Hagearbeid

Kjøp en sånn. La den stå ute sammen med ei bøtte nå et par uker når plenen våkner til liv for fullt. Plukk hver løvetann du finner. Intenst mange første uka. Nesten ingen slutten av uke to. Så kun enkelte tilfeller resten av sommeren. Funker som fjell!
Vis vedlegg 251418
Ps: brukes sammen med Toolwatch, eks Sinn, Sub eller Panerai.

Mose presses bort av en sunn plen. Bruk @Loevhagen sin metode. Litt gjødsel/rens og Vindern-geit
Har Panerai og hadde en slik løvetannplukker i fjor.
Plenen så ut som den var overtatt av jordrotter og Fiskars saken knakk til slutt...

lang historie kort. Huset var leid ut i en årrekke før vi kjøpte det, og leietaker hadde ikke gjort en dritt i hagen. Plenen er kun mose og løvetann, frukttrær måtte beskjæres tungt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Agassiz
Jaja, da ville ikke min 29 år gamle Klippo mer.
Da var det bare å finne ny og legge ned setene i i3’n.
Gleder meg til å klippe ferdig i ettermiddag.

CA292463-6BB4-47BA-8763-158F713096C5.jpeg
 
Redigert:
Jaja, da ville ikke min 29 år gamle Klippo mer.
Da var det bare å finne ny og legge ned setene i i3’n.
Gleder meg til å klippe ferdig i ettermiddag.

Vis vedlegg 251449

Det meste kan fikses på disse så det kan være verdt å la et verksted se på den, Klippo er i ferd med å fases ut, men du vil finne tilsvarende i Husqvarna etter hvert. Grattis med ny klipper!
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Det meste kan fikses på disse så det kan være verdt å la et verksted se på den, Klippo er i ferd med å fases ut, men du vil finne tilsvarende i Husqvarna etter hvert. Grattis med ny klipper!
Var deler til selvtrekket som ikke lot seg gjøre å skaffe, visst nok. Kan bruke den uten, så sånn sett «funker den bra». Skal forsøke å få tak i en brukt og lappe sammen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og Bullitt
Kjøp en sånn. La den stå ute sammen med ei bøtte nå et par uker når plenen våkner til liv for fullt. Plukk hver løvetann du finner. Intenst mange første uka. Nesten ingen slutten av uke to. Så kun enkelte tilfeller resten av sommeren. Funker som fjell!
Vis vedlegg 251418
Ps: brukes sammen med Toolwatch, eks Sinn, Sub eller Panerai.

Mose presses bort av en sunn plen. Bruk @Loevhagen sin metode. Litt gjødsel/rens og Vindern-geit
ALDRI bruk en slik hvis du har perimetersikring og styrekabel for robotklipper. ;) Det har jeg gjort én gang. Brukte hele neste dag å finne perimeterbruddet...ha, ha.
 
ALDRI bruk en slik hvis du har perimetersikring og styrekabel for robotklipper. ;) Det har jeg gjort én gang. Brukte hele neste dag å finne perimeterbruddet...ha, ha.
Brudd i perimeterledning finnes best vha en gammel AM radio (google it). Funker ikke det er det nesten enklere å legge ny ledning for man famler i blinde.

Løvetann er forresten super humlemat tidlig i sesongen og forsvinner nesten etterhvert om roboten gjør jobben sin.

Min erfaring med plen indikerer at perfeksjonistiske plenfetisjister må ha masochistiske tendenser.
 
Hvordan kverke mose? Kjemikalier eller grave opp og legge ny jord + så frø? Og er jeg for sent ut me for denne sesongen?
 
Hvordan kverke mose? Kjemikalier eller grave opp og legge ny jord + så frø? Og er jeg for sent ut me for denne sesongen?

Det kommer vel an på hvor mye mose det er? Min erfaring er at plenrens/kjemikalier fungerer godt tidlig i sesongen, på et lett» lag mose.

Mye mose må fjernes manuelt, med ny jord og såing. Har også dårlig erfaring med maskin som fjerner mose, det tar lang tid - og på tross av enorme mengder mose som fjernes dukker den raskt opp igjen....

Den beste måten å unngå mose på er en velstelt plen, som gjødsles og klippes jevnlig (ikke for kort) :)
 
Hvordan kverke mose? Kjemikalier eller grave opp og legge ny jord + så frø? Og er jeg for sent ut me for denne sesongen?
Tok en runde med plenrens/mosefjerner for 3 uker siden. Delene med minst mose ser veldig bra ut nå, problemområdene langs hekken ser ut som dette.
7C812CE4-CE6E-4DF9-A5B1-6CA786C2EC5D.jpeg

Har fått tips om å dekke hele plenen med sand. Gresset skal vokse gjennom og få gode vekstforhold mens mosen får dårligere forhold. Vurderes til neste år.
 
Tok en runde med plenrens/mosefjerner for 3 uker siden. Delene med minst mose ser veldig bra ut nå, problemområdene langs hekken ser ut som dette. Vis vedlegg 251596
Har fått tips om å dekke hele plenen med sand. Gresset skal vokse gjennom og få gode vekstforhold mens mosen får dårligere forhold. Vurderes til neste år.

det er vel omtrent slik plenen min ser ut nå, men jeg er usikker på hva jeg gjør videre? Fjerne død mose eller bare la dette ligge og håpe at gress kommer opp?
 
det er vel omtrent slik plenen min ser ut nå, men jeg er usikker på hva jeg gjør videre? Fjerne død mose eller bare la dette ligge og håpe at gress kommer opp?
Jeg fjernet noe med rive forrige helg, men det ser ut som jeg må til med frø hvis det skal bli noe plen langs hekken i år. Det kommer noe gress men det går seint.
 
  • Liker
Reaksjoner: karving
Kjøp en sånn. La den stå ute sammen med ei bøtte nå et par uker når plenen våkner til liv for fullt. Plukk hver løvetann du finner. Intenst mange første uka. Nesten ingen slutten av uke to. Så kun enkelte tilfeller resten av sommeren. Funker som fjell!
Vis vedlegg 251418
Ps: brukes sammen med Toolwatch, eks Sinn, Sub eller Panerai.

Mose presses bort av en sunn plen. Bruk @Loevhagen sin metode. Litt gjødsel/rens og Vindern-geit

En nabo av meg, en herlig, grånende bergenserinne, gav meg det beste rådet mot løvetann: Dropp middagsluren og gå ut i hagen og riv femten løvetenner hver ettermiddag. Det er det jevne vedlikeholdet som knekker dem. Jeg bruker ikke like fancy redskap som @Genta men det er bare å ikke gi seg, så blir de vekke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sral
Fjernet x antall bøtter med løvetann idag. Ser ut som jordrotter har feira russetid... fylle i Hol og håpe på det gror til...
 
  • Liker
Reaksjoner: Trulle75
Fjernet x antall bøtter med løvetann idag. Ser ut som jordrotter har feira russetid... fylle i Hol og håpe på det gror til...
Trenger ikke fylle i jord, ila et par dager er hullet grodd igjen. Etter en real opprydding er jeg enig i beskrivelsen din av hvordan det ser ut;)

En nabo av meg, en herlig, grånende bergenserinne, gav meg det beste rådet mot løvetann: Dropp middagsluren og gå ut i hagen og riv femten løvetenner hver ettermiddag. Det er det jevne vedlikeholdet som knekker dem. Jeg bruker ikke like fancy redskap som @Genta men det er bare å ikke gi seg, så blir de vekke.
Din nabo har rett. Ikke gi opp, så forsvinner de. Det fancy redskapets fordel er at du får med rota. Som nesten er umulig uten.
 
Kjøp en sånn. La den stå ute sammen med ei bøtte nå et par uker når plenen våkner til liv for fullt. Plukk hver løvetann du finner. Intenst mange første uka. Nesten ingen slutten av uke to. Så kun enkelte tilfeller resten av sommeren. Funker som fjell!
Vis vedlegg 251418
Ps: brukes sammen med Toolwatch, eks Sinn, Sub eller Panerai.

Mose presses bort av en sunn plen. Bruk @Loevhagen sin metode. Litt gjødsel/rens og Vindern-geit
Har også en slik - gave fra meg til kona!
Nesten vanskelig å stoppe, faktisk. To-tre fulle trillebårer hvert år (y)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta