.
SOLGT*Seiko SARB017
FS:*Lemania Super-Compressor cal. 3000
FS:*Certina DS-1 Day Date

Sikker? Her er et utklipp av de nyeste annonsene på TS Marked nylig...

FSOT:*Rolex Submariner date 16610
FSOT:*Omega lommeur i sølv
FS:*Seiko 'Spork' SRP043K2
FSOT:*Blancpain Leman Triple Date Moonphase
FSOT:*Breitling Avenger Seawolf II 2013 Ref A1733110"Norsk" kun for 18500kr
FSOT:*Panerai 372 "Full Pakke"
FSOT:*TAG Heuer ref.180.023 "Spirotechnique"
FSOT:*Tudor Submariner BLUE (ref. 79090)
OHPF*Glashütte Original Senator Sixties
FSOT:*2012 Helson Sharkdiver 45 mm Bronze
FSOT:*Alpina Extreme Sailing. (Ny pris 22.2)
FSOT:*Seiko SRP433
FSOT:*Rolex dssd d-blue 2014
SOLGT*Vintage 36mm dykkere
FS:*Panerai PAM312
FS:*Rolex Explorer II 216570 "Polar" - Norskkjøpt - Komplett!
FSOT:*Chronographe Suisse Aureole
OHPF*Victorinox Officer's Mechanical - ny pris 21.02.15
FSOT:*Hublot Big Bang Gold Ceramic Selges / Byttes
FSOT:*Rolex SubC TT 116613LN (byttes i feks Panerai)
FSOT: Trias ur - made in Germany
SOLGT Orient Mako Xl
FSOT: Chopard Mille Miglia Classic Racing Chrono
SOLGT Tissot Seastar NOS
SOLGT Omega Seamaster f300Hz "Cone" sort
Omega Seamaster Planet Ocean 8500 42mm
FS: Tag Heuer Carrera Calibre 16 DayDate 41mm
FS: Breitling Avenger Seawolf
FSOT: Rolex Gmt Master 2 116713 LN
FS: Sinn U1
FSOT: Armida A7 i stål med keramisk bezel
FSOT: Breitling Aerospace E65362
FSOT: Helberg CH6 bronze
FSOT: IWC Vintage Ingenieur IW323301
OHPF Panerai 441 GMT Ceramica
FS: Hamilton jazzmaster chrono
SOLGT Glashutte PanoMatic Lunar 2014 mod. fra Norsk AD
FS: Seiko Quartz Chronograph
FS: Certina DS Podium Chrono GMT Big size (42mm)
FS: Hamilton Khaki Pilot
FS:*Hamilton Khaki Pilot
FS:*Ny og ubrukt Armani AR1421
FS:*Ubrukt Casio G-Shock GA-400-2AJF Hyper Colors
FSOT:*Omega Deville automatic chronometer
FS:*Omega seamaster mod - spesiell sak - ny pris
SOLGT*Steinhart Ocean One Vintage Military
FS:*Helson SD 42 Bronse brun skive - ny pris
SOLGT*Orient Bambino
SOLGT*1998 Rolex GMT Master 16700
FSOT:*Egona Chrono fra førtitallet
FS:*Glashutte Original 1845 Karree, Gull
FS:*Breitling Crosswind, Gull
SOLGT*Vintage Fortis Automatic
FSOT:*IWC Top Gun Pilot Chronograph Ref. 3789
FT:*Omega Speedmaster reduced.
SOLGT*Seiko SARB017
FS:*Lemania Super-Compressor cal. 3000
FS:*Certina DS-1 Day Date

Du har et poeng der. Det var en ganske variert liste. Det mulig jeg burde korrigere påstanden min noe. Kanskje jeg burde trekke tilbake "stor":)

Jeg har ikke foretatt en opptelling av hvor mange klokker som ligger ute det er jo bare et generelt inntrykk. Tror fortsatt Rolex er det merket som går igjen oftest. Har noen god statistikk på det som selges her kunne det vært artig å sett:)

Tror ikke det er representativt for Tidssonen, var noen overaskelser for min del, men på Chrono24 er oversikten ca slik over merker som ligger ute.

Jeg synes @Phenix oppsummerer det meste - ønsker dog å skille mellom to type Rolex-kjøpere (etter min erfaring her på sonen).

Vintage Rolex - krever stor kunnskap og et øye for detaljer. Jeg er imponert over både Rolex-samling og "know-how" til mange medlemmer her inne (trekker spesielt frem @Tom Henriksen og @Hopalong). Dette er Rolex for viderekomne og er et valg for den erfarne klokkeentusiast. Jeg blir nok aldri en del av denne klanen, men bøyer meg i støvet for "vintage-gutta":cool:

Rolex lagervare - jeg har vært gjennom de fleste nyere Rolex-utgaver. På det meste eide jeg 6 forskjellige samtidig:eek: I dag har jeg ingen - det er maaange mer interessante ur der ute. Prøv da, vel:mrgreen:

Problemet med Rolex er at de tar så mye plass her på sonen på bekostning av andre klokkemerker.

Redigert av en moderator:
Du har rykka Rolexjenta i museflettene så lenge og så intenst at nå blir dere kjærester hvert øyeblikk.

Jeg har gitt en dose av virkelighet til myten. Ikke noe mer.

Og som jeg sagt før : "Det jeg vil ikke høre er at jeg skal bli en "konvertert" veldig snart: Fordi det har ikke skjedd enda og jeg føler ikke at det kommer heller, spesielt med den syke pris oppgang."
http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?t=28821&page=6&p=419108#post419108

Fanatismen er ingen kilde til bredt kunnskap, tvert imot.