Hi-Fi tråden

Tips til aktive høyttalere? (Ikke trådløse.)
Klipsch The Sixes?
Pris maks 15k, gjerne brukt også.
 
Fått montert de nye kassene. Til uka skal mellomtone/diskanthornet kobles på. Ved siden av står de gamle høyttalerne som får plass i Tv stua.
0C0E0FE2-973B-4AF1-A3D0-B7CA5B019D44.jpeg
 
Tips til aktive høyttalere? (Ikke trådløse.)
Klipsch The Sixes?
Pris maks 15k, gjerne brukt også.

Mulig jeg er sent ute med svar. Men skal du ha et sett gode aktive høyttalere i den prisklassen som ikke er trådløse, så hadde jeg lagt pengene mine i et sett med Genelec. Svært godt bygget, mulig å få service på etter utløp av reklamasjonsretten og med en lydkvalitet og lydsignatur som er elsket av audiofile og produsenter. 2L grunnlegger Morten Lindberg bruker for eksempel Genelec i sitt studio.

Om du skulle slumpe til å komme over et sett med Dynaudio Focus XD, så er de også et veldig anstendig valg. Dog er disse forberedt for trådløst, men du kan også kjøre digitalt og kablet inn i disse.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Mulig jeg er sent ute med svar. Men skal du ha et sett gode aktive høyttalere i den prisklassen som ikke er trådløse, så hadde jeg lagt pengene mine i et sett med Genelec. Svært godt bygget, mulig å få service på etter utløp av reklamasjonsretten og med en lydkvalitet og lydsignatur som er elsket av audiofile og produsenter. 2L grunnlegger Morten Lindberg bruker for eksempel Genelec i sitt studio.

Om du skulle slumpe til å komme over et sett med Dynaudio Focus XD, så er de også et veldig anstendig valg. Dog er disse forberedt for trådløst, men du kan også kjøre digitalt og kablet inn i disse.

Takk for svar.
Jeg har gått litt bort fra tanken om aktivt. Rett og slett fordi jeg føler utvalget er litt for dårlig/koster mer enn det smaker akkurat pr nå.

Ser nå heller etter et par med gulvstående. Audiovector QR3 står for tiden øverst på ønskelisten, men til 25k synes jeg det blir for dyrt. Anbefalinger rundt 10k? Gjerne brukt også.
 
Aktive høyttalere er jo gull. Du slipper at signalet blir forringet gjennom et delefilter.
For å gi bedre tips
Hvor stort er rommet?
Hva slags musikk spiller du?
Liker du å spille selv
Hvor store kan høyttalerne være?
Må de stå inntil bakvegg?
Hva slags utstyr spiller på?
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Er helt blank på Hi-Fi men kjøpte meg nettopp et par Bowers & Wilkins PX7 hodetelefoner som jeg er svært godt fonøyd med. Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvor disse befinner seg på en HiFi-skala fra 0-10 hvor 10 da er det beste man kan få av lyd via hodetelefoner (også kablede).
 
Aktive høyttalere er jo gull. Du slipper at signalet blir forringet gjennom et delefilter.
For å gi bedre tips
Hvor stort er rommet?
Hva slags musikk spiller du?
Liker du å spille selv
Hvor store kan høyttalerne være?
Må de stå inntil bakvegg?
Hva slags utstyr spiller på?

Rommet er ca 25m2.
Norsk jazz/rock.
Kan være relativt store.
Kan ikke stå så lagt fra bakvegg, kanskje maks en halvmeter.
Arcam integrert stereo, husker ikke W i farta, men ikke så stor. Marantz DAC.
 
Er helt blank på Hi-Fi men kjøpte meg nettopp et par Bowers & Wilkins PX7 hodetelefoner som jeg er svært godt fonøyd med. Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvor disse befinner seg på en HiFi-skala fra 0-10 hvor 10 da er det beste man kan få av lyd via hodetelefoner (også kablede).
Heisann.
De ligger nok på en 3 på den skalaen. det er ganske så gigantisk forskjell på trådløse/noise cancelling hodetelefoner versus kablede head-fi hodetelefoner.
Men hvordan vi oppfatter lyd er jo tidvis veldig subjektivt, hvis du er superfornøyd med B&W dine så er det ingenting som er bedre enn det :)
(prøvde et Head-fi sett for et par mnd tilbake siden som koster i overkant av 50k, de var som fløte i ørene)
 
Takk for svar.
Jeg har gått litt bort fra tanken om aktivt. Rett og slett fordi jeg føler utvalget er litt for dårlig/koster mer enn det smaker akkurat pr nå.

Ser nå heller etter et par med gulvstående. Audiovector QR3 står for tiden øverst på ønskelisten, men til 25k synes jeg det blir for dyrt. Anbefalinger rundt 10k? Gjerne brukt også.

Hei,

Benytter sjansen til å skryte litt av Pylon Audio. Skulle ha nye gulvstående for et par år siden og lyttet meg gjennom det meste, KEF, Focal, Spendor, Audiovector, Monitor Audio, Dynaudio og Sonus Faber. Endte opp med et par Pylon Diamond 28, helt fantastiske til den prisen og drives fint av min Hegel H90. Nøytral til varm lyd med en stram dyp bass samt mellomtone helt på høyde med Dynaudio. Diskanten blir aldri skarp/hard, det finnes høyttalere med bedre oppløsning og klarhet, men til å spille variert musikk synes jeg mange av alternativene som er mer anerkjent hi-fi ble for blodfattig i lyden.

Mala Audio fører merket, super service.
 
Hei,

Benytter sjansen til å skryte litt av Pylon Audio. Skulle ha nye gulvstående for et par år siden og lyttet meg gjennom det meste, KEF, Focal, Spendor, Audiovector, Monitor Audio, Dynaudio og Sonus Faber. Endte opp med et par Pylon Diamond 28, helt fantastiske til den prisen og drives fint av min Hegel H90. Nøytral til varm lyd med en stram dyp bass samt mellomtone helt på høyde med Dynaudio. Diskanten blir aldri skarp/hard, det finnes høyttalere med bedre oppløsning og klarhet, men til å spille variert musikk synes jeg mange av alternativene som er mer anerkjent hi-fi ble for blodfattig i lyden.

Mala Audio fører merket, super service.

Eg kan henge meg på denne . Kjøpte et par fint brukte Pylon diamond 28 via Mala audio til hifi nr 2 . Dei spiller veldig bra for prisen . Eg bruker en Arcam alpha forsterker på 2-100W og den klarer det helt greit.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Etter flytting til nytt hus og en mindre loftstue kjører jeg litt omrokkering på surround-oppsettet siden gulvhøytalerene tar så mye plass.
Bytter ut dagens Dali Evidence 870 med Dali Opticon 2 + Dali E12F sub. Jeg har Dali Blue C1000 og R1000 som center og bakhøytalere. Greia er at jeg ønsker å beholde de siste her. De er kirsebærfarget (som gir en lav WAF):rolleyes:

Er det mulig å foliere, lakkere eller male høytalere?

blue_rear.png
 
Er helt blank på Hi-Fi men kjøpte meg nettopp et par Bowers & Wilkins PX7 hodetelefoner som jeg er svært godt fonøyd med. Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvor disse befinner seg på en HiFi-skala fra 0-10 hvor 10 da er det beste man kan få av lyd via hodetelefoner (også kablede).


8/10 om du kun sammenligner med andre BT hodetelefoner, men det vil komme an på kilden du henter musikk fra og hvilken codec som brukes for å overføre den. Er nok noen år til BT tar igjen kabler på lydkvalitet så den sammenligningen har lite for seg.

Skal bruke resten av dagen på disse:
IMG_20221116_163304374.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Ove og DJDAN
Er det noen som helst grunn til at jeg ikke skal kjøpe KEF Q750 gulvhøyttalere, Q650 senter og Q350 bakhøyttalere? 40m2 stue, høyttalere må dessverre stå nært sidevegger, ingen preferanse på hvilken lyd jeg vil ha bortsett fra at den skal være klar og god og ikke bassboomy. Skal brukes 80% til tv/film og 20% til musikk.
 
Kameraten som er profesjonell musiker og DJ sverger ihvertfall til KEF. Så det var noen latterlig gode tilbud ute denne uka også.
 
Har alltid vært glad i portabel god-lyd og har de siste (god del) årene benyttet meg av Sennheiser sin Momentum 2 som leverandør av god-lyd på reise og generell lytting til musikk. Men sist uke gikk jeg til innkjøp av Sennheiser IE300 (utgående modell), nå har jeg ikke tellinga på hvor mange år det siden jeg har benyttet meg av "propper" og likefullt med ledning.
Men dette må være en av de bedre lytteopplevelsen jeg har hatt på mange år, den dybden og klarheten disse IE300 leverer er next level.
Si ja til ledning, vink hadet til trådløs ;)
Skjermbilde 2023-01-23 kl. 17.56.58.png

Blir nok mer portabel hi-fi oppgradering i løpet av året.
 
  • Liker
Reaksjoner: Flippin og ErlingK
Har alltid vært glad i portabel god-lyd og har de siste (god del) årene benyttet meg av Sennheiser sin Momentum 2 som leverandør av god-lyd på reise og generell lytting til musikk. Men sist uke gikk jeg til innkjøp av Sennheiser IE300 (utgående modell), nå har jeg ikke tellinga på hvor mange år det siden jeg har benyttet meg av "propper" og likefullt med ledning.
Men dette må være en av de bedre lytteopplevelsen jeg har hatt på mange år, den dybden og klarheten disse IE300 leverer er next level.
Si ja til ledning, vink hadet til trådløs ;)

Blir nok mer portabel hi-fi oppgradering i løpet av året.

Subkulturen rundt IEM er enorm, mange anmeldere som lever av dette på youtube. F.eks crinacle eller gizaudio.

Her er de mest populære butikkene:


Produkter for å gjøre kablede IEM trådløse via BT:

 
  • Liker
Reaksjoner: Koonig
8/10 om du kun sammenligner med andre BT hodetelefoner, men det vil komme an på kilden du henter musikk fra og hvilken codec som brukes for å overføre den. Er nok noen år til BT tar igjen kabler på lydkvalitet så den sammenligningen har lite for seg.

Skal bruke resten av dagen på disse:
Vis vedlegg 311972

Har fått for meg at jeg har lyst på disse selv, men har ikke fått muligheten til å prøve disse i butikk ennå.
Har debatt med meg selv om det er verdt prisen. Det er tross alt 9 løk på et BT headset.

Vil du si de er verdt prisen?
 
Har fått for meg at jeg har lyst på disse selv, men har ikke fått muligheten til å prøve disse i butikk ennå.
Har debatt med meg selv om det er verdt prisen. Det er tross alt 9 løk på et BT headset.

Vil du si de er verdt prisen?

Støydempingen er middelmådig, ubrukelig passthrough funksjon, byggekvaliteten er ikke stort å skrive hjem om utenom magnesium yokes, appen er latterlig dårlig om du i det hele tatt får headsettet til å bli gjenkjent i den og headsettet må være slått på for å kunne bruke dac funksjonen med kabel.

Lyden er dog så bra som det blir i en BT hodetelefon.. om tanken er å ta de med ut av huset for bruk på reise hadde jeg sett meg om etter noe annet.

Du får 90% av lyden, langt bedre app og 60t batteritid med sennheiser momentum 4.

Sistnevnte ble med på ferie og Bathys ligger hjemme på skrivebordet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Zomged