Hi-Fi tråden

Her går det for det meste i vintage hifi...

13031a122aa88f19932db083de82905a.jpg


DSCN0245.jpg


cb7a255dcbd8041bf642404ba9c2047b.jpg


IMG_0895.jpg


IMG_0774.jpg

Snadder!
 
@jsf jo! I veldig stor grad.
Søk auralex subdude.

Den grøtete bassen en subwoofer ofte gir blir mye strammer og virker til å gli mer inn i lydbildet til høyttalerne. Den raslingen man ofte får i vegger og gulv har jeg ikke hørt noe til ikveld og volumet har vært mye høyere enn vanlig.
Jeg bestilte fra pure rave studio på ebay:)

hmmm. Det frister særs mye å dra inn en sub eller to i leiligheten, men noe sier meg at jeg skal teste ut dette først før noe havner i leiligheten. Takk for tipset hvertfall! :D
 
Redigert av en moderator:
I et desperat forsøk på å finne hjelp (fra noen som ikke har noe å tjene på å snakke positivt) så lurer jeg på om noen her har erfaring og meninger om noen av disse høyttalerne:

Elac FS 249 Black Edition
Monitor Audio RX300
System Audio Explorer Master

Er vanskelig for oss (meg) som holder til i distriktene å finne tid og mulighet for å reise landet rundt for å få demoer. Har kjøpt mye hifi basert på tester og forum før med stort hell, men akkurat nå sliter jeg med å komme til en konklusjon..

Bruken kommer til å bli veldig variert: tv, musikk, film, spill. Skal drives av Hegel H300.
 
I et desperat forsøk på å finne hjelp (fra noen som ikke har noe å tjene på å snakke positivt) så lurer jeg på om noen her har erfaring og meninger om noen av disse høyttalerne:

Elac FS 249 Black Edition
Monitor Audio RX300
System Audio Explorer Master

Er vanskelig for oss (meg) som holder til i distriktene å finne tid og mulighet for å reise landet rundt for å få demoer. Har kjøpt mye hifi basert på tester og forum før med stort hell, men akkurat nå sliter jeg med å komme til en konklusjon..

Bruken kommer til å bli veldig variert: tv, musikk, film, spill. Skal drives av Hegel H300.
Siden du har allerede har en Hegel forsterker ville jeg gått for Explorer Master da Hegel og System Audio er en meget god kombinasjon, hvilket seg selv kan gå god for.
 
Siden du har allerede har en Hegel forsterker ville jeg gått for Explorer Master da Hegel og System Audio er en meget god kombinasjon, hvilket seg selv kan gå god for.

Flere jeg har snakket med skryter over den komboen, men klarte ikke å komme til enighet med selger (nytt er for dyrt).. Ble etter litt om og men Elac som kom i hus sent i går kveld, blir spennende å høre resultatet :)
 
Her går det for det meste i vintage hifi...

13031a122aa88f19932db083de82905a.jpg


DSCN0245.jpg


cb7a255dcbd8041bf642404ba9c2047b.jpg


IMG_0895.jpg


IMG_0774.jpg

Kan jo nevne hva som står her for de som ikke vet det allerede..:)

Forsterker er en Sansui AU-Alpha 907DR fra 1990-92. Yter 2x160W ved 8 Ohm/20 - 20kHz. Veier 33 kg.
CD-spiller er en Sansui CD-Alpha 717DR fra rundt 1992. Har dobbel strømforsyning og veier 11 kg. Brukes idag med
balanserte kabler fra Synergistic Research.
Platespilleren er en Garrard 401 med Ortofon AS-212 arm og Ortofon S-15MT pick-up.
Båndopptakeren er en Otari MX-5050BII-2 fra ca. 1983-85. Meget vellydende sak som faktisk er produsert på bestilling idag i en noe oppgradert versjon som koster rundt 8500 USD. Vekt 24 kg.
Kassettspillere er en Tascam 122 mkII og en Sony EL-5 Elcaset.
Høyttalere er Infinity RS8 Kappa produsert 1987-89.
Ellers div Blu-Ray, DVD, VHS og Squeezebox. Cambridge DacMagic DAC....:)
 
Redigert:
Forlag til billig og grei, samt konevennelig sub

Jeg er nok ikke den som er mest HIFI-interessert, har aldri brukt spesielt mye penger på musikkanlegg.

Per i dag har jeg en eller annen hjemmekinoreciver fra Denon, B&W 684 høyttaler i front, en B&W center i samme stil, og bakhøyttalere fra KEF. (som dere skjønner er jeg ikke så veldig inne i typebetegnelsene) :eek:

Jeg savner litt mer trøkk, spesielt når jeg ser film. Suben må også funke greit til avspilling av musikk. Den må være kone- og plasseringsvennlig, altså ikke for stor.

Jeg hadde en sub noen år tilbake, men den tror jeg ungene tok "kål" på. Jeg fant blandt annet diverse Lego og matchbox biler i den før den tok kvelden. Da jeg plukket ut disse lekene husker jeg vår minste datter sa: "Hvis du finner en sprettball inni der, så er den min!" Unger er en velsignelse! :rolleyes: Ungene er litt større nå, tror derfor problemet med at den blir fylt opp med diverse stæsj er borte.
 
Har nylig kjøpt BW asw608 og er hittil veldig fornøyd. 3998 på hifiklubben.

B&W ASW608 Subwoofer | Hi-Fi Klubben

Jeg var inne på hifiklubben.no og kikket på den tidligere i dag! Jeg har B&W 685 stativhøyttalere, NAD C355 forsterker og Abrahamsen V6 DAC (og en Rega platespiller) og føler det er litt tynt i bassområdet i dag. Har justert opp bassen litt på tonekontrollen, men ser for meg at det blir litt strammere bass ved en subwoofer i stedet for å "jukse" seg til bass med equalizer.

Jeg er helt grønn på subwoofere, hvordan kobler du til forsterkeren? Tar du signalet fra de vanlige høyttalerutgangene?
 
Jeg var inne på hifiklubben.no og kikket på den tidligere i dag! Jeg har B&W 685 stativhøyttalere, NAD C355 forsterker og Abrahamsen V6 DAC (og en Rega platespiller) og føler det er litt tynt i bassområdet i dag. Har justert opp bassen litt på tonekontrollen, men ser for meg at det blir litt strammere bass ved en subwoofer i stedet for å "jukse" seg til bass med equalizer.

Jeg er helt grønn på subwoofere, hvordan kobler du til forsterkeren? Tar du signalet fra de vanlige høyttalerutgangene?

Som AndreasLie skriver, den kobles på pre-out. På min NAD t757v2 slet jeg litt grunnet en del finjusteringer gjort av en kamerat. Dette var da finjusteringer i menyen, ringte hifiklubben og fikk god hjelp via tlf.

Tror det er litt enklere på stereo.

De sier også at sub har større behov for god kabel enn de andre høytalerne. Jeg skulle egentlig ha van den huul, men det var de utsolgt for.
Ble derfor en kabel de hadde på rull. Høres bra ut, men fristende med skikkelig kabel på suben da.

Grattis med ny sub @Yallaboy;)
 
Redigert av en moderator:
Først, jeg kan ingenting om hifi, og må erkjenne at de fleste butikkene klarer å "snakke meg rundt".

Jeg jakter på et anlegg som gir bra med trøkk. Det er ps3 (snart ps4!!) og film som står mitt hjerte nærmest, dersom det blir musikk så er det fordi jeg arrangerer et dårlig nachspiel.

Hifiklubben koblet opp følgende oppsett:
2 stk Dali IKON6 MK2 front
1 Cerwin vega XLS15S sub
Ukjent type forsterker, men kjipere enn NAD C37BEE som de anbefaler.

Dette hørtes meget bra ut i det tilpassede rommet, mitt rom er ikke sånn selvsagt. Jeg kan vurdere å gå fra 15" til 12" på sub, men 15" hørtes vanvittig bra ut.

Jeg er ute etter bra med trøkk, enkelt og greit.

Noen her som kan kommentere anbefalingen fra Hifiklubben? Merk at jeg skal ikke ha surround. Dersom jeg skal få dette til må jeg faktisk ha inn tømrere/elektrikere for å trekke kablene (spesielt rom).
 
Ikon 6 mk2 er veldig bra, de spiller godt.

Jeg vet ikke hvaslags budskjett du har, men det er to forsterkere som du bør vurdere veldig sterkt på stereo.
CAMBRIDGE Azur 851A Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben
Cambridge synes jeg klarer å gi litt mer trykk, men også vanvittig fin lyd. Denne stereoforsterkeren er virkelig, virkelig god.

NAD C390DD digital forsterker | Hi-Fi Klubben en helt rå digital forsterker.

jeg var lenge sikker på at jeg skulle kjøre ikon6 mk2 og en av disse forsterkerne, men fikk god pris på mentor front rekke pluss at hifiklubben kjørte tilbud på nad t757v2 i romjulen, så da ble det surround.

Jeg mener du helt klart må stikke å høre på ikon 6 med disse to forsterkerne, og rett og slett drite i sub ved første omgang, og heller ønske deg gavekort etc til jul og bursdag og kjøpe en sub etterhvert.

Har aldri hørt på cervin vega sin sub, men er som nevnt tidligere svært fornøyd med BW sin sub, som spiller mye bedre enn hva kabinettet skulle tilsi.

Hør med hifiklubben om to små subber kansje gir bedre lydkvalitet enn en større.

Finn deg en låt som du synes har bra trøkk og som du vet er i bra kvalitet (bitrate) og hør på den ene låten, på ikon6 men kun med forskjellige forsterkere.
 
Det med to vs. en sub skal jeg definitivt sjekke opp. Det vil se veldig mye bedre ut enn en svær sub.

Over til noe annet, er det noe prutingsmonn hos f.eks Hifiklubben?
 
Tror det er ca samme story som Bjerke. Noen får vel prutet litt, men de fleste får nok avslag.

De har imidlertid muligheten til å gi rabatter på demo-modeller. De har også tilbudssider som kan være verdt å sjekke ut, også har de vel en del salg noen ganger i året.

men det skader aldri å spørre vel.