Hi-Fi tråden

Hei,

Før klokke interessen eskalerte var det Hi-Fi som tok det meste av tiden. Den hobbyen har jeg ikke dyrket i det hele tatt på flere år. Jeg fikk ett drypp for noen dager siden, å nå lurer jeg på følgende:

Hva er fair pris å forlange for ett par Tannoy DC10 høyttalere, og en Modwright KWI-200 integrert forsterker med dac?

Begge deler kommer selvsagt komplett med orginal emballasje.
 
The holy trinity innen hi-fi amps kommer fra Japan (Kondo, AirTight, Shindo). Her er mine AirTight ATM-211 som er på hele 22W! You need to know to know! Mao som i klokke-verden.
IMG_2597.jpeg
IMG_2596.jpeg
IMG_7466.jpeg
IMG_7474.jpeg
IMG_7473.jpeg
 
Hei,

Før klokke interessen eskalerte var det Hi-Fi som tok det meste av tiden. Den hobbyen har jeg ikke dyrket i det hele tatt på flere år. Jeg fikk ett drypp for noen dager siden, å nå lurer jeg på følgende:

Hva er fair pris å forlange for ett par Tannoy DC10 høyttalere, og en Modwright KWI-200 integrert forsterker med dac?

Begge deler kommer selvsagt komplett med orginal emballasje.
Eg har nokre dc10t i sort høyglans og tenker nok at rundt 20k hadde eg ihvertfall ville hatt for dei ( kanskje 22-24 om dei er veldig fine). Litt meir for forsterker tenker no eg. Du kan jo høre med en av brukthandlerene innen hifi , eventuelt bytte dei inn i noke nytt. Feks Mala audio eller Høium
 
  • Liker
Reaksjoner: KentOve
@Chalshus The Other Side er et helt fabelaktig album.

Setup du har? :)
Bergmann Magne platespiller med Ortofon Cadenza Red pu. Allnic H1202 riaa.
Motu Ultralite mk5 dac, Fabfilter Pro Q3 delefilter. Systemet er målt med mikrofon i REW.
Høyttalerne er utviklet av tusenkunstner HR på Hifisentralen og laget av møbelsnekker Bakken&Co. De er aktivt drevne.
Radian 950 beryllium kompresjonsdriver i Tad4001 klonehorn. Drives av Valvet E2 12watt single ended transistor.
2x JBL 2226H / 2x 18Sound 12MB1000 per kasse i slot loaded open baffle. Drives av Icepower 1200as2.

Høyttalerne har output under 20Hz.

Har også en Rega P3 med mm pu. Og et anlegg nummer to med Naim komponenter og Totem Arro høyttalere.

Høyttalerkabler er 1,5mm2 PN kabel. Tvinna fordi det er kjekt. Ellers går det i prokabler.
Ledningen fra Bergmann platespilleren er billigste type. Jeg skal faktisk teste en litt dyrere for å prøve.
 
Hifien ståe på hytta frameis. Eg har ikkje rota meg til å handle egnet rack e.l så den kan flyttes i hus .. og så spørs det om ikkje det hadde vært bedre med en litt lettere variant i stue og denne I kjellerstue . Jojo .

20231021_231331.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Jeg har tenkt til å bygge meg hjemmekino. Er mange år siden jeg var intr i høyttalere og forsterkere så jeg datt av lasset når 5.1 var siste skrik.
Jeg lurer på hvilket system jeg bør gå for. Holder det med 5.1 eller bør jeg gå for 7.2 eller noe annet?

Tenker å handle det meste brukt.

Setter pris på alt av tips:)
 
Jeg har tenkt til å bygge meg hjemmekino. Er mange år siden jeg var intr i høyttalere og forsterkere så jeg datt av lasset når 5.1 var siste skrik.
Jeg lurer på hvilket system jeg bør gå for. Holder det med 5.1 eller bør jeg gå for 7.2 eller noe annet?

Tenker å handle det meste brukt.

Setter pris på alt av tips:)

Jeg har ikke testet nye systemer med atmos osv, men på tross av dette vil jeg generelt anbefale 5.1 hvis det er begrenset budsjett. Bedre med skikkelig stereoanlegg enn halvkjipt surround pleier jeg å si, og det blir vel samme her og; bedre med bra 5.1 enn middelmådig 7.2. (Kjører forøvrig 5.2 selv men hadde fint klart meg med en sub). Et annet tips, ikke spar på senter. Jeg hater når det er pinglete bokslyd på stemmer. Bør være like stor som hovedhøyttalere etter min mening. Kjørte lenge uten senter selv før jeg kjøpte stor.

Men i tillegg til budsjett kommer oppsett også ann på rommet. Kan fort bli mange høyttalere i et lite rom vil jeg tippe.
Men mange høyttalere vil også kunne bidra til bedre opplevelse for flere sitteplasser utenom sweet spotivil jeg tro, ved å jevne ut nivåforskjeller og sweeping. I teorien hvertfall...

Et annet tips, særlig om rommet er lite og man sitter ved bakvegg er å få surroundhøyttalerene høyt opp (evt også mer til sidene) for å unngå overdrevent nivå for den som sitter nærmest (altså sideplassene). På den måten får man relativt sett mindre volum-forskjell på sweet spot vs. sideplasser (reduserer effekten av for høy lyd fra nærmeste høyttaler og for lav fra den andre siden, for de som ikke sitter i sweet spot).

Et annet triks ift naboer/resten av huset, er å ha sub nærme lytteposisjon, dvs bakre hjørne fremfor foran. Igjen kan man ha lavere effekt ned samme nivå i lytteposisjon. Lavere effekt betyr lavere lyd hos naboer. Eller man kan utnytte det til høyere nivå i lytteposisjon enn man hadde oppmådd med annen plassering.
 
LCD-2? Jeg har gått mange runder med meg selv for å kunne forsvare et slikt par, men klarte det ikke da jeg hadde et gulle godt par hodetelefoner fra før av.
Jeg vurderte et par da mine AKG K701 fra... 2009(?) begynte å rangle litt.
Men ufornuftig som jeg er sendte jeg dem inn til reparasjon, fikk ny hodebøyle, nye strikk, nye puter og litt annet plukk, så var de gode som nye. Dessverre har de blitt så gamle at det i tillegg til bruksverdien sitter litt sentimental verdi i dem.
 
Oooh, artig å se et annet sett fra Aud'eze!

Hjemmekontoret er utstyrt med et sett LCD-X og en Benchmark DAC2 HGC. Har blitt altfor lite brukt i det siste, tiden strekker ikke til for å sette seg ned til å lytte til et album på langt nær så ofte som jeg kunne ønske. Hm. Kanskje jeg burde avspasere en dag snart... :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Disse LCD-2 (rev. 1) ble kjøpt for over 10 år siden og spiller fortsatt magisk bra på ulike forsterkere og DAC comboer. Har de siste dagene benyttet en gammel Hegel HD10 DAC og en Burson HA-160. Fungerer fint.

Denne gamle kombinasjonen med tyskere er ikke så dum den heller for enda mer comfort sound.

img_3453-jpg.967871


Audeze_LCD-2_Violectric_8.png
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska og sandecker
Jeg har tenkt til å bygge meg hjemmekino. Er mange år siden jeg var intr i høyttalere og forsterkere så jeg datt av lasset når 5.1 var siste skrik.
Jeg lurer på hvilket system jeg bør gå for. Holder det med 5.1 eller bør jeg gå for 7.2 eller noe annet?

Tenker å handle det meste brukt.

Setter pris på alt av tips:)
Helst 5.2. Bedre å satse alt på få bedre ht og evnt bygge ut senere.
 
Disse LCD-2 (rev. 1) ble kjøpt for over 10 år siden og spiller fortsatt magisk bra på ulike forsterkere og DAC comboer. Har de siste dagene benyttet en gammel Hegel HD10 DAC og en Burson HA-160. Fungerer fint.

Denne gamle kombinasjonen med tyskere er ikke så dum den heller for enda mer comfort sound.

img_3453-jpg.967871


Audeze_LCD-2_Violectric_8.png
Bruker omvendt oppsett, tyske klokker og USA forsterker ;)