Gravering/merking av ny klokke

Steike, også min BB58 fra mai er besudlet. Det bryr meg forsåvidt fint lite, men det hadde vært kjekt å bli informert eller helst spurt først.
Massesøksmål anyone? :p
 
  • Haha
Reaksjoner: mr_frodo
Nesten ti år siden tråden ble startet og folk mente dette var utdatert vrøvl.
Jeg venter min første Rolex innen 9 mnd, og etter å ha lest hele tråden nå er jeg usikker på om jeg vil være vanskelig kunde og be om å slippe gravering, eller bare la det gå sin gang.

Hva ville dere gjort?
 
Jeg leverte en 15 år gammel NOS Daytona inn for en liten service før den skulle tas i bruk. Endte opp med en inngravering på kjøpet. Jeg klarer ikke irritere meg for mye, men synes likevel det er en veldig spesiell praksis å gjøre dette med folks klokker uten å spør først eller gi veldig klar beskjed.
 
Er dette greit da sånn uten videre, uten å gi beskjed til kunden? Tenk om noen risset inn et nummer på bilen din når den var på verksted?

Det er jo forsåvidt greit at de gjør det, men å gjøre det uten å forhøre seg først... Tja.
 
Redigert:
Er dette greit da sånn uten videre, uten å gi beskjed til kunden? Tenk om noen risset inn et nummer på bilen din når den var på verksted?

Det er jo forsåvidt greit at de gjør det, men å gjøre det uten å forhøre seg først... Tja.

Det er vel ingen bransje hvor dette er greit, nei. Innenfor bransjer som handler om blankpolert luksusgoder blir det et enda klarere nei fra meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Er dette greit da sånn uten videre, uten å gi beskjed til kunden? Tenk om noen risset inn et nummer på bilen din når den var på verksted?

Det er jo forsåvidt greit at de gjør det, men å gjøre det uten å forhøre seg først... Tja.

Det kan faktisk være at dette blir gjort uten at man vet det
 
Jeg synes at det er helt ok mtp ekstra sporing og sikkerhet i noen situasjoner. Fulgte med på alle tre klokker jeg hadde handlet.
Graveringer er på et slikt sted at det ikke vises så godt og det virker absolutt ikke forstyrrende.
Kjøpte en brukt klokke for en stund siden som er noe gammel, oppdaget gravering og oppsøkte Urm. Bjerke der de kunne kjapt bekrefte at uret ble opprinnelig nykjøpt i deres gamle lokale i Oslo. God stemning mtp at det ikke fulgte med papir eller dokumentasjon på uret. En service ble utført ved samme forhandler på nytt, var sikkert derfor heldig og fikk service rabat.

Tipptopp stemning!
Ja til graving-nei til ulv. Eller noe sånt.. :p
 
Jeg synes at det er helt ok mtp ekstra sporing og sikkerhet i noen situasjoner. Fulgte med på alle tre klokker jeg hadde handlet.
Graveringer er på et slikt sted at det ikke vises så godt og det virker absolutt ikke forstyrrende.
Kjøpte en brukt klokke for en stund siden som er noe gammel, oppdaget gravering og oppsøkte Urm. Bjerke der de kunne kjapt bekrefte at uret ble opprinnelig nykjøpt i deres gamle lokale i Oslo. God stemning mtp at det ikke fulgte med papir eller dokumentasjon på uret. En service ble utført ved samme forhandler på nytt, var sikkert derfor heldig og fikk service rabat.

Tipptopp stemning!
Ja til graving-nei til ulv. Eller noe sånt.. :p

Har mange tilsvarende erfaringer med eldre Rolex/Tudor uten sert, da syns nerden i meg at det er morro å se NUF-kortet og historikken, så +1 til innlegget ditt @titan ! Å si at dette er skriblerier og vandalisme er IMHO uerfarent flisespikkeri som tilhører Klokkeriet og ikke TS. Presiserer IMO, respekterer selvsagt andres syn.
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: reldor og titan
Jeg synes også at det er litt artig at Bjerke fortsatt graverer (alle?) klokkene som går ut av butikken, men ville nok foretrukket at de spurte først - eller i det minste informerte i etterkant.

Et annet spørsmål er om praksisen er konsistent eller ikke. Jeg har sjekket nåværende «Bjerke»-klokker og bilder av klokker jeg har hatt tidligere, fasit er 50/50 - noen er gravert, andre ikke… :oops:
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Sjekket akkurat min 124060 fra 2020 og den er gravert på baksiden. Utrolig smått, må ha lupe for å tyde hva som står.

Om det plager meg? Ikke i det hele tatt.

Edit:
Tok en titt på min 116710BLNR fra 2018 og den er også gravert på samme sted.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Jeg synes at det er helt ok mtp ekstra sporing og sikkerhet i noen situasjoner. Fulgte med på alle tre klokker jeg hadde handlet.
Graveringer er på et slikt sted at det ikke vises så godt og det virker absolutt ikke forstyrrende.
Kjøpte en brukt klokke for en stund siden som er noe gammel, oppdaget gravering og oppsøkte Urm. Bjerke der de kunne kjapt bekrefte at uret ble opprinnelig nykjøpt i deres gamle lokale i Oslo. God stemning mtp at det ikke fulgte med papir eller dokumentasjon på uret. En service ble utført ved samme forhandler på nytt, var sikkert derfor heldig og fikk service rabat.

Tipptopp stemning!
Ja til graving-nei til ulv. Eller noe sånt.. :p

Men er det noe her som gjør inngravering nødvendig? Kan ikke alt dette gjøres via klokkens serienummer?
 
Fellesmerket er noe Norges Urmaker Forbund har benyttet fra 1907
Her er en liten beskrivelse fra medlemsboken

E02E51E1-7025-4B6B-8424-12E38871963B.jpeg


Jeg syntes det er en fin ting som fremtidige samlere vil sette pris på:p
 
Hmm. Ser nå at Paneraien min også er besudlet med en mikrogravering (8 siffer) fra Bjerke. Måtte fram med lupe for å se det, og graveringen er langt fra pen. Velger å ikke bry meg, hadde nok aldri funnet ut av dette hvis det ikke var for denne tråden :unsure:
 
Hmm. Ser nå at Paneraien min også er besudlet med en mikrogravering (8 siffer) fra Bjerke. Måtte fram med lupe for å se det, og graveringen er langt fra pen. Velger å ikke bry meg, hadde nok aldri funnet ut av dette hvis det ikke var for denne tråden :unsure:
Sorry;)
 
  • Haha
Reaksjoner: eidehelg