Gravering/merking av ny klokke

Rød

Støttemedlem
Medlem
9. nov. 2011
Innlegg
6.219
Sted
Arendal
Det har vært diskutert i tidlige tråder dette med gravering av ny klokke. Usikker på om det er delte meninger om dette men har inntrykk av at de fleste er i mot?

Fredag kveld sendte jeg denne til Bjerke:

Hei, jeg har en bekjent som kjøpte Rolex hos dere for en liten tid siden. Jeg spurte om han fikk den såkalte "Bjerke-signaturen" på lugsen. Han sa nei, men jeg så den (uten å nevne det for ham). Hvorfor graverer dere på en ny klokke uten at en kunde vet det? Hvis jeg vurderte en klokke fra dere og ba om å ikke få den gravert, ville dere høre på ønsket mitt?

I dag fikk jeg dette svaret:

Hei.
Takk for din henvendelse.
Vedr. vår system med nummer på klokkene.
Som seriøs urmaker så ønsker vi å følge opp våre produkter ovenfor våre kunder. Derfor har vi ( og mange andre forhandlere) alltid inngravert et eget nr. på klokken. Dette gjør oss i stand til å følge klokkene og ikke bare eiere, hvor vi har god erfaring med at dette hjelper ved identifisering av produkt ved garanti saker, tyveri og svinn samt ved produkter som har skiftet eiere ofte.
Her har vi masse eksempler på kriminal saker som er løst grunnet dette nr. system.

Men som du antyder, så er det enkelte som synes dette er med på å forringe verdien på produktet.
En annen faktor som også nå kommer sterkere inn, er dette med data. I dag er det mye enklere å følge dette elektronisk.
Vi har flere ganger hatt dette oppe til diskusjon, men foreløpig havnet på det gamle systemet. Dette gir kunden den service og trygghet vi ønsker å stå for.
Ja, det er mulig å bestille klokker som vi ikke setter nr. på. Videre er dette en gravering som ikke er skadelig på produktet, og enkel å fjerne. Faktisk er det slik at ofte ved en service så forsvinner det.

Ta gjerne kontakt med meg ved neste kjøpssituasjon så skal vi klare å tilpasse oss dine ønsker.

Med vennlig hilsen

Halvor Bjerke
Urmaker Bjerke AS
Øvre Slottsgate 11
0157 Oslo

Tlf: 23 10 36 00
Fax: 23 10 36 01

Urmaker Bjerke


Høflig som jeg er spurte jeg om svaret kunne postes på TS:

Det er hyggelig du spør. Ja, vi ønsker å være kundeorientert, og dette svar må du gjerne publisere. Halvor

Her er et lånt bilde fra en tidligere tråd, jeg kan ikke bekrefte at klokken på bildet er gravert av Bjerke.
IMG_1724.jpg


Hva mener folket? (Vet at flere har sagt sin mening i andre tråder, men følte det var greit med en egen tråd om dette)
 
Redigert:
Jeg kan nesten garantere deg at bildet ditt er av en klokke fra Bjerke :).

Har også hørt om tilfeller hvor folk spesifikt har bestilt uten gravering men har fått. Men det kan jo ha vært en "mishap".

Det de burde gjøre var jo selvsagt å droppe det idiotiske hellerissekonseptet sitt og bare bruke klokkens eget serienummer. Det er jo der av en grunn :rolleyes:.

Takk for at du hørte med dem!
 
Ja, hva er egentlig så magisk med denne graveringen, som gjør at det er mer funksjonelt enn serienummeret?

Dessuten:

"Dette gjør oss i stand til å følge klokkene"

"Faktisk er det slik at ofte ved en service så forsvinner det."
 
  • Haha
Reaksjoner: RagaRufus
Da jeg bestilte/forhåndsbetalte min Panerai ba jeg spesifikt om at jeg ikke ønsket gravering. Svaret var at dette gjorde de med alle klokker og at "min" allerede var gravert.

Nå skal det sies at hverken jeg eller selgeren fant denne graveringen da jeg hentet klokken, men Olivia viste oss hvor den var. Jeg for min del må bruke lupe for å se den, men irriterende er det allikevel. Gjennom lupen lignet det mest på noen skriblerier utført av barnehagebarn - eller helleristninger, som noen ynder å kalle det:)
 
Det er jeg som eier klokka oppe i toppen her, og den er definitivt fra Bjerke. Må dog understreke at skriblingen ikke er så framtredende som det kan framstå på bildet, og ikke noe jeg irriterer meg over - snarere tvert i mot.

Disse graveringene på mitt første kvalitetsur er så komisk dårlig utført at jeg nesten har blitt litt glad i dem. Min datter tegnet som toåring et bilde som forestilte pappa, og jeg har spart på dét også...:D

DSC01583xx.jpg
 
Ikke bare Bjerke som utfører denne praksisen, fant noen kruseduller på min nye 114060 også.
Forklaringen var den samme som Bjerke, internregister etc.

Ser på dette mere som en kuriositet enn irritasjonsmoment.
 
Ja, er det noe stort problem om de gjør dette? Tydeligvis «ingen» som ser det uansett, jeg er selv usikker på om det hadde irritert meg.

