Hi-Fi tråden

Og ikke la dem lure deg til å legge penger i kabler eller strømrensing. Det er 99% tull. Og fryktelig god avanse. Legg heller de samme pengene i akustikktiltak. Da får du virkelig uttellling for kronene.

-Om jeg kunne trykke 'liker' ti ganger på et innlegg, hadde jeg gjort det på dette.

Både første og andre råd er glimrende.

(Siv.ing. elektronikk/signalbehandling. Og audiofil.)
 
Nordost kablene er produsert av Molex.
De lager ledninger til mange forskjellige markeder.

Se denne tråden.
 
36C1B4A6-6089-40C1-B2AA-33D681353FA3.jpeg
 
Takk for svar @Chalshus!

Jeg har vært innom dette også og kan absolutt være et godt alternativ. Var for øvrig innom OHC for å teste kombinasjonen. De hadde ikke Nova og Classic 25 i butikken, men hadde stående demorom med Atom og Classic 15. Dette spilte veldig fint!

Mulig jeg avventer litt og forsøker et langt rimeligere alternativ med sub i første omgang og tester ut denne kombinasjonen først. Utfordringen med denne varianten er plass til sub og ut i fra det jeg leser på forumer anbefales det gjerne to suber for det beste resultatet. Blir brått litt plasskrevende og ikke spesielt konevennlig i vanlige stuer.

Vi får se - nok en gang takk for tilbakemelding og tanker rundt temaet!
 
Ser at jeg var litt upresis ovenfor, et rimeligere alternativ var ikke Atom og Classic 15, men altså beholde LS50ii og legge til en sub. Helt enig vedrørende sub og gulvstående høyttalere
 
Om en må ha sub i tillegg til gulvstående høytalere så hadde eg sett meg om etter andre høytalere.

Fordelen med sub er jo at man kan velge mindre gulvstående høyttalere og en litt rimeligere forsterker med mindre strømforsyning og allikevel få god bassgjengivelse langt ned.

Dessverre trenger man litt kabinettvolum for å få dyp bass fra konvensjonelle bokser.
 
Om en må ha sub i tillegg til gulvstående høytalere så hadde eg sett meg om etter andre høytalere.
Får ASR og Tannoy audiens i 'nytt' hus?
Hadde jo vore kjekt å lytta til eit skikkeleg oppsett etter gammalt....

-Oddemann-

Edt. Vedr gulvståande vs stativ. IMO mykje lettare å få til gulvståande enn stativene.
 
Fordelen med sub er jo at man kan velge mindre gulvstående høyttalere og en litt rimeligere forsterker med mindre strømforsyning og allikevel få god bassgjengivelse langt ned.

Dessverre trenger man litt kabinettvolum for å få dyp bass fra konvensjonelle bokser.

Tja . Erfaringsmessig så er det liten forskjell på fotavtrykket til forskjellige gulvstående høytalere . Vel såfremt en ikkje sammenligner med dei virkelige store . Feks mine Audio physic Scorpio 25 tar like mykje plass som tanbiy dc10 . Samme såg eg med sonus Faber sonetto 8 og 3 . Noken er litt slankere men med store føtter og eine er tilta bakover .

@Oddemann jaudå eg tenker at vi skal få plass til dei . Rekner med eg kjem til å gjere litt bytte etterkvert igjen . Solgte jo dac og platespiller til fordel for rimeligere varianter når eg flytta inn fjorden ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
E74276C2-81F3-49CC-B940-D75FEF033012.jpeg
C855B4FB-DDA8-4026-AFDB-552655172A3D.jpeg

Mitt snart et år gamle stereo-oppsett her representert med: Lyngdorf CS-1 i et Clic møbel som henger på veggen.
Meget fornøyd med lyden fra disse høytalerne.
Oppgraderinger som vil komme: en bedre forsterker og en platespiller som vil leve oppe på møblet
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus og Ove
Vis vedlegg 286882Vis vedlegg 286884
Mitt snart et år gamle stereo-oppsett her representert med: Lyngdorf CS-1 i et Clic møbel som henger på veggen.
Meget fornøyd med lyden fra disse høytalerne.
Oppgraderinger som vil komme: en bedre forsterker og en platespiller som vil leve oppe på møblet
Husk god demping på platespilleren når høyttaleren er i samme enhet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Koonig
Husk god demping på platespilleren når høyttaleren er i samme enhet.
Har drevet å tenkt på det selv, men er faktisk litt usikker på om jeg trenger det. høytalerne er ikke så bass-drevet og volumet blir aldri noe høyt.
Men små vibrasjoner kan bære langt og utgjøre mye så det blir uansett sett nærmere på når jeg har fått tak i platespilleren.
 
Har drevet å tenkt på det selv, men er faktisk litt usikker på om jeg trenger det. høytalerne er ikke så bass-drevet og volumet blir aldri noe høyt.
Men små vibrasjoner kan bære langt og utgjøre mye så det blir uansett sett nærmere på når jeg har fått tak i platespilleren.
Isoacustic fikser det nok. Enten føtter eller plate.
 
  • Liker
Reaksjoner: Koonig
I går fikk jeg gleden av å høre Klipschorn for første gang. Oi så lyst jeg har på dem - tror aldri jeg har hørt noe som er _så_ midt i min sweetspot for lydfarging.

Husker jeg hørte disse sammen noen noen brokoblet Doxa 70w forsterkere på Oslo Hi-fi Center på slutten av nittitallet.
Skjelden har 116 Db låtet så vakkert og samtidig så intenst noen gang.
Har du rommet og budsjettet er det bare å klemme til.
klipschorn er en livsstil ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo