Hagearbeid

Hvor mye jord må man legge på dagens gress/mose for å unngå at mose og løvetann kjemper seg opp til nytt ferdiggress?

Steg 1: Kjøpte robotklipper helt spontant. Robotklipper mkI var en Robomow. Ofte observert utenfor yttre perimetersikring og annet tull.
Steg 2: Søkte erfaringer.
Steg 3: Husqvarna. Er her og snurrer på tredje året. Fri for bekymringer og plenen ser super ut.

• Liker
Reaksjoner: sydvester
Var plenfascist (kun grønn plen skal leve) i noen år. Big bags med skjellsand. Sekker med jernsulfat. Utblandet konsentrat av MCPA fra bonde sprøytet ut over hele flaten (veksthormon for å drepe bl.a. løvetann). Ble litt stress. Nå er det kun toppdressing og robotklipper 99% og kjemi 1%. Plenen er nå 100%.

Hvor mye jord må man legge på dagens gress/mose for å unngå at mose og løvetann kjemper seg opp til nytt ferdiggress?
Kjøp en sånn. La den stå ute sammen med ei bøtte nå et par uker når plenen våkner til liv for fullt. Plukk hver løvetann du finner. Intenst mange første uka. Nesten ingen slutten av uke to. Så kun enkelte tilfeller resten av sommeren. Funker som fjell!
1622235434042.jpeg

Ps: brukes sammen med Toolwatch, eks Sinn, Sub eller Panerai.

Mose presses bort av en sunn plen. Bruk @Loevhagen sin metode. Litt gjødsel/rens og Vindern-geit

Kjøp en sånn. La den stå ute sammen med ei bøtte nå et par uker når plenen våkner til liv for fullt. Plukk hver løvetann du finner. Intenst mange første uka. Nesten ingen slutten av uke to. Så kun enkelte tilfeller resten av sommeren. Funker som fjell!
Vis vedlegg 251418

Mose presses bort av en sunn plen. Bruk @Loevhagen sin metode. Litt gjødsel/rens og Vindern-geit
Har Panerai og hadde en slik løvetannplukker i fjor.
Plenen så ut som den var overtatt av jordrotter og Fiskars saken knakk til slutt...

lang historie kort. Huset var leid ut i en årrekke før vi kjøpte det, og leietaker hadde ikke gjort en dritt i hagen. Plenen er kun mose og løvetann, frukttrær måtte beskjæres tungt.

• Liker
Reaksjoner: Agassiz
Jaja, da ville ikke min 29 år gamle Klippo mer.
Da var det bare å finne ny og legge ned setene i i3’n.
Gleder meg til å klippe ferdig i ettermiddag.

Vis vedlegg 251449

Det meste kan fikses på disse så det kan være verdt å la et verksted se på den, Klippo er i ferd med å fases ut, men du vil finne tilsvarende i Husqvarna etter hvert. Grattis med ny klipper!

• Liker
Reaksjoner: Rød
Det meste kan fikses på disse så det kan være verdt å la et verksted se på den, Klippo er i ferd med å fases ut, men du vil finne tilsvarende i Husqvarna etter hvert. Grattis med ny klipper!
Var deler til selvtrekket som ikke lot seg gjøre å skaffe, visst nok. Kan bruke den uten, så sånn sett «funker den bra». Skal forsøke å få tak i en brukt og lappe sammen.

• Liker
Reaksjoner: Matsmet og Bullitt
Vis vedlegg 251418

ALDRI bruk en slik hvis du har perimetersikring og styrekabel for robotklipper. ;) Det har jeg gjort én gang. Brukte hele neste dag å finne perimeterbruddet...ha, ha.

ALDRI bruk en slik hvis du har perimetersikring og styrekabel for robotklipper. ;) Det har jeg gjort én gang. Brukte hele neste dag å finne perimeterbruddet...ha, ha.
Brudd i perimeterledning finnes best vha en gammel AM radio (google it). Funker ikke det er det nesten enklere å legge ny ledning for man famler i blinde.

Løvetann er forresten super humlemat tidlig i sesongen og forsvinner nesten etterhvert om roboten gjør jobben sin.

Min erfaring med plen indikerer at perfeksjonistiske plenfetisjister må ha masochistiske tendenser.

Hvordan kverke mose? Kjemikalier eller grave opp og legge ny jord + så frø? Og er jeg for sent ut me for denne sesongen?