Hi-Fi tråden

Spadd frem gamle artister - og Jonny Lang må ha vært en av verdens yngste profesjonelle (med eget band), hvite bluesartister/-gitarister. Fra Wiki:

He was 12 when his dad brought him to a gig by the Bad Medicine Blues Band, and 13 when his dad gave him his first guitar. Eventually, the band's guitarist gave Lang lessons, and he joined as frontman. Two years later A&M Records, then home of Janet Jackson and Soundgarden, spotted him at a showcase in Minneapolis, and he was suddenly the latest in a trend of shockingly young blues-guitar

Ikke verdens beste lyd i klippene nedenfor, men du får inntrykk av generen. :) Sjekk ham opp på Spotify - og albumet Wander this World.





51qKwIXEGVL.jpg
 
Redigert:
Opptelling på lageret i kveld. Her er noe som kan være til salgs av ren elektronikk; DAC / Forsterker:

- Violectric V200
- Violectric DAC V800
- Burson Solist
- Schiit Mjolnir
- Schiit Gungnir
- NAD M51

---

Må tenke på hva som skal ut:

- HiFiMAN 500
- Audeze LCD-X
- Audeze LCD-2
- Audeze LCD-XC

---

For de seriøse:

HiFiMAN koblingsboks som kobler hodetelefoner rett på høyttalerutgangene på en stereoforsterker. :)
 
Noken som har god peiling på Onkyo forsterker? Får ikkje ut lyd på høgtalerene, har prøvd alt på troubleshoot lista og å resette den. Kan det være sikring før utgangene? Er ein Onkyo Tx-nr709 :)
 
Gjelder det alle inngangene? HDMI og analogt? Hva med blåtann eventuelt? Den slår seg på som den skal?

PS: er ikke sikring på utgangstrinnet på disse.


Noken som har god peiling på Onkyo forsterker? Får ikkje ut lyd på høgtalerene, har prøvd alt på troubleshoot lista og å resette den. Kan det være sikring før utgangene? Er ein Onkyo Tx-nr709 :)
 
Gjelder det alle inngangene? HDMI og analogt? Hva med blåtann eventuelt? Den slår seg på som den skal?

PS: er ikke sikring på utgangstrinnet på disse.

Gjelder alt ja. Slår seg på som den skal, men får ikkje lyd ut. Eneste eg ikkje har prøvd er å koble den på nettet for å prøve Internett radioen..
 
Ok. Test optisk, analogt og nettradio for å konkludere evt. Om ikke den har lyd på noen kilder må den nok inn. Som regel er det feil på HDMI-kortet på Onkyo, gir bilde men ikke lyd. Dette har de utvidet garanti på om det er en norskkjøpt receiver.

Gjelder alt ja. Slår seg på som den skal, men får ikkje lyd ut. Eneste eg ikkje har prøvd er å koble den på nettet for å prøve Internett radioen..
 
  • Liker
Reaksjoner: JD83
Eksisterer det et marked for eldre NAD-produkter?
Jeg ryddet nylig vekk en NAD 1000 forforsterker og en 214 forsterker med en enkel CD-spiller.
"Må jeg" på finn.no?
 
Finner nok ingen klokker på loftet men fikk fars gamle stereo set-up. Har null og niks peiling, kjenner dog at nysgjerrigheten ble trigget av å koble opp.. Er det OK greier? Antar han plaget naboene med dette før jeg ble til :)
IMG_2806.JPG

IMG_2811.JPG

IMG_2810.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: JD83
Nokon som har erfaing med Audio Physic høgttalerar?
Er på jakt etter nye høgttalerar til stua som skal koplast til Hegel H190.

Skulle kjøyre med ein kamerat frå Bergen til Oslo i går. Planen var besøk Oslo hifi center for lytting på AP Avanti.
Godt vær og fine kjøyreforhold var meldt over vidda. Kom nesten til Hardangervidda. Etter tre timar venting på oppstart av kolonnekjøyring så var det berre å snu og kjøyre heimatt. Irriterande. Nokon i Bergensområdet som har Avanti?
 
