Hi-Fi tråden

Det med to vs. en sub skal jeg definitivt sjekke opp. Det vil se veldig mye bedre ut enn en svær sub.

Over til noe annet, er det noe prutingsmonn hos f.eks Hifiklubben?

Hvis du bestemmer deg for hva du skal ha er det jo ikke noe i veien for å kjøpe brukt heller da. Sparer en del penger på det da utstyret faller raskt til nærmere halv pris, selv i god stand.
 
Innenfor HiFi gjelder det samme som for klokker; en kan kjøpe pent brukt for halve prisen.

Her på avforum finner en HiFi-entusiaster som behandler høyttalerene sine penere enn sine egne barn. Disse gærningenen flipper høyttalere for å prøve noe nytt og bedre, og det gir gode priser.:D
 
Redigert:
Innenfor HiFi gjelder det samme som for klokker; en kan kjøpe pent brukt for halve prisen.

Her på avforum finner en HiFi-entusiaster som behandler høyttalerene sine penere enn sine egne barn. Disse gærningenen flipper høyttalere for å prøve noe nytt og bedre, og det gir gode priser.:D

HiFi som er eldre enn 1-2 år, eller litt ukjente merker, går gjerne godt under halv pris også. Bruktmarkedet på Hifisentralen er muligens noe mer high-end enn avforum, så kan også anbefale dette forumet. Snakket med en som kjøpte mine 5-6 år gamle signalkabler for 4,5' (med nypris 17,5'), han hadde kjøpt 2-3 år gammelt Burmester-utstyr til nærmere 1/3 av nypris. Hørte også om en relativt ny B081 som var solgt for 25'. Nypris 80'+.

Jeg har kun gode erfaringer med K/S på Hifisentralen. Dog er bruktmarkedet "kollapset" ift situasjonen for noen år tilbake. Finn er blitt en viktigere markedsplass enn hva det var.

Så helt enig med deg @joakim: kjøp brukt av entusiast:)
 
Redigert av en moderator:
Har nylig kjøpt BW asw608 og er hittil veldig fornøyd. 3998 på hifiklubben.

B&W ASW608 Subwoofer | Hi-Fi Klubben

@Entropy

Satt på plass suben i går kveld. Har jeg forstått det riktig at Preout skal kobles til line in "L" kanalen ved bruk av én sub?

ASW608subwoofer.jpg


Det er vel noe man må prøve seg frem med, men på hvilket nivå har du satt "Low pass freq?"

Meget fornøyd med størrelsen på suben, ingen har merket at den står der. ;)
 
Redigert av en moderator:
@Entropy

Satt på plass suben i går kveld. Har jeg forstått det riktig at Preout skal kobles til line in "L" kanalen ved bruk av én sub?


Det er vel noe man må prøve seg frem med, men på hvilket nivå har du satt "Low pass freq?"

Meget fornøyd med størrelsen på suben, ingen har merket at den står der. ;)

Jeg ville trodd at man kanskje skulle bruke en y-splitter der?
 
Redigert av en moderator:
Jeg ville trodd at man kanskje skulle bruke en y-splitter der?

Det var det som slo meg først, men i følge instruksjonstegningen ser det ut for meg at man skal koble i Pre-out til den venstre inngangen på suben altså "L" når man har mitt oppsett. Derfor blir jeg usikker på hva som er riktig.
 
Det var det som slo meg først, men i følge instruksjonstegningen ser det ut for meg at man skal koble i Pre-out til den venstre inngangen på suben altså "L" når man har mitt oppsett. Derfor blir jeg usikker på hva som er riktig.

Ja, kikket inne på hifiklubben sine sider og der ser det ut til at de foreslår kabel som passer til det du skriver, så da er det vel kanskje det som er riktig da:/
Hva er poenget med L/R innganger på subben da egentlig:confused:
 
Har koblet min med en kabel jeg også. Tror to innganger er for at den skal være mulig å bruke på eldre forsterkere med annen utgang?
Hos meg måtte jeg inn å e der innstillingene i menyen for å få liv i suben. Fikk da tlf hjelp av hifiklubben. Anbefaler deg det samme:)


Hvis jeg husker riktig så er a for best filmlyd og spilling. C er vel for mest mulig tight bass. Hvis jeg husker riktig.
På hz så må du lese hvor lavt dine fronthøyttalere går, feks til 60hz også setter du suben til å slå inn 50hz og lavere. Setter du suben på 60 hvis høytalerne går til 60 så får du et punkt med dobbel bass om du skjønner.
På 0' eller 180' så må du bare høre deg frem. Hvis bassen bommer i forhold til eksplosjonen eller rytmen på musikken så skal det være motsatt av hva du har:)

Gratulerer med ny sub. Nå er det bare å kjøpe en auraflex plate og sette den på:)

Håper du blir like fornøyd som meg.
 
