Hi-Fi tråden

Kontorlyd.jpg

Oppgradert kontorlyd. DAC og hodetelefon-forsterker fra Meier Audio. Stort pluss for implementering av crossfeed (altså frekvensavhengig reduksjon i kanalseparasjonen) - noe som gjør at lydbildet i hodetelefonene høres mer naturtro ut enn om man bare skulle få all lyden fra hver kanal inn i de respektive ørene - med moderat crossfeed høres det langt mer ut som som å lytte til et par høyttalere.

(Meier har forøvrig sommersalg nå, endel produkter selges ut med kraftig rabatt for å rydde plass for satsningen hans fremover på mer rendyrkede high-end-produkter. Om noen er i markedet for kompetent konstruert og skikkelig bygget hodetelefon-forsterkere og/eller DAC, ville jeg absolutt tatt en kikk. Jeg har ingen forbindelse utover å være en lykkelig kunde.)
 
  • Liker
Reaksjoner: ErlendBA og Flippin
(Meier har forøvrig sommersalg nå, endel produkter selges ut med kraftig rabatt for å rydde plass for satsningen hans fremover på mer rendyrkede high-end-produkter. Om noen er i markedet for kompetent konstruert og skikkelig bygget hodetelefon-forsterkere og/eller DAC, ville jeg absolutt tatt en kikk. Jeg har ingen forbindelse utover å være en lykkelig kunde.)
Takk for tipset, da ble det ny DAC på meg. Når diverse anmeldelser kaller Daccord-FF for "a real bargain at 600 bucks", så må jo 320 euro være et kupp.
 
  • Liker
Reaksjoner: OddE
Takk for tipset, da ble det ny DAC på meg. Når diverse anmeldelser kaller Daccord-FF for "a real bargain at 600 bucks", så må jo 320 euro være et kupp.

Jeg ville tro du blir fornøyd, som enhver velkonstruert DAC føles den helt transparent, ingen hørbar støy, ei heller noen hørbar farging av lyden på noen måte (med mindre man begynner å teste ut crossfeed eller den (meget enkle) tonekontrollen som er inkludert for å kompensere for opplevd bassdemping når crossfeed er aktivert.)

Begge disse funksjonene er forøvrig implementert digitalt og ganske så nennsomt.

Ellers er opplevd kvalitet høy. Jeg regner med å ha glede av denne i mange år fremover.
 
Jeg ville tro du blir fornøyd, som enhver velkonstruert DAC føles den helt transparent, ingen hørbar støy, ei heller noen hørbar farging av lyden på noen måte (med mindre man begynner å teste ut crossfeed eller den (meget enkle) tonekontrollen som er inkludert for å kompensere for opplevd bassdemping når crossfeed er aktivert.)

Begge disse funksjonene er forøvrig implementert digitalt og ganske så nennsomt.

Ellers er opplevd kvalitet høy. Jeg regner med å ha glede av denne i mange år fremover.
Tror det blir testing av crossfeed-funksjonen, kjente meg igjen da jeg hørte på problem-klippene på infosiden hans om crossfeed.
Positivt overrasket foreløpig - 45 min. etter min første e-post har jeg mottatt sporingsnummer fra Jan Meier.
 
Hei!
Jeg har nettopp fått Audeze lcd-2 Classic i hus, og en brukbar headphone amp i pro ject sin head box d2. Sistnevte brukes til platespilleren, men jeg merker at jeg også burde hatt en løsning som fungerer med streaming. Har lest meg opp litt og forstått at jeg enten burde ha separat lydkort til pc -> DAC -> eksisterende head box d2, eller en dedikert streamer. Har dere andre forslag? Eller forslag til lydkort og dac?
 
Kan du ikke bare kjøpe god USB-DAC og koble headset rett i denne? Du trenger ikke noe lydkort. Jeg er happy med Dragonfly sine USB-dacer. Om du bruker Tidal er de direkte støttet i programvaren sånn at du kan route musikken til headset mens resten av lyd på maskina går til en annen kilde.
 
  • Liker
Reaksjoner: DrDoppler
Det @kvasbo sier.
Det er ingen grunn til å introdusere flere komponenter enn nødvendig. Og ikke havn i fella og tro at en masse snakeoil dingser i den digitale signalgangen har noe å si. DAC er der typisk svake punktet, der du kan hente lydkvalitet. Generelt sett er integrerte DAC’et i komponenter relativt billige, så en ålreit USB DAC burde absolutt gjøre susen.
 
Er ikke 99,999% av alle DACer nå til dags helt transparente? Skal vel være noe alvorlig galt om ikke?

-Just dét. Alle forsøk på å snakke om noen signaturlyd i en DAC er etter min (relativt informerte, siv.ing. Radioteknikk/signalbehandling) mening enten et forsøk på å villede publikum (DACen høres ut som alle andre) eller feilkonstruksjon (enten med overlegg eller av vanvare - men resultatet er altså at den ikke høres ut som alle andre...)
 
-Just dét. Alle forsøk på å snakke om noen signaturlyd i en DAC er etter min (relativt informerte, siv.ing. Radioteknikk/signalbehandling) mening enten et forsøk på å villede publikum (DACen høres ut som alle andre) eller feilkonstruksjon (enten med overlegg eller av vanvare - men resultatet er altså at den ikke høres ut som alle andre...)

Eg trur faktisk det var større forskjell før på lydkvalitet på dac . Eg har en relativt rimelig Dac og en ganske dyr som låter gasnke likt , forskjellen er at den dyre har ganske mange fleire innganger og fjernkontroll. Noke som kosta litt en gang for 10-15+ år sia

Når det kjem til Riaa derimot er forskjellen store .
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy og OddE
Eg trur faktisk det var større forskjell før på lydkvalitet på dac . (...)
Når det kjem til Riaa derimot er forskjellen store .

-Jeg er enig på begge punkter! Nå for tiden er D/A av såpass enkle (lav båndbredde; lav dynamikk) signaler som lyd et løst problem, og alle kan ta en DAC-chip, bruke eksempeldesignet i appnoten og plutselig har man laget en DAC som gir et signal med mindre støy og forvrengning enn ørene våre kan oppfatte.

RIAA, derimot? Med mindre man skal banne i kjerka og først digitalisere signalet, deretter kjøre RIAA-korreksjon i et digitalt implementert filter og deretter kjøre resultatet gjennom en DAC, så krever korreksjonskurven at du lager et filter med en liten håndfull diskrete komponenter som bør være av høy kvalitet. Der oppdager man fort om produsenten har forsøkt å spare penger...
 
Vis vedlegg 303001

Gøy med hifi :) Linn Sondek LP12, Naim Stageline, Naim Uniti 2, Spendor SP2/3R2 og selvbygget benk her. Vegghylle til platespilleren er på vei.
Tips, isoacoustics orea etc under som alternativ til hylle. Den benken du har laget er jo veldig clean, så en hylle kan muligens rote det til?
LP12 er jo også dempet med fjær så ikke den spilleren som MÅ på vegghylle nødvendigvis
 
-Just dét. Alle forsøk på å snakke om noen signaturlyd i en DAC er etter min (relativt informerte, siv.ing. Radioteknikk/signalbehandling) mening enten et forsøk på å villede publikum (DACen høres ut som alle andre) eller feilkonstruksjon (enten med overlegg eller av vanvare - men resultatet er altså at den ikke høres ut som alle andre...)

Det er jo et analogt steg i DAC'ene, og der kan det gjøres mye rett, eller galt......
 
Det er jo et analogt steg i DAC'ene, og der kan det gjøres mye rett, eller galt......

-Det kan det, men da er det langt på vei med overlegg eller av vanvare - eksempelvis at man forsøker seg på en eller annen eksotisk topologi uten helt å ha forståelse for den eller noe slikt. (Eller for den saks skyld å forsøke å møte et urealistisk prispunkt!)

Verken rekonstruksjonsfiltre eller småsignalforsterkning med en båndbredde på et par titalls kHz er rakettforskning. (Spesielt ikke om du oversampler for å kunne slippe unna med et enklere filter!)
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf og kvasbo
Tips, isoacoustics orea etc under som alternativ til hylle. Den benken du har laget er jo veldig clean, så en hylle kan muligens rote det til?
LP12 er jo også dempet med fjær så ikke den spilleren som MÅ på vegghylle nødvendigvis
Takk for tips! Har pønsket litt på avkobling, Linn har faktisk en egen variant for det også, Trampoline. Den er som du sier dempet med fjær, og jeg har dempeputer på høyttalerne, så det er ikke noe stort problem med vibrasjoner, men jeg tror det beste vil være vegghylle. Har montert noen svært kraftige spikerslag i den veggen. Hvis det ser for rart ut får jeg fjerne hyllen og sparkle igjen hullene
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy og Edzilla
-Det kan det, men da er det langt på vei med overlegg eller av vanvare - eksempelvis at man forsøker seg på en eller annen eksotisk topologi uten helt å ha forståelse for den eller noe slikt. (Eller for den saks skyld å forsøke å møte et urealistisk prispunkt!)

Verken rekonstruksjonsfiltre eller småsignalforsterkning med en båndbredde på et par titalls kHz er rakettforskning. (Spesielt ikke om du oversampler for å kunne slippe unna med et enklere filter!)

Du tar som utgangspunkt at Hi-Fi er en rasjonell greie ;)