Gravering/merking av ny klokke

Blir litt som hemoroider; De er plassert "midt i ræva" på klokka, der ingen andre ser, likevel vet du jævlig godt at de er der! Noen plages mye, mens andre driter i det :p

.. Ha-ha-ha! Det er jo også en måte å se det på:D

Jeg tenker, at i en tid hvor det mases om tollkvitteringer og om bedre garantier/service på Norsk kjøpte ur. Så er NUF nummeret et "synlig" bevis på at alt er på "stell" sånn sett.

NUF nummeret som finnes på mine ur - og som knapt er synlig, er ikke noen "hemoroide" for meg. Det føles heller som en form for trygghet at det er der.

NUF nummeret som finnes på mine ur - og som knapt er synlig, er ikke noen "hemoroide" for meg. Det føles heller som en form for trygghet at det er der.

Dette er absolutt ikke ment som en frekkhet, men om du klarer å snu noe så ekstremt meningsløst og tullete til noe positivt er det meget godt jobbet og viser at WIS-heten er på rett/feil plass :mrgreen:

Jeg mener ikke at det er så negativt heller, det er bare veldig unødvendig

Dette er absolutt ikke ment som en frekkhet, men om du klarer å snu noe så ekstremt meningsløst og tullete til noe positivt er det meget godt jobbet og viser at WIS-heten er på rett/feil plass :mrgreen:

Jeg mener ikke at det er så negativt heller, det er bare veldig unødvendig

NUF nummeret er jo et gammelt identifikasjonssystem, laget av Norges Urmaker Forbund.

Dette for å få et ensartet nummersystem, for alle de ur som deres medlemmer solgte, uavhengig av de enkeltes produsenters serienumre.
Nummeret identifiserer både den enkelte urmaker og dennes eget arkivnummer.

Tidligere ble nummeret risset inn på innsiden av uret. Dette var jo enkelt med "klem-lokk", men noe mer arbeidskrevende når skru-lokk ble vanlig, som etter boka, fordrer en ny trykktesting etter å ha vært åpnet.
Dermed ble det etter hvert mer vanlig, å risse inn nummeret på utsiden av urkassen.

Som sagt plager ikke dette meg, om jeg blir mindreverdig "WIS" av det, så får det stå sin prøve;)

NUF nummeret er jo et gammelt identifikasjonssystem, laget av Norges Urmaker Forbund.

Dette for å få et ensartet nummersystem, for alle de ur som deres medlemmer solgte, uavhengig av de enkeltes produsenters serienumre.
Nummeret identifiserer både den enkelte urmaker og dennes eget arkivnummer.

Tidligere ble nummeret risset inn på innsiden av uret. Dette var jo enkelt med "klem-lokk", men noe mer arbeidskrevende når skru-lokk ble vanlig, som etter boka, fordrer en ny trykktesting etter å ha vært åpnet.
Dermed ble det etter hvert mer vanlig, å risse inn nummeret på utsiden av urkassen.

Som sagt plager ikke dette meg, om jeg blir mindreverdig "WIS" av det, så får det stå sin prøve;)

Liker! :cool:

Fant noen skriblerier på Rootbeer’n, sendte mail til Bjerke kl. 14.08 i dag og fikk svar kl. 14.49 med salgsdato 17.1.1986 og ref/lenkenr.

Gravering er kult :D

Fant noen skriblerier på Rootbeer’n, sendte mail til Bjerke kl. 14.08 i dag og fikk svar kl. 14.49 med salgsdato 17.1.1986 og ref/lenkenr.

Gravering er kult :D

Kudos til Bjerke. Har sendt mail til Alf Lie/Saastad for å få opplysninger om 5513 som ble kjøpt hos Alf Lie, og sendt mail til Askeland for å få opplysninger om 1016. Ikke fått noe svar fra noen av dem. :( Askeland kan unnskyldes da det bare er tre dager siden jeg sendte mailen, Alf Lie/Saastad har jeg purret flere ganger siden den første mailen for noen måneder siden.

Jeg var innom Urmaker Bjerke tidlig januar. Betalte en god slunt i depositum i påvente av neste ur. Jeg spurte om dette med gravering, og uttrykket tydelig at den slags er jeg ikke interessert i.
Denne uken var jeg i kontakt med Urmaker Bjerke i håp om å få bekreftet leveringstiden. Benyttet også anledningen til å forsikre meg at det kommende uret ikke ville vandaliseres. Den hyggelige damen kunne bekrefte at i deres papirer stod det klart og tydelig at klokken ikke skulle graveres etter kundens ønske - jeg er happy. Dog stoler jeg ikke helt på de etter å ha lest denne tråden. Noen med lignende erfaring?

Til info; klokken er estimert levert i august...

Jeg skjønner ikke helt frustrasjonen her, dette er jo som nevnt tidligere en fin garanti for at klokken er solgt ny i Norge og følgelig kan brukes til- og fra utlandet ubegrenset uten å tenke på Tollvesenet, er disse "hairlines" ikke akseptable er det lett å polere bort uten at dette er merkbart. Tåler man hairlines andre steder er det vel lett å leve med en tynn gravering som ikke synes for andre? Skal du ha et mint ur så må dette rett i safen - "not my cup of tea"
Tom

• Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Dette forklarer mye på min klokke. Skjønte ikke hva i allverden det nummere der var godt for. Trodde det var tidligere eier som hadde gravert inn dette men. Takk

Fortsatt gammel tråd. Fant det på min nye Omega, men det var ikke på min 1,5 år gamle Omega som ble kjøpt på samme plass. Tenker ikke så mye på det...

Steike, også min BB58 fra mai er besudlet. Det bryr meg forsåvidt fint lite, men det hadde vært kjekt å bli informert eller helst spurt først.
Massesøksmål anyone? :p

• Haha
Reaksjoner: mr_frodo
Nesten ti år siden tråden ble startet og folk mente dette var utdatert vrøvl.
Jeg venter min første Rolex innen 9 mnd, og etter å ha lest hele tråden nå er jeg usikker på om jeg vil være vanskelig kunde og be om å slippe gravering, eller bare la det gå sin gang.

Hva ville dere gjort?