Field watch / feltklokke - hva finnes der ute?

Jeg kommer ikke unna at jeg har en svakhet for Mark-serien til IWC. Det blir nok en 15 eller 16 på et eller annet tidspunkt, og det blir nok en med sort skive, men likevel mer enn godkjent med hvit skive óg!

iwc088_im.jpg
 
Tvilen spredte seg naturligvis som ild i tørt gress da en av "ekspertene" (les klovn) på klokkeriet/rolexforum uttalte at Hamilton kunne likestilles med Invicta, her i går (eller var det dagen før?), men det ble altså likevel en Hamilton Khaki Field Mechanical med sort skive på meg.

Vis vedlegg 101874

Vanligvis ikke en NATO-mann, og er det nok ikke fremover heller, men synes likevel det tar seg godt ut på bilder. Planen er å skaffe meg en canvas-rem ala det @heimert har vist på noen bilder i dagens den siste uken, ser sjukt bra ut emm (så del gjerne noen bilder av exploreren din med canvas her!). Kred for profilbilde btw, Norm er en av mine tenåringshelter!

Uansett. Innfrir Hamilton KFM, spør du kanskje. Ja, definitivt, er svaret.

Lett, lettlest, enkel og stilren. Tidligere bekymring om "skrift-/tegntung" skive var ubegrunnet, den fremstår ren og pen irl emm. Og er enig i kommentarer ovenfor om at bilder ikke yter den rettferdighet, selv om jeg synes den ser veldig bra ut på bilder uansett, da.

Klokken ligger perfekt og uforstyrrende på armen, akkurat slik en "field watch" skal, og det er noe ujålete og deilig med denne.

Det er også en fryd å få inn en klokke med manuelt opptrekk i beholdningen, ajajaj, det ga godfølelsen å trekke den opp for første gang i dag, og antakelig/forhåpentligvis fremover også!

Hvis jeg skal trekke frem noe negativt, så må det være fravær av skrukrone og wr på kun 50m, men det skal jeg kunne leve med - jeg er sjelden (les aldri) under 3m likevel.

Oppsummert er jeg strålende fornøyd, og gleder meg til å ta den med rundt omkring på diverse "fields" ;) På lekeplassen med mellomste på 4 på bildet ovenfor (uten at det fremgår på noen måte av bildet).

Veldig fornøyd med canvas fra TS-shop. Mye reim for en grei penge! Kult med Norm-fans. He cracks me up :D:D
DgndbLD.jpg

oVUh71Y.jpg
 
Bumper denne tråden med en ny feltklokke fra Unimatic som jeg synes ser ganske stilig ut. I profil ser kassen nesten ut som en UFO slik den ville blitt illustrert i en tegneserie fra 1960-tallet. Artig design, men det er nok ganske polariserende.

Diameter: 38.5mm
Tykkelse: 13.7mm
Lug til Lug (eller remfeste til remfeste @Kjell_J ;) ): 47.5mm
Urverk: Seiko NH35A automatic
Antirefleks-coating på innsiden av glasset.
Pris: 400EUR for versjonen i rent stål, 500EUR for versjonen med sort DLC.

https://www.unimaticwatches.com/u2-c/


u2-group.jpg


u2-side.jpg
Unimatic-Modello-Uno-Due-New-2016-11.jpg
 
Redigert:
Bumper denne tråden med en ny feltklokke fra Unimatic som jeg synes ser ganske stilig ut. I profil ser kassen nesten ut som en UFO slik den ville blitt illustrert i en tegneserie fra 1960-tallet. Artig design, men det er nok ganske polariserