Hagearbeid

Blomstereng trumfer gressplen, man gjør i alle fall insekter en megatjeneste (ink villbier, som trues av ikke villbier), og det krever minimalt med vedlikehold :) Selvfølgelig litt vanskelig å spille golf eller fotball på det, men utover det, what's not to like?
 
Hvis dere først skal klippe gress gutter så gjør det skikkelig ;) ( regner med at penisforlengere gjelder i hagetråden også :mrgreen: )
20210531_182737.jpg
 
Har dere tips til hagemøbler av god kvalitet? Har kjøpt oss hus og tenker å kjøpe noe som varer
 
Vi har utemøbler i kunstrotting fra "signature collection av Halvor Bakke" fra Bohus. Virker solig, og ganske behagelig å slenge seg nedpå i sofaen.
 
Har dere tips til hagemøbler av god kvalitet? Har kjøpt oss hus og tenker å kjøpe noe som varer

Gå for pulverlakkert aluminium, i litt høyere prisklasse - så har du helt vedlikeholdsfrie hagemøbler i årevis! Har denne serien på hytta, virker skuddsikker :)
07AEB02E-7175-43B6-9DF7-CE77BE3BB95B.png


Har kunstrotting hjemme, helt grei kvalitet. Ser likevel at noen av møblene har begynt å sprekke litt opp i kantene/hjørnene - de holder nok +/- 10 år.... Som med alt annet er det nok lurt å ikke kjøpe det aller rimeligste, men finne møbler fra en kvalitetsprodusent som har vært i markedet i mange år.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lynch og DJM
Vi har Sundays og det har fungert helt strålende i mange år. Det koster litt mer enn det jeg er komfortabel med, men er fint å se på, lette å flytte rundt samt ser bra ut. Så er det et ekstra pluss å kjøpe møbler som både er designet og produsert i Norge.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Gå for pulverlakkert aluminium, i litt høyere prisklasse - så har du helt vedlikeholdsfrie hagemøbler i årevis! Har denne serien på hytta, virker skuddsikker :)
Vis vedlegg 251793

Har kunstrotting hjemme, helt grei kvalitet. Ser likevel at noen av møblene har begynt å sprekke litt opp i kantene/hjørnene - de holder nok +/- 10 år.... Som med alt annet er det nok lurt å ikke kjøpe det aller rimeligste, men finne møbler fra en kvalitetsprodusent som har vært i markedet i mange år.

Takk for tips @Consigliere , minner litt om cane line som en kollega har anbefalt meg.
 
Kan ikke annet enn å anbefale Grythyttan stoler og bord, mer solide møbler tviler jeg på du finner. Laget i svensk fjærstål, med en behagelig gyngefunksjon. Vi har 6 stoler og et bord som vi kjøpte brukt i Sverige. De er mellom 40 og 50 år gamle og like gode fortsatt.
Har riktignok malt opp igjen stålramma og skiftet treverk på de, men litt vedlikehold må vel forventes alderen tatt i betraktning.
Dagens modell av stolen, A2, er litt spinklere i godset, men mer enn gode nok.
85217EC2-07F4-404D-9E6D-4B8ED303EB0D.jpeg
De blir laget i Grythyttan i Sverige. Regner med det går an å få tak i de her til lands og.
 
Kan ikke annet enn å anbefale Grythyttan stoler og bord, mer solide møbler tviler jeg på du finner. Laget i svensk fjærstål, med en behagelig gyngefunksjon. Vi har 6 stoler og et bord som vi kjøpte brukt i Sverige. De er mellom 40 og 50 år gamle og like gode fortsatt.
Har riktignok malt opp igjen stålramma og skiftet treverk på de, men litt vedlikehold må vel forventes alderen tatt i betraktning.
Dagens modell av stolen, A2, er litt spinklere i godset, men mer enn gode nok.Vis vedlegg 251882De blir laget i Grythyttan i Sverige. Regner med det går an å få tak i de her til lands og.
Er vell desse Biltema henter inspirasjon frå...
Screenshot_20210601-231703_Samsung Internet.jpg
 
@Phenix Hvor lang arbeidsøkt gir Ryobi'enen den før den må lades, og hvor lang tid tar det å lade batteriet ?
Tar over en hage som er blitt "neglisjert" de 2 siste somrene, er en del frukttrær som har fått vokse fritt og må beskjæres hardt :) Så at Gardena hadde en som gikk på "nett strøm", er fristende å slippe å tenke på at batterier er ladet.
 
Noen her som har tips til hvordan få gløden tilbake på teak møbler som er blitt grå og stygge?
 
For det første er ikkje grå teak stygg :)
For det andre ville eg ikkje ha pussa teaken men i stede brukt teakrens.
Vil du beholde glans i teak kan det være nødvendig å gå over med vedlikholdsolje i løpet av sommeren

Stygg var vel feil og skrive, smaksak får vi kalle det(y) Legger ved bilde, det gjelder en cane line benk i teak.

C14B5D69-4F04-46F2-8D7D-A312125D389E.jpeg
0D6CD659-D8D6-4BC1-8809-65894AD90E0B.jpeg
 
Teakrens er tingen . Sjelden behov for å pusse teak og vist en gjer det som må en bruke tid og behandle riktig. Røyset en fibrene på teak så er min erfaring at det fortere blir stygt igjen og at en ender med å lakke .
Bruk gjerne hardvoksolje e.l til slutt få den tåler UV litt bedre og litt meir slitesterk en kun olje

Du finner sikkert mykje info på nett .
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Da er jeg i mål med ukens hagemøbel-prosjekt! Først var det grundig vask med teak cleaner og deretter kraftig skrubb i 3 timer for så å tørke godt til neste dag, deretter pusset med grovt sandpapir i x antall timer og avsluttet med teak olje med litt brun farge i seg. Sier meg godt fornøyd med resultatet.

før
F4C20A30-B31B-4028-8DF1-F4FC69579FD7.png
BEEC0FD5-3316-49D4-A2E4-19C859C5B6DF.png


Etter

CECF2282-48E2-4F50-8ED2-F8666FB0C322.jpeg
5AFFF65C-1357-41A6-BB99-8EAF6EDE381E.jpeg
2E3A9543-C037-4EE5-A091-21FA64458364.jpeg
 
Noen som har tips eller er dette umulig å få bukt med? :)

16903814934046351599298967062822.jpg
 
Redigert: