Hi-Fi tråden

Hvorfor anbefaler dere ikke in-wall? Er det fordi plassering er vanskelig eller at lyden er dårligere enn i andre høytalere?
 
Eg hadde også droppa å legge ledninger i veggen om det ikkje er kino med suround du skal bygge. Går du for stereo oppsett så øsnker du å kunne flytte høytalerene for optimal plassering. Der finnes også kabler som ser ganske bra ut , eller rett og slett går for wireless ala kef sine.
 
  • Liker
Reaksjoner: dafho
Nå er jeg like utstyrsnarkoman som alle, det er ikke det - men jeg har nettopp hatt et av disse altfor sjeldne øyeblikkene da alt annet, utstyr, verden forøvrig, whatever - forsvant og det bare var meg og musikken. Det var deilig.

Keith Jarretts Kølnkonsert på vinyl. En pent brukt LP12 med -feinschmeckerne får grøsse, en OM20 pickup-, hjemmebygget RIAA-trinn (av et relativt sofistikert design, altså. Noe må jo studielånet fra NTH brukes til...), en god hodetelefonforsterker, et glimrende sett hodetelefoner - Aud'eze LCD-X - og et glimrende øl produsert av belgiske munker.

Dette var godt. Dette er hva hi-fi handler om. Tror jeg setter på del I av konserten en gang til, jeg.
 
Jeg har en plan om å pusse opp en kjellerstue som skal benyttes til furtebu/tvstue nr 2.
Ønsker minst mulig mikk makk og hater ledninger.
Har derfor begynt å kikke på in-wall høytalere og en grei forsterker til dette.

Så langt har jeg sett på NAD M10 som forsterker og B&W CWM-7.4.

Er dette et greit oppsett, eller ville dere valgt noe annet?

Det første du må finne ut av er om du skal ha et musikkanlegg eller et hjemmekinoanlegg i den furtebua. Du ønsker ganske ulikt utstyr til de to bruksområdene. Hvis du ikke har ubegrenset budsjett, så må du velge det ene eller det andre. SKriv gjerne litt mer her, så er vi mange som kan komme med råd om litt av hvert. Og vi er eksperter på å strekke budsjett alle som en......
 
Det første du må finne ut av er om du skal ha et musikkanlegg eller et hjemmekinoanlegg i den furtebua. Du ønsker ganske ulikt utstyr til de to bruksområdene. Hvis du ikke har ubegrenset budsjett, så må du velge det ene eller det andre. SKriv gjerne litt mer her, så er vi mange som kan komme med råd om litt av hvert. Og vi er eksperter på å strekke budsjett alle som en......


Rommet vil primært bli brukt til tvtitting av hele familien, men jeg ønsker også muligheten å spille musikk med god lyd. Har i dag kun Sonos og spille på så det meste blir nok en oppgradering. Mye av grunnen til at jeg ønsker in-wall er fruen og hennes forhold til høytalere og elektronikk generelt. Min tanke var da å få høytalerne inn i veggen og elektronikken i et teknisk rom. Happy wife osv...

Skal jeg ha musikkanlegg eller et hjemmekinoanlegg? Ja takk begge deler

Budsjett? 50-100', men vi vet jo at den ryker
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Eg er veldig usikker på om du vil få til et in wall kinorom som låter bra . høytalere og spredning bør vinkles rett i kinorom . med et utstyrsbudsjett på 100k og 30k til rommet så har du muligheter. Eg hadde nok begynt på hifisentralen. Byggetrådane er mange og tipsa like så .
 
  • Liker
Reaksjoner: dafho
Å ha in-wall gjør det sykt styrete å bytte høyttalere, og det ønsker vil komme etterhvert.
Dessuten, in-wall = du bygger kabinettet...
Er det ikke bedre å la proffenebyggekabinett, så kan du bygge vegg?

Jeg ser absolutt poenget ditt.
Vil ikke in-wall bli bra om mann bruker backbox heller?
 
Jeg ser absolutt poenget ditt.
Vil ikke in-wall bli bra om mann bruker backbox heller?
Blir sikkert mye bedre da. Men du har femdeles ulempen som andre også har spesifisert mtp optimal plassering, endring av produkt.

plutselig har du en konemor som vil om-møblere og heller ha tv på den andre veggen osv.
 
  • Liker
Reaksjoner: dafho
Jeg tror i grunn in-wall med backbox blir helt greit, lydmessig, men det gir så innmari lite fleksbilitet. Som Entropy sier kan det hende du eller andre vil ommøblere, det kan hende du vil ha noe bedre, det kan hende du vil gå fra stereo til surround eller motsatt.

Uten sammenligning forøvrig fikk faren til en kompis bygd en 50" bakprosjeksjons-TV inn i veggen for en del år sida...
 
Jeg har selv en Eclipse som jeg bruker sammen med en Beolab19 sub, er strålende fornøyd. Lydmodulen i Eclipse har en meget kompetent prossesor, som lar deg sette opp alle tenkelige konfigurasjoner (opp til 12 høytalere + multirom). I ditt tilfelle tror jeg at jeg hadde satt Beolab18 som bakhøytalere - tro meg du trenger ikke noe mer i front enn Eclipse + 1 sub. Du kan da også velge og kjøre subsignalet til bakkanaler (Beolab18). Du kan også ha en egen musikk konfigurasjon som da bruker Beolab18 som hovedformidlere og Eclipse som ambient. Eller du kan bruke hele Eclipse rekka med høyttalere som senter og Beolab18 som H+V - mulighetene er bokstavelig talt uendelige.
FE01DEB9-D525-401C-823F-1C54F27031A8.jpeg
Storfornøyd!!!
 
[
Rommet vil primært bli brukt til tvtitting av hele familien, men jeg ønsker også muligheten å spille musikk med god lyd. Har i dag kun Sonos og spille på så det meste blir nok en oppgradering. Mye av grunnen til at jeg ønsker in-wall er fruen og hennes forhold til høytalere og elektronikk generelt. Min tanke var da å få høytalerne inn i veggen og elektronikken i et teknisk rom. Happy wife osv...

Skal jeg ha musikkanlegg eller et hjemmekinoanlegg? Ja takk begge deler

Budsjett? 50-100', men vi vet jo at den ryker

Hvis TV/film/gaming er det viktigste i rommet, så er in-wall et perfekt valg. Jeg forstår det slik at du skal pusse opp litt, så da er jo muligheten spektakulært gode.
Å montere høyttalere i veggen er jo egentlig det idéelle. Ingen refleksjoner bakover eller sideveis, "uendelig" stor frontplate på høyttaleren. Du tar bort mange problemer på den måten. Eneste bakdelen er at du ikke kan ommøblere så lett. God planlegging er viktig da. Tenk på sitteplasser, avstand til skjerm, trafikk gjennom rommet. Viktig at det er funkjsonelt for alt det skal brukes til så man ikke begynner å tenke "hva hvis......" etter kort tid. Jeg laget en liten TV-stue i et 12kvm kjellerrom for et par år siden. I rommet har jeg flere passasjer som må være åpne; to boder, vaskerom og dør ut mot hage, hvor hagemøbler flyttes inn/ut til lagring to ganger i året. Dette medførte en del kompromisser, men det har fungert bra så langt, ingen behov for ombygging så lang. Det kan være flaks, men for selvfølelsen min velger jeg å tro at god planlegging er årsaken. :) Samlet hele familien til filmkveld i går, og det var smil over hele linja. Så ikke dumt å investere.

FInnes mye fint i utstyr, men anbefaler å tenke litt over konsept/løsning før du begynner med konkrete produkter. Å velge produkt først kan av og til føre til uhensiktsmessige løsninger.

Lykke til, og spør gjerne hvis det er noe forumet kan bidra med.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan og dafho
Hvorfor anbefaler dere ikke in-wall? Er det fordi plassering er vanskelig eller at lyden er dårligere enn i andre høytalere?
Jeg anbefaler in-wallhøyttalere. Ikke noe problem å få til en god plassering av høyttalerne hvis man tenker på forhånd. Et godt startsted kan jo være et 5.1.2-system. En guide til høyttalerplasseringene finner du her: https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/5.1.2-overhead-speaker-setup-guide/ . Dette er bare en mulig kombinasjon, størrelse på rom og ambisjonsnivå avgjør vel gjerne om man skal gå for et større system. Ikke la deg skremme av vinkler og såånt, men tenk på at de som produserer lyden du skal høre har systemer som er satt opp i henhold til "reglene". Sågreit å holde seg i nærheten i alle fall.

Når det gjelder kvalitet får du like stor spennvidde i innfellingshøyttalere som i vanlige. Fra 7,50kr kinvavare til virkelig gode høyttalere til mange 10-tusen pr. stykk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy og dafho
Rommet vil primært bli brukt til tvtitting av hele familien, men jeg ønsker også muligheten å spille musikk med god lyd. Har i dag kun Sonos og spille på så det meste blir nok en oppgradering. Mye av grunnen til at jeg ønsker in-wall er fruen og hennes forhold til høytalere og elektronikk generelt. Min tanke var da å få høytalerne inn i veggen og elektronikken i et teknisk rom. Happy wife osv...

Skal jeg ha musikkanlegg eller et hjemmekinoanlegg? Ja takk begge deler

Budsjett? 50-100', men vi vet jo at den ryker

Har ikke testet in-wall selv, men det er vel mye bra å få kjøpt nå for tiden. Mistenker bare at man får mer for pengene med vanlige høyttalere (selv om det i teorien ikke burde være slik da man slipper å betale for et forseggjort kabinett), men uansett er det nok verdt det om man gjør det skikkelig og med gode komponenter. :)

Har selv hatt tanker om å ha inn-wall bakhøyttalere i tak/bakvegg. Men er såpass glad i fronthøyttalerene+senter, og fleksibilitet, samt at det er praktiske utfordringer ift vindu som gjør det uaktuelt med in-wall i front.

Uansett, mitt råd ift musikk vs. hjemmekino er at det ikke nødvendigvis er motstridende, men på et bergenset budsjett vil det alltid være kompromisser mellom kvalitet og kvantitet, i praksis lydkvalitet vs. volum vs. antall høyttalere osv. Derfor, for noen som vil ha god lyd, og vil dra på litt innimellom, så vil jeg alltid anbefale er godt stereoanlegg fremfor et middelmådig surroundanlegg. Hvorfor? Film funker også på et bra stereoanlegg med trøkk! Og så kan man bygge ut til surround etter hvert.
Så jeg ville kjøpt så gode fronter som mulig, sammen med en god surround receiver. Så kan man vurdere effektforsterker til fronter, men kanskje bedre å kjøpe bra/stor receiver om man ikke har veldig store fronthøyttalere.
Er det noe igjen av budsjett, så bakhøyttalere. Selv føler jeg de ikke MÅ være veldig store/bra. Men ville heller kjørt uten senter enn en liten senter - hater spinkel bokslyd på stemmer på film/tv (og nei sub veier sjelden opp); så anbefaler en stor senter, helst tilsvarende som fronter. :)
Ser også at det finnes in wall sub, så planleg med dette også, men igjen vent heller enn å inngå for mange kompromisser ift pris. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: dafho
Hvordan gjør dere det med lydannlegg og tv mtp forsikring? Går det inn under innbo eller bør man ha en egen forsikring på dette ?
 
Viktig å sjekke type sum som dekkes på enkeltprodukter. Har endra seg mye siste år i positiv forstand dog...

********skille********

Etter å ha fått 'noe mindre' tid til aktiv lytting kuttet eg all high end for 7-8 år sidan. Ser på produkta eg solgte ut og særleg store høyttalere er jo nesten giveaway p.t. Den som hadde et dedikert lytterom...
 
Viktig å sjekke type sum som dekkes på enkeltprodukter. Har endra seg mye siste år i positiv forstand dog...

********skille********

Etter å ha fått 'noe mindre' tid til aktiv lytting kuttet eg all high end for 7-8 år sidan. Ser på produkta eg solgte ut og særleg store høyttalere er jo nesten giveaway p.t. Den som hadde et dedikert lytterom...
Vanlig store høyttaler er veldig tungsolgt pt., men når du tipper over på veldig, veldig stort går det bedre. Audiomarkedet har blitt polarisert! jeg oppfatter klokkemarkedet har gått samme veien!?
All the way har blitt den nye normen.
3C2A5935-5E90-48E2-B357-071E62E91A4E.jpeg