En annen ting, kan man forvente skjønnskrift med 0,01mm høye tall? :rolleyes:

Nå virker det jo som Bjerke er interessert i hva kundene ønsker, så man skal ikke se bort i fra at de smuktitter.
 
Som jeg har nevnt i en annen tråd kjøpte sjefen min sin nye explorer 1 hos Bjerke for en tid tilbake. Han hadde ikke lagt merke til dette før det dukket opp i en diskusjon og han sjekket baksiden av klokken sin. Når han først så det var det jo litt irriterende (så jeg burde sikkert bare ha holdt kjeft i første omgang).

Jeg har i all hovedsak to problemer med dette - 1) kunden blir ikke spurt om de ønsker å få sin nye klokke modifisert (og mange av oss er glade i å ta av all plasten selv for å få en helt frisk klokke...) 2) I dagens verden med serienummer burde de selvfølgelig bare benytte disse til sine egne registre.
 
Tenkte bare å sende en takk til Rød for at du faktisk spurte Bjerke. Fakta og dialog hever kvaliteten på forumet. Synsing om smak er noe annet enn synsing om fakta.
 
  • Liker
Reaksjoner: Idva
Disse skriblerier er ikke nødvendigvis irriterende for den normale eier, men jeg hadde nektet å betale for klokken om jeg hadde bestilt nytt ur uten skriblerier og likevel fått dette på uret.
Slik jeg ser det er klokken min fra den er bestilt og depositum betalt. Selvfølgelig ikke min i så måte at jeg eier den, men min i så møte at jeg skal eie den. Derfor vil jeg bestemme over den.
Ur handler om håndverk, kvalitet og tradisjoner. Det er ikke håndverk eller kvalitet og plassere slik merking på klokker synlig. Dette kan plasseres enten inne i baklokk (men det kan fjernes) eller på deler av kassen skjult av baklokket.
Dette tallet må uansett skrives ned ett sted, og eneste fordelen med en slik risning er at det er en kort kombinasjon i forhold til serienummer.

For meg er dette en utdatert løsning jeg er imot. Men jeg er veldig for at urmaker har oversikt over serienummer og salgsinfo.
 
Ja, hva er egentlig så magisk med denne graveringen, som gjør at det er mer funksjonelt enn serienummeret?

Dessuten:

"Dette gjør oss i stand til å følge klokkene"

"Faktisk er det slik at ofte ved en service så forsvinner det."


Sjakk matt. ;)
 
Denne rissingen er vel også normal praksis etter service. Min SeaDweller har skriblerier på 3 av 4 lugs(!) Men på et Rolex tool syntes jeg det er ok og gir uret proveniens. Hadde de derimot satt rissenåla i Audemars Pigueten min hadde det blitt månelyst:mad:
 
Jeg tror man må huske at dette er en "overlevning" av tiden før elektroniske systemer. Det må ha vært bortimot umulig å føre et klokkeregister/kartotek basert på serienummer fra alle de ulike merker, og derfor mye enklere med egen nummerserie. Husk at papirer og sertifikater blir borte. (En annen norsk forhandler pleide ikke engang å sende sertifikatet med Rolexene i sin tid...).

Det er nok mange flere som har hatt glede av Bjerke sitt system enn som har irritert seg over det i løpet av årene, selv om tiden kanskje er moden for et mer moderne system;)
 
Jeg er ingen tilhenger av denne steinalderteknologien, det i dette tilfellet er Bjerke som bruker. At det før i tiden sikkert var en grei måte å holde kontroll på kan jeg skjønne, men i 2012 er det ikke greit lenger! Det er jo serienummer på alle klokker i dag og det får heller lages et system med den informasjonen som allerede er på klokken. En liten ingravering på bildøren hadde vel neppe vært ok på den nye bilen din? :p

At det evt blir merket på innsiden av bakloket for å føre service/reparasjoner synes jeg er helt greit, da det kan gi urmakeren god informasjon eller muligheten til å få informasjon rundt klokken:)
 
Tegning fra to-årig datter, litt ot

Det er jeg som eier klokka oppe i toppen her, og den er definitivt fra Bjerke. Må dog understreke at skriblingen ikke er så framtredende som det kan framstå på bildet, og ikke noe jeg irriterer meg over - snarere tvert i mot.

Disse graveringene på mitt første kvalitetsur er så komisk dårlig utført at jeg nesten har blitt litt glad i dem. Min datter tegnet som toåring et bilde som forestilte pappa, og jeg har spart på dét også...:D

DSC01583xx.jpg

Kul tegning, den hadde jeg kopiert som en tattoo hvis det hadde vært fra min datter !
 
Hmmm, ser dette er en gammel tråd. Men istedenfor og lage en ny så skriver jeg her.

Jeg har funnet gravering bak på en klokke og lurer da på om Bjerke har noen "signatur" i graveringene sine. Liker ikke gå ut med nøyaktig tall, men det jeg kan lese er xxxxxB. Jeg tenker Bjerke med engang fordi det er en B på slutten hvis den er solgt ny i Norge. Men det er kun fordi jeg har lest det som er i denne tråden. :) Hva tenker dere? Har dere sett lignende på andre klokker.