Ja , eg har hatt AP scorpio 2 tidligere i noken år . Prøvde dei en periode på Hegel H200 . Det låt ikkje særlig bra i mine ører. Hegel har god basskontroll og man fikk då framheva mellomtone og diskant , noke som AP også gjorde og effekten ble forsterka . Mine AP spilte mykje bedre med EC 250awr . Fantastisk fin lyd i fra dei høytalerene , men savnet etter litt mer trøkk i bassområdet gjorde at dei forsvant til fordel for nokre Tannoy dc10 .
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn
Nokon som har erfaing med Audio Physic høgttalerar?
Er på jakt etter nye høgttalerar til stua som skal koplast til Hegel H190.

Skulle kjøyre med ein kamerat frå Bergen til Oslo i går. Planen var besøk Oslo hifi center for lytting på AP Avanti.
Godt vær og fine kjøyreforhold var meldt over vidda. Kom nesten til Hardangervidda. Etter tre timar venting på oppstart av kolonnekjøyring så var det berre å snu og kjøyre heimatt. Irriterande. Nokon i Bergensområdet som har Avanti?

Har hatt forskjellige Tempo og Virgo og vore svært nøgd. Manglar knapt siste oktaven ja. Litt sære mtp rom og plassering og, men når dei fungerer så er det veldig bra.
 
Redigert:
Nokon som har erfaing med Audio Physic høgttalerar?
Er på jakt etter nye høgttalerar til stua som skal koplast til Hegel H190.

Skulle kjøyre med ein kamerat frå Bergen til Oslo i går. Planen var besøk Oslo hifi center for lytting på AP Avanti.
Godt vær og fine kjøyreforhold var meldt over vidda. Kom nesten til Hardangervidda. Etter tre timar venting på oppstart av kolonnekjøyring så var det berre å snu og kjøyre heimatt. Irriterande. Nokon i Bergensområdet som har Avanti?

Mitt (ikke helt upartiske) forslag er at du tar en tur innom Hi-Fi Klubben og prøver B&W 805. Mange som kjører de sammen med Hegel med stor suksess.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn
Er det lov å nevne at mine Virgo 25 er til salgs på finn..? :)
Jeg syns de låter særdeles bra, og hadde ikke solgt dem hvis jeg ikke pga flytting nå bor i en mindre leilighet der de ikke fungerer i det hele tatt og jeg har akkurat null lagringsplass, så nå står de på soverommet og er ikke engang tilkoblet :-/ (ingen ting fungerer særlig bra i stua ennå, for det er betong og harde flater overalt.. tung jobb å få akustikken til å bli bra her, dessverre). Hadde dem først på en Hegel H90, det var greit nok, men etter bytte til Devialet Expert 250 rykket høyttalerne opp ca 3 divisjoner - dæven! Så selgeren i meg vil jo si at du kan kjøpe AP (Virgo 25) og så kan de vokse med forsterker-investeringen din senere :)
 
Devialet er vel noke av det eg har hørt som virkelig gir min Asr konkurranse. Mest pga størrelse og design, men også på lyd. Mitt minus på at er litt låst mtp dac, men for en god dac det er då. ;)
 
Takkar for tilbakemeldingar.

Utfordringa er at høgttalerane skal stå i stua (omlag 40 m2), så dei får ikkje optimal plassering. Dette er eit kompromiss eg har inngått med kona for å få oppgradere - så slik må det bli.
Utsjånad er og viktig. Det var ein av grunnane til at AP Avanti (som kanskje er dei finaste HT eg har sett) stod høgt på lista. Kona meina WAF er veldig lav på disse.
Bur i rekkehus så kjem ikkje til å spele høgt så ofte, men kjekt å ha moglegheita. Kunsten er vel kanskje å få bra lyd og dynamikk på "fornufig" volum.

Høyrte H190 på Dynaudio Special forty hjå @trippelj. Nydelig lyd. Men redd dei kan bli litt små i stua(?).

Får ta ein tur innom Hifi-klubben og Spaceworld Soundgarden og prate litt med dei.