Morsomt med en hifi tråd på en klokkeforum.

Generelt om kobling av subben deres:
Har du en sub-utgang på forsterkeren din, så skal du koble til "left" linje inngang på subben OG koble ut delefilteret i subben (viktig). Delingen skjer da i prosessoren i forsterkeren.

Har du IKKE en sub-utgang, så kan du velge enten å gi subben et linje signal og bruke delefilteret i subben til å bestemme innslagspunktet for denne. Prøv deg frem, men ofte lurt å begynne med 80hz som delefrekvens.
Eller - hvis du IKKE har en sub-utgang er det ofte fornuftig (hvis du har en strømsterk forsterker) og gi subben et høynivå signal. Da kobler du 2 sett høyttalerkabler til hver av utgangene på forsterkeren din, ett par går til høyttalerne og ett par går til høyre og venstre høynivå inngang på subben. Delefilteret aktiveres da i subben og settes som nevnt over.

Subben(e) deres kan, hvis dere har 2 stk. av denne, benyttes til å spille "mid-bass" for henholdsvis høyre og venstre kanal - da kobler dere som nevnt, men henholdsvis til høyre eller venstre inngang på subben(e) alt etter hvilken side de skal spille.

Så begynner morroa med å finne korrekt plassering, phase, delefrekvens og sub Level, men dette er en annen historie;).

Generelt sagt skal subben gi +6db i området +/-50hz i forhold til å spille uten en sub. Har du 2 subber er målet +9db.

God fornøyelse!
 
Takk @Gin jeg er klart en novise!

Skjønte det meste, men ikke 80hz poenget. Har ikke dette å si med hvor lavt front spiller? Det er vel ikke ønskelig med veldig tydelig innsteg på suben? Jeg trodde det optimale var en sømløs overgang mellom dypeste tone fra front, og at suben tok over bittelitt under dette frekvensområdet?
 
Redigert av en moderator:
laveste frekvens har ikke så mye å si, det du vil vite er hvordan delefilteret i toppene ruller av. Altså hvor mange db/oktav går lyden ned med på toppene. Når jeg drev med hifi/bilstereo så gikk jeg også utifra 80hz og noen ganger helt opp til 120 hvis toppene er små. Hvis du klarer å finne kurven for filteret på sub og topp så er det lettere å sette riktig frekvens. Setter du suben til å starte for lavt vil du få en dipp i det området.
 
@Entropy jeg ser at @AndreasLie svarte godt på dette;)

En delefrekvens på +/-80hz fungerer ofte best, spesielt på film hvor dette som regel er tatt hensyn til i "mixen" på lydsporet. Men også til musikk fungerer denne deling godt, siden selv ganske bass sterke høyttalere som regel spiller bedre og mer dynamisk, hvis de avlastes på de nederste oktaver.

Med mindre du er en "hval", så greier ikke øret ditt å retnings-bestemme lyder under ca. 110hz, så vellykketheten av bassintegrasjonen er mer styrt av "dipper" og "peaker" som @AndreasLie skriver.
 
Redigert av en moderator:
Dere er begge invitert på en kopp kaffe og litt justeringer av suben en dag;)

Dette merker jeg at må høres på og ikke bare leses.
 
Og ikke minst pent! Vurderte amphion selv men kjøpte mentor menuet av en kompis istedet.
Gratulerer!

De små Daliene er fantastiske ift pris! Jeg valgte Ampihion pga god bruktpris og utseendet. Skulle jeg valgt etter lyd ville jeg trolig valgt Dali mentor II.
 
Neida. Rent teknisk kan du få disse på stativer også, men i forrige leiligheten var mine montert "i taket" (på bakvegg men kunne like gjerne vært i taket da de var helt oppe i taket - HELT oppe).

Orb'ene har veldig mye spredning og du slipper unna med helt koko plassering av disse.

Mao du kan skru dem begge opp i taket og akseptere at de er hva de er og kose deg under de forutsetningene.

Selvsagt bedre lyd nå med nautilus 705 bak (og foran), men uendelig mye mer diskret med orbene.

Husk at inngangsprisen på orbs er billigere for et par enn stativet til én B&W ;). Lav risiko å prøve.

Endte med å finne et par B&W XT2, som jeg tror kommer til å bli veldig vellykket som bakhøyttalere. Har samtidig bestilt en 55"-LED fra Samsung, så gleder meg til å flytte nå så den "nye" kinoen kommer på plass.