Gravering/merking av ny klokke

Hmmm, ser dette er en gammel tråd. Men istedenfor og lage en ny så skriver jeg her.

Jeg har funnet gravering bak på en klokke og lurer da på om Bjerke har noen "signatur" i graveringene sine. Liker ikke gå ut med nøyaktig tall, men det jeg kan lese er xxxxxB. Jeg tenker Bjerke med engang fordi det er en B på slutten hvis den er solgt ny i Norge. Men det er kun fordi jeg har lest det som er i denne tråden. :) Hva tenker dere? Har dere sett lignende på andre klokker.

Bjerke begynner sine nummere med "679". Så vidt meg bekjent bruker de ikke bokstaver.
 
-Graverte lugs på en klokke til hvermansen (les ikke en TS-bruker) =Minimalt til nada problem

-Graverte lugs på en klokke til en WIS som ikke har reflektert over at det ikke skal graveres noe =Tja, potensielt litt problematisk men sikkert og HELT levbart.

-Graverte lugs på klokken til en WIS som har spessifisert at det IKKE skal graveres noe som helst=POKKERS HELT SJANGSELØST i min bok! Og som Entropy sier, hadde jeg selv nektet å betale.

Men, det sagt. Så må jeg si at de gangene jeg har vært innom bjerke (alle tre filialer) har jeg blitt svært høfflig mottatt, fått god service og ikke hatt særlig å klage på. Lett å bli revet med i "Bjerke-hatet", og har selv tatt meg i det. Men har som sagt ikke opplevd annet enn trivelige øyeblikk der ... selv om jeg enda ikke har kjøpt noe der, bare kastet bort tiden deres:D

Back on track ang graveringen her, så skal det vel vanskelig argumenteres nå i 2013, snart 2014 at det er særlig vanskelig og ha et arkiv med hvilke klokker de har solgt (som om de ikke alt har dette elektronisk ifht hva som har kommet inn og varelager osv osv?) Så sliter rett og slett litt med å se noen som helst kredible argumenter for at de skal opprettholde praksisen (Særlig når de jo og selv sier at "dette ofte blir borte på en service ..." Hva i alle dager er da poenget om det ikke er varig? Og hva med feks gravere/skrive på innsiden av baklokket som jo er en god gammel urmakertradisjon? Da skal man være litt over gjennomsnittet WIS med tvangstanker om man har issues med det, OG de har et sted å sette bumerket sitt (ja da, folk kan bytte baklokk, men jo og polere vekk graveringen på en lug om de absolutt mot formodning skulle ville skjule at Bjerke var involvert på et stadie)

Mye ranting her nå, i en gammel tråd. Men skylder på seriøse mengder smertestillende her og faktisk en liten singel malt også :eek:
 
Nå skal det sies at jeg ikke har noe spesielt imot disse graveringene selv. Tenkte det kunne være en mulighet til og oppdrive litt info om klokken. Det er snakk om en Rolex fra midt 80 tallet. Vet ikke om jeg ville hatt det på en ny klokke, men syns faktisk det gir de eldre litt mer sjarm sammen med alle de andre ripene (minnene) den bærer. :)
 
Jeg kjøpte en helt ny Sub fra Bjerke i fjor eller noe slikt. Jeg måtte bare selge den fordi dette irriterte meg sånn. Man kan ikke selv styre hva som gjør at godfølelsen forsvinner. Så jeg styrer unna også brukte klokker som er kjøpt på Bjerke på grunn av dette.
 
Blir litt som hemoroider; De er plassert "midt i ræva" på klokka, der ingen andre ser, likevel vet du jævlig godt at de er der! Noen plages mye, mens andre driter i det :p
 
Kanskje er det litt "territorium merking" greie der med graveringen...?
Liksom: Den kommer fra butikken min...
Siden den original serienummer er nok.
 
Før i tiden tror jeg også det var nok så vanlig praksis pga mangel på datasystem o.s.v. Men utdatert som har blitt sagt er det ihvertfall den dag i dag. Jeg hadde nok blitt nokså irritert hadde jeg sett det på en ny klokke og hadde nok da handlet et annet sted om de ikke hadde gitt meg en ny uten. Men på de eldre bryr det meg ikke så mye. Som sagt så var det godt kamuflert blant resten av ripene bak der :eek: heheh
 
Blir litt som hemoroider; De er plassert "midt i ræva" på klokka, der ingen andre ser, likevel vet du jævlig godt at de er der! Noen plages mye, mens andre driter i det :p

.. Ha-ha-ha! Det er jo også en måte å se det på:D

Jeg tenker, at i en tid hvor det mases om tollkvitteringer og om bedre garantier/service på Norsk kjøpte ur. Så er NUF nummeret et "synlig" bevis på at alt er på "stell" sånn sett.

NUF nummeret som finnes på mine ur - og som knapt er synlig, er ikke noen "hemoroide" for meg. Det føles heller som en form for trygghet at det er der.
 
NUF nummeret som finnes på mine ur - og som knapt er synlig, er ikke noen "hemoroide" for meg. Det føles heller som en form for trygghet at det er der.

Dette er absolutt ikke ment som en frekkhet, men om du klarer å snu noe så ekstremt meningsløst og tullete til noe positivt er det meget godt jobbet og viser at WIS-heten er på rett/feil plass :mrgreen:

Jeg mener ikke at det er så negativt heller, det er bare veldig unødvendig
 
Dette er absolutt ikke ment som en frekkhet, men om du klarer å snu noe så ekstremt meningsløst og tullete til noe positivt er det meget godt jobbet og viser at WIS-heten er på rett/feil plass :mrgreen:

Jeg mener ikke at det er så negativt heller, det er bare veldig unødvendig

NUF nummeret er jo et gammelt identifikasjonssystem, laget av Norges Urmaker Forbund.

Dette for å få et ensartet nummersystem, for alle de ur som deres medlemmer solgte, uavhengig av de enkeltes produsenters serienumre.
Nummeret identifiserer både den enkelte urmaker og dennes eget arkivnummer.

Tidligere ble nummeret risset inn på innsiden av uret. Dette var jo enkelt med "klem-lokk", men noe mer arbeidskrevende når skru-lokk ble vanlig, som etter boka, fordrer en ny trykktesting etter å ha vært åpnet.
Dermed ble det etter hvert mer vanlig, å risse inn nummeret på utsiden av urkassen.

Som sagt plager ikke dette meg, om jeg blir mindreverdig "WIS" av det, så får det stå sin prøve;)
 
NUF nummeret er jo et gammelt identifikasjonssystem, laget av Norges Urmaker Forbund.

Dette for å få et ensartet nummersystem, for alle de ur som deres medlemmer solgte, uavhengig av de enkeltes produsenters serienumre.
Nummeret identifiserer både den enkelte urmaker og dennes eget arkivnummer.

Tidligere ble nummeret risset inn på innsiden av uret. Dette var jo enkelt med "klem-lokk", men noe mer arbeidskrevende når skru-lokk ble vanlig, som etter boka, fordrer en ny trykktesting etter å ha vært åpnet.
Dermed ble det etter hvert mer vanlig, å risse inn nummeret på utsiden av urkassen.

Som sagt plager ikke dette meg, om jeg blir mindreverdig "WIS" av det, så får det stå sin prøve;)

Liker! :cool:
 
Fant noen skriblerier på Rootbeer’n, sendte mail til Bjerke kl. 14.08 i dag og fikk svar kl. 14.49 med salgsdato 17.1.1986 og ref/lenkenr.

Gravering er kult :D
 
Fant noen skriblerier på Rootbeer’n, sendte mail til Bjerke kl. 14.08 i dag og fikk svar kl. 14.49 med salgsdato 17.1.1986 og ref/lenkenr.

Gravering er kult :D

Kudos til Bjerke. Har sendt mail til Alf Lie/Saastad for å få opplysninger om 5513 som ble kjøpt hos Alf Lie, og sendt mail til Askeland for å få opplysninger om 1016. Ikke fått noe svar fra noen av dem. :( Askeland kan unnskyldes da det bare er tre dager siden jeg sendte mailen, Alf Lie/Saastad har jeg purret flere ganger siden den første mailen for noen måneder siden.
 
Jeg var innom Urmaker Bjerke tidlig januar. Betalte en god slunt i depositum i påvente av neste ur. Jeg spurte om dette med gravering, og uttrykket tydelig at den slags er jeg ikke interessert i.
Denne uken var jeg i kontakt med Urmaker Bjerke i håp om å få bekreftet leveringstiden. Benyttet også anledningen til å forsikre meg at det kommende uret ikke ville vandaliseres. Den hyggelige damen kunne bekrefte at i deres papirer stod det klart og tydelig at klokken ikke skulle graveres etter kundens ønske - jeg er happy. Dog stoler jeg ikke helt på de etter å ha lest denne tråden. Noen med lignende erfaring?

Til info; klokken er estimert levert i august...
 
Jeg skjønner ikke helt frustrasjonen her, dette er jo som nevnt tidligere en fin garanti for at klokken er solgt ny i Norge og følgelig kan brukes til- og fra utlandet ubegrenset uten å tenke på Tollvesenet, er disse "hairlines" ikke akseptable er det lett å polere bort uten at dette er merkbart. Tåler man hairlines andre steder er det vel lett å leve med en tynn gravering som ikke synes for andre? Skal du ha et mint ur så må dette rett i safen - "not my cup of tea"
Tom
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Dette forklarer mye på min klokke. Skjønte ikke hva i allverden det nummere der var godt for. Trodde det var tidligere eier som hadde gravert inn dette men. Takk
 
Fortsatt gammel tråd. Fant det på min nye Omega, men det var ikke på min 1,5 år gamle Omega som ble kjøpt på samme plass. Tenker ikke så mye på det...