Hagearbeid

Medlem
22. feb. 2011
Innlegg
9.047
Sted
Erewhon
Det er bare å innse det, jeg har ikke peiling men bør få det etterhvert. All info kan jo finnes rundt omkring på andre forum, men det er ofte litt enklere å forstå når klokkeinteresserte forklarer sine tips og triks enn hysteriske brukere på kvinneguiden.
Det kan også hende at vi kan få til en tråd her med uteplanter, og diverse som ikke er så fult feminint som på tidligere nevnte forum.
Det mangler ikke på ideer her, men siden jeg er manisk på å vite at jeg gjør det rett før jeg i det hele tatt begynner....vel, jeg har ikke begynt så mye enda.
Håper Vi kan få til en tråd som diskuterer alt fra valg av uteplanter, grønnsakshager, stell og vedlikehold og selvsagt flotte japanske hageredskap, kompost, bark, gjødsel og den evige diskusjonen robotgressklipper eller geiter.

forestående prosjekter jeg gjerne mottar tips på:
Skråning med ugress-fjerne ugress og hindre vekst videre. Plante noen busker eller trær som trekker mye vann og ikke blir for høye. Tenker her å ta ned alt ugress, kutte det opp i biter og la det ligge, jord til trær, sort matte av noe slag og bark oppå.

Neste prosjekt blir lave blomsterkasser med robuste planter som ikke vokser høyt men tåler mye sol. Feks stemor? Hvis mulig så gjerne med blomster som er spiselige for bruk til pynt i mat og drinker osv.
trenger her tips til hvilke alternativer som finnes. Skal brukes som er forlengelse av terrasse og ut for å slippe å se hyttetaket nedenfor.
 
Har en enkel balkong godt innenfor ring 2. Blomster og grønne planter er topp fritidssyssel fra april til oktober. Kjører det enkelt med stemor, div klatreplanter og noen fargerike hortensia.
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
Har stor hage - og ivrig, kyndig kone, heldigvis. Slipper derfor å kunne mye om emnet.
Men en ting er helt sikkert - robotgressklipper er en velsignelse. Frigjør mange timer og alltid velstelt plen. Anbefales!
 
  • Liker
Reaksjoner: Solli og Entropy
Er medlem av intet mindre enn tre hagegrupper på FB og vil forsåvidt anbefale deg noe tilsvarende. Knips et par bilder og legg ut, rask respons og helt ålreite innspill (y)
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
Jeg kan varmt anbefale traktor. Jeg skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten. Fra ettermiddagens overfladiske hagerydding:
027135F8-3F3B-4247-8D3A-3269F2B2F231.jpeg
 
Få deg så stor plen som mulig, er mitt tips. 1t og 5min uten telefon og annet mas.
Tenk litt og spør deg selv - når har du over 1 time bare for deg selv og kan samle tankene? Fokusere på jobb, klokketanker, ungdomstiden eller annet? Jeg har det et par ganger i uka. Supert!
 
Fin tråd med stort potensiale for en som er i ferd med å opparbeide ny hage :)
Har en plen på rundt 200 kvm som trenger robotklipper. Noen som har erfaringer og tips til driftssikre og ikke altfor dyre modeller? Fancy funksjonalitet trengs ikke, plenen er padddeflat og uten mye hindringer.
 
Fin tråd med stort potensiale for en som er i ferd med å opparbeide ny hage :)
Har en plen på rundt 200 kvm som trenger robotklipper. Noen som har erfaringer og tips til driftssikre og ikke altfor dyre modeller? Fancy funksjonalitet trengs ikke, plenen er padddeflat og uten mye hindringer.
Er bare på andre sesong med min McCulloch men så langt virker den supert. Stiller inn hvilke dager og tidspunkt den skal klippe og resten går av seg selv. Har klippet grensekabelen to ganger men det er brukerfeil.
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Er bare på andre sesong med min McCulloch men så langt virker den supert. Stiller inn hvilke dager og tidspunkt den skal klippe og resten går av seg selv. Har klippet grensekabelen to ganger men det er brukerfeil.
Min McCulloch klipper på tredje sessong, og har vært problemfri, i motsetning til naboenes mye dyrere klippere. Delene inni er merket Husqvarna.
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Min McCulloch klipper på tredje sessong, og har vært problemfri, i motsetning til naboenes mye dyrere klippere. Delene inni er merket Husqvarna.
Det lover godt. Plenen ser allerede mye bedre ut enn den gjorde. Klippet med bioklipp tidligere, men ikke ofte nok.
 
3. sesong med Gardena. 150-200 kvm plen i 4 soner med tildels trange passasjer i mellom. Kan settes opp med prosentvis fordeling mellom klippesoner, app fjernstyres og samkjøres med vanningsanlegg etc ++.
Godt fornøyd.
 
Skal du ha robotklipper ville jeg sterkt anbefale å ta en personlighetstest på den først. Vår Robomow har vist seg å være tungsindig og småpervers. Den liker langtidsparkere midt på plenen i styrtregn, jukke på trærne og elsker hundebæsj og barneleker. I tillegg bruker den enhver anledning på å hoppe utfor skrenter. Jeg mistenker den er suicidal. Eventuelt er det brukerfeil. Næh.
 
3. sesong med Gardena. 150-200 kvm plen i 4 soner med tildels trange passasjer i mellom. Kan settes opp med prosentvis fordeling mellom klippesoner, app fjernstyres og samkjøres med vanningsanlegg etc ++.
Godt fornøyd.

Glemte å nevne at Gardena klipperen skal kunne integreres i flg Smart Home oppsett (ikke prøvd selv):

27CF0429-4B67-4181-847A-385EDFAF7751.png
 
Hvor mye jord må man legge på dagens gress/mose for å unngå at mose og løvetann kjemper seg opp til nytt ferdiggress?
 
Steg 1: Kjøpte robotklipper helt spontant. Robotklipper mkI var en Robomow. Ofte observert utenfor yttre perimetersikring og annet tull.
Steg 2: Søkte erfaringer.
Steg 3: Husqvarna. Er her og snurrer på tredje året. Fri for bekymringer og plenen ser super ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Var plenfascist (kun grønn plen skal leve) i noen år. Big bags med skjellsand. Sekker med jernsulfat. Utblandet konsentrat av MCPA fra bonde sprøytet ut over hele flaten (veksthormon for å drepe bl.a. løvetann). Ble litt stress. Nå er det kun toppdressing og robotklipper 99% og kjemi 1%. Plenen er nå 100%.
 
Hvor mye jord må man legge på dagens gress/mose for å unngå at mose og løvetann kjemper seg opp til nytt ferdiggress?
Kjøp en sånn. La den stå ute sammen med ei bøtte nå et par uker når plenen våkner til liv for fullt. Plukk hver løvetann du finner. Intenst mange første uka. Nesten ingen slutten av uke to. Så kun enkelte tilfeller resten av sommeren. Funker som fjell!
1622235434042.jpeg

Ps: brukes sammen med Toolwatch, eks Sinn, Sub eller Panerai.

Mose presses bort av en sunn plen. Bruk @Loevhagen sin metode. Litt gjødsel/rens og Vindern-geit