Hi-Fi tråden

Er BO-anlegget ønskelig pga utseende eller lyd?
Høyttalerne kan vel brukes uansett forsterker? Isåfall ville jeg nok beholdt dem, og ikke påført konemor noen endringer i det visuelle og dratt på hifiklubben eller soundgarden å funnet forsterker(e) som holder seg up to date på tv og lyd-fronten.
Apple tv fikser streaming i flere rom som en drøm...
 
Her beveger jeg meg inn i et område hvor jeg er skikkelig noob, men siden TS er verdens beste forum:) regner jeg med å få god hjelp.

Vi investerte for en del år siden i et komplett B&O anlegg, med surround, TV og høyttalere i flere rom. For ett par år siden oppgraderte vi med ny TV, ikke B&O. I sommer kjøpte vi enda en ny TV. Dette har vært en litt komplisert øvelser, fordi B&O bruker egne koblinger osv. I går fikk vi ny GET dekoder, og nå er det blitt tydelig at tiden er gått fra B&O systemet.

Etter en samtale med B&O senteret på skøyen, er det nå klart at det må (igjen) investeres "tungt".

Mitt spørsmål: skal jeg hive ut hele driten, og heller begynne på nytt med en mindre "sær" løsning, eller fortsette å investere i eksisterende løsning.

Kanskje noen der ute har en Beosystem 3 eller 4 de har lyst til å selge meg. Har prøvd å søke litt, men fant ingenting brukt.

Takk på forhånd for all hjelp:)

Som @Entropy sier, er det designe du er ute etter, eller lyden?

Personlig mener jeg en betaler veldig mye for designet med B&O.

Hva er det du har av preferanser? Surrond vs stereo, film vs musikk?

Jeg ville startet på en ny løsning :)
 
Redigert av en moderator:
@Kawatching , det kommer helt ann på hva du føler selv. I fjord investerte jeg og "tungt" i b&o. Det koster skjorta, det ser bra ut og det låter fantastisk. Men tiden løper fra oss og jeg kan ikke forsvare at en tv som koster 50-60 lapper er totalt neandertaler etter fire-fem år. Lyden derimot kan jeg definitivt forsvare og jeg vurderer å oppgradere fra beolab 9 til 5. Min teori er hold deg til b&o hvis du liker det. Men legg mindre i tv enn i lyd. Kjøper du beovision 12 til 159k synes jeg du kaster penger ut av vinduet. Men det kommer jo litt an på hvordan økonomi en har :)
 
Redigert av en moderator:
Ønsker forslag til et par gulvstående høyttalere. Skal primært benyttes som lyd til tv,n.
Det er viktig at de godkjennes av interiørarkitekten, og la oss si koster maks 10'.
De skal drives av en eldre NAD (319) forsterker jeg har i kjelleren inntil videre. Har også et par Dali 909. Men disse slipper ikke gjennom nåløyet til arkitekten (noe jeg har forståelse for).
Vurdere å hive ut Pioneer hjemmekino opplegget vi har. Det ser pent ut, fungerer greit til tv, men det stopper der. Tenker å kjøre god stereo til fordel for dårlig 5.1

:)
 
Ønsker forslag til et par gulvstående høyttalere. Skal primært benyttes som lyd til tv,n.
Det er viktig at de godkjennes av interiørarkitekten, og la oss si koster maks 10'.
De skal drives av en eldre NAD (319) forsterker jeg har i kjelleren inntil videre. Har også et par Dali 909. Men disse slipper ikke gjennom nåløyet til arkitekten (noe jeg har forståelse for).
Vurdere å hive ut Pioneer hjemmekino opplegget vi har. Det ser pent ut, fungerer greit til tv, men det stopper der. Tenker å kjøre god stereo til fordel for dårlig 5.1

:)

@Sekund

I god TS-stil er førsteimpulsen min å be deg gå litt over budsjett med B&W CM8:

BWCM8HGBK_1.jpg


B&W og NAD er god kombo, og CM8 har moderne look og kjempebra lyd.

Ellers er Tannoy Mercery v41 en ganske artig høyttaler som ikke koster mer enn rundt 5 tusen.

mercury_v4i_4.jpg


Eller man kan alltids gå brukt:

Audio Physic Tempo 3i - FINN Torget
Swans Diva 5.2f - FINN Torget
Audio Physic Classic 10 Black Ash - FINN Torget
 
Redigert av en moderator:
@Tore ja:) hatt anlegget siden, tja.. påsketider?
Ble dali mentor, med menuet og lcr.

Takk for tipset, likevel:)
 
Redigert av en moderator:
JB3 skal jo være en veldig artig høyttaler, og ser de fleste som parer dem med Kingrex er rimelig happy. Går og leker med tanken på å kjøpe et par slike selv til kontoret. Veldig god anmeldelse her: 6moons audio reviews: JohnBlue Audio Art JB3

Ellers vil jeg gjerne slå et slag for Swans, spesielt MK200mkIII 6moons audio reviews: Swans M200 MkIII
De er nok ikke så mye mindre enn Infinityene, men de er det beste skrivebordsoppsettet jeg har prøvd noengang (Og jeg har hatt "skrivebords"-oppsett med B&W N805 og Jungson DA120). Da slipper du forsterker også, og kan heller kjøpe en god DAC/lydkort.

Takker for svar! :) Har nå hatt JohnBlue JB3 i eie i ca en mnd og kan ikke si meg annet enn meget fornøyd! Overraskende god lyd og bassen er definitivt til stedet, til tross for de små 3" elementene som sitter i. I tillegg er de ganske alrighte å ha på skrivebordet. De er forøvrig paret med Kinrex T20U, dog jeg vurderer å "oppgradere" til NAD 3020D som har fått utrolige anmeldelser over alt. :eek:
 
@Sekund

I god TS-stil er førsteimpulsen min å be deg gå litt over budsjett med B&W CM8:

Jeg burde jo sett den komme og skrevet maks 5' :mrgreen:

CM8 ser jo veldig bra ut. Kanskje litt store, men allikevel mye slankere en de som står i kjelleren. Blir en tur til Hi-Fi klubben og kikke litt. :)

Edit: Tatt en runde med tommestokken. Må si at det frister veldig med CM8.
 
Redigert av en moderator:
Da har jeg tatt første famlende skritt inn i denne skumle og ukjente verden. Håper virkelig ikke at dette blir en interesse på linje med klokker...

Kjøpte en brukt Doxa 70SE effektforsterker for å supplere et aldrende surroundanlegg med åndenød. Blir spennende å se om jeg hører noen forskjell. Får bare ta det skritt for skritt, så blir det sikkert bra engang...
 
Det der er oppskriften til avhengighet @boenna_69

Les deg opp, finn ut hva du faktisk trenger, lytt på alternativer og klink til først som sist. Eneste måten å komme unna på.

Sammenligningen blir, kjøpe en billig vintage klokke... Kjøpe en billig seiko... Kjøp en helson... Kjøpe en seamaster.... Kjøpe en speedmaster....Kjøpe en IWC... Kjøpe en Submariner.... Kjøp en litt annen submariner enn den første.... Bytte tilbake til den opprinnelige submarinern du kjøpte.... Kjøpe en eldre submariner.... Supplere med en moderne submariner. Angre på at du ikke bare kjøpte en submariner...
 
Redigert av en moderator:
@Kawatching , det kommer helt ann på hva du føler selv. I fjord investerte jeg og "tungt" i b&o. Det koster skjorta, det ser bra ut og det låter fantastisk. Men tiden løper fra oss og jeg kan ikke forsvare at en tv som koster 50-60 lapper er totalt neandertaler etter fire-fem år. Lyden derimot kan jeg definitivt forsvare og jeg vurderer å oppgradere fra beolab 9 til 5. Min teori er hold deg til b&o hvis du liker det. Men legg mindre i tv enn i lyd. Kjøper du beovision 12 til 159k synes jeg du kaster penger ut av vinduet. Men det kommer jo litt an på hvordan økonomi en har :)

B&O TVen er oppgradert for en tid tilbake (til non B&O), og det var her problemene begynte:)
Uansett, takk for gode innspill. Klokkekontoen har fått seg et alvorlig skudd for baugen - et nytt Beosenter er bestilt. Håper det gjør susen og at det nå holder noen år til:)
 
Redigert av en moderator:
Har flyttet og endret i anlegget, og er ganske fornøyd med hva jeg har fått på relativt liten plass.

Overblikk:
CA604507-9D2C-4011-B90F-AF6865BAD99E_zpswnylza0x.jpg


Og uten fronter:
FF901A4A-A978-40C4-A3AA-1C4D5DD54C32_zpsxqa13qln.jpg


Nautilus 804 og HTM1 foran:
1F04C0CC-7010-41CF-9B8F-C558FB108D30_zpsr1ty19ut.jpg


XT2 bak:
97997BA4-174B-46A1-97FA-93468982F627_zpsfyjwrshz.jpg


FST-mellomtone og nautilus-tweeter:
A6D59E31-FEE8-4659-9158-7778EED02126_zps3t4cxy1y.jpg


Logitech til universalstyring:
958671D2-9DC2-47F4-8C17-F6686CF004AD_zpsnqzli2mo.jpg


Og så må man selvsagt ha litt lyd når man surfer på TS!
E041D837-8CE2-4E93-BEBB-2DBEB1BB19FE_zpsoh4mzxou.jpg
 
Kona handler inn nytt tv-møbel, og vil ha ut noen av de stygge gamle høyttalerene jeg bruker som bakkanaler og center i surroundanlegget. Løsningen (som faktisk er godkjent i familierådet) er å flytte dagens fronthøyttalere bak, og kjøpe nye (brukte) høyttalere foran og i midten foran...

Har hatt eldre b&w, og vært godt fornøyd med dem, så jeg har tittet litt på dm683 som fronthøyttalere. Noen som har erfaring med disse? Vil jeg klare å drive disse fornuftig med en doxa 70se forsterker (den enkleste med bare en trafo)?
 
Jeg har B&W 683 i flere år og kan si meg meget fornøyd med disse! Drives forøvrig idag av Onkyo TX SR608 med bi-amp. Disse høyttalerne er noe tunge å drive og krever en del watt for å få full utnyttelse av hele registeret da DM683 dipper langt ned i impedanse i bassen og vil ha vesentlig mer pulver.
Jeg har selv lenge vurdert å handle inn en Lyngdorf SDA2175, men prisen har ikke vært forsvarlig for en students lommebok. :p

Jeg vil tro at forsterken klarer å drive 683, men et godt stykke unna hva som er optimalt. Et alternativ kan være Klipsch RF-62, disse er utrolig lettdrevne og spiller meget godt med en følsomhet på 97db(!). B&W 683 på sin side har en følsomhet på 90db, så det er en betydelig forskjell på hva høyttalerne krever av forsterker. :)
 
Som det står over her, @boenna_69, så tror jeg Doxaen fint vil kunne drive 683, men jeg tror ikke du får max ut av dem. Det er en ganske krevende høyttaler. Men de spiller herlig da.

Av alternativer er nevnte Klipsch et godt forslag, og du kan ta en titt på System Audio Saxo 50. Sistnevnte har også ganske høy WAF, og det kan jo telle.

Personlig er jeg storfan av B&W, så jeg syns du skal kjøre på! :mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
Jeg hadde med meg inn i samboerskapet høyttalerne som jeg bygget i studietiden. Ubehandlet sponplater. Bevist hadde jeg droppet utseendet og gått for lyd. Det var disse vi (nesten) blåste ut te-lys med under et Nachspiel i Sudentuken en gang på 90-tallet. Da kom det grå røk ut av diskant elementene. Det kostet meg nesten 2000, men var verd det. Svidde en super diskant og en diskant.

Etter at min bedre halvdel ikke lenger satte pris på at jeg hadde forsøkt å øke utstyret sin WAF med sparkel og maling måtte det inn noe nytt. Det er vel 3 år siden jeg måtte gi meg. Kravet mitt var at lyden skulle være bedre. Det var ikke lett. (Ble kastet ut fra Lefdal! Etter at de hadde dratt opp det beste de hadde kom jeg med uttalelsen; "Nå er jeg imponert! jeg hadde ikke trodd at standard anlegget i en Toyota er så bra! Dette er som å sitte i bilen!")

Det endte opp med Bose Lifestyle fra Oslo HiFi. WAF'en er ubestridelig på Bose, og lyden god!

(Det gamle utstyret ble solgt på QXL. Min gamle NAD forsterker dro inn nesten 2-lapper! Men så var det top-modellen også¨! (i 1985!))

:cool:
 
Regner med at Nait5i og Epos11 med en god kilde vil gi lytteren tildels store musikalske gleder. Dette er flotte musikkformidlere!


Holder på å sette sammen et lite anlegg for min bror. Hentet en brukt Rega Mira3 i forrige uke. Har også betalt for noen Dynaudio x12 stativhøyttalere som snart bør dukke opp. Kilde blir en DVDspiller og Spotify i første omgang. Satser på at det blir anstendig. Kabler finnes fra før.



Selv satser jeg på å få igang platespilleren snart. Kjøpte den tross alt i mai.... Det er en Rega rp6 som jeg har montert en Dynavector x20.
 
Mange flotte anlegg her!

Slenger ut noen bilder av mitt!


B&W:
CM9
CM5
CM Centre
Denon AVR-4311
pmIvVMg.jpg

9TOpiPY.jpg


Ikke de beste bildene, men det får duge!