Gravering/merking av ny klokke

Denne rissingen er vel også normal praksis etter service. Min SeaDweller har skriblerier på 3 av 4 lugs(!) Men på et Rolex tool syntes jeg det er ok og gir uret proveniens. Hadde de derimot satt rissenåla i Audemars Pigueten min hadde det blitt månelyst:mad:

Jeg tror man må huske at dette er en "overlevning" av tiden før elektroniske systemer. Det må ha vært bortimot umulig å føre et klokkeregister/kartotek basert på serienummer fra alle de ulike merker, og derfor mye enklere med egen nummerserie. Husk at papirer og sertifikater blir borte. (En annen norsk forhandler pleide ikke engang å sende sertifikatet med Rolexene i sin tid...).

Det er nok mange flere som har hatt glede av Bjerke sitt system enn som har irritert seg over det i løpet av årene, selv om tiden kanskje er moden for et mer moderne system;)

Jeg er ingen tilhenger av denne steinalderteknologien, det i dette tilfellet er Bjerke som bruker. At det før i tiden sikkert var en grei måte å holde kontroll på kan jeg skjønne, men i 2012 er det ikke greit lenger! Det er jo serienummer på alle klokker i dag og det får heller lages et system med den informasjonen som allerede er på klokken. En liten ingravering på bildøren hadde vel neppe vært ok på den nye bilen din? :p

At det evt blir merket på innsiden av bakloket for å føre service/reparasjoner synes jeg er helt greit, da det kan gi urmakeren god informasjon eller muligheten til å få informasjon rundt klokken:)

Tegning fra to-årig datter, litt ot

Det er jeg som eier klokka oppe i toppen her, og den er definitivt fra Bjerke. Må dog understreke at skriblingen ikke er så framtredende som det kan framstå på bildet, og ikke noe jeg irriterer meg over - snarere tvert i mot.

Disse graveringene på mitt første kvalitetsur er så komisk dårlig utført at jeg nesten har blitt litt glad i dem. Min datter tegnet som toåring et bilde som forestilte pappa, og jeg har spart på dét også...:D

DSC01583xx.jpg

Kul tegning, den hadde jeg kopiert som en tattoo hvis det hadde vært fra min datter !

Hmmm, ser dette er en gammel tråd. Men istedenfor og lage en ny så skriver jeg her.

Jeg har funnet gravering bak på en klokke og lurer da på om Bjerke har noen "signatur" i graveringene sine. Liker ikke gå ut med nøyaktig tall, men det jeg kan lese er xxxxxB. Jeg tenker Bjerke med engang fordi det er en B på slutten hvis den er solgt ny i Norge. Men det er kun fordi jeg har lest det som er i denne tråden. :) Hva tenker dere? Har dere sett lignende på andre klokker.

Hmmm, ser dette er en gammel tråd. Men istedenfor og lage en ny så skriver jeg her.

Jeg har funnet gravering bak på en klokke og lurer da på om Bjerke har noen "signatur" i graveringene sine. Liker ikke gå ut med nøyaktig tall, men det jeg kan lese er xxxxxB. Jeg tenker Bjerke med engang fordi det er en B på slutten hvis den er solgt ny i Norge. Men det er kun fordi jeg har lest det som er i denne tråden. :) Hva tenker dere? Har dere sett lignende på andre klokker.

Bjerke begynner sine nummere med "679". Så vidt meg bekjent bruker de ikke bokstaver.

-Graverte lugs på en klokke til hvermansen (les ikke en TS-bruker) =Minimalt til nada problem

-Graverte lugs på en klokke til en WIS som ikke har reflektert over at det ikke skal graveres noe =Tja, potensielt litt problematisk men sikkert og HELT levbart.

-Graverte lugs på klokken til en WIS som har spessifisert at det IKKE skal graveres noe som helst=POKKERS HELT SJANGSELØST i min bok! Og som Entropy sier, hadde jeg selv nektet å betale.

Men, det sagt. Så må jeg si at de gangene jeg har vært innom bjerke (alle tre filialer) har jeg blitt svært høfflig mottatt, fått god service og ikke hatt særlig å klage på. Lett å bli revet med i "Bjerke-hatet", og har selv tatt meg i det. Men har som sagt ikke opplevd annet enn trivelige øyeblikk der ... selv om jeg enda ikke har kjøpt noe der, bare kastet bort tiden deres:D

Back on track ang graveringen her, så skal det vel vanskelig argumenteres nå i 2013, snart 2014 at det er særlig vanskelig og ha et arkiv med hvilke klokker de har solgt (som om de ikke alt har dette elektronisk ifht hva som har kommet inn og varelager osv osv?) Så sliter rett og slett litt med å se noen som helst kredible argumenter for at de skal opprettholde praksisen (Særlig når de jo og selv sier at "dette ofte blir borte på en service ..." Hva i alle dager er da poenget om det ikke er varig? Og hva med feks gravere/skrive på innsiden av baklokket som jo er en god gammel urmakertradisjon? Da skal man være litt over gjennomsnittet WIS med tvangstanker om man har issues med det, OG de har et sted å sette bumerket sitt (ja da, folk kan bytte baklokk, men jo og polere vekk graveringen på en lug om de absolutt mot formodning skulle ville skjule at Bjerke var involvert på et stadie)

Mye ranting her nå, i en gammel tråd. Men skylder på seriøse mengder smertestillende her og faktisk en liten singel malt også :eek:

Nå skal det sies at jeg ikke har noe spesielt imot disse graveringene selv. Tenkte det kunne være en mulighet til og oppdrive litt info om klokken. Det er snakk om en Rolex fra midt 80 tallet. Vet ikke om jeg ville hatt det på en ny klokke, men syns faktisk det gir de eldre litt mer sjarm sammen med alle de andre ripene (minnene) den bærer. :)

I grunn enig i at det gjør mindre på en eldre utgave, men litt mindre heldig på en ny type, synes nå jeg i allefall.

Jeg kjøpte en helt ny Sub fra Bjerke i fjor eller noe slikt. Jeg måtte bare selge den fordi dette irriterte meg sånn. Man kan ikke selv styre hva som gjør at godfølelsen forsvinner. Så jeg styrer unna også brukte klokker som er kjøpt på Bjerke på grunn av dette.

Blir litt som hemoroider; De er plassert "midt i ræva" på klokka, der ingen andre ser, likevel vet du jævlig godt at de er der! Noen plages mye, mens andre driter i det :p

Kanskje er det litt "territorium merking" greie der med graveringen...?
Liksom: Den kommer fra butikken min...
Siden den original serienummer er nok.

Før i tiden tror jeg også det var nok så vanlig praksis pga mangel på datasystem o.s.v. Men utdatert som har blitt sagt er det ihvertfall den dag i dag. Jeg hadde nok blitt nokså irritert hadde jeg sett det på en ny klokke og hadde nok da handlet et annet sted om de ikke hadde gitt meg en ny uten. Men på de eldre bryr det meg ikke så mye. Som sagt så var det godt kamuflert blant resten av ripene bak der :eek: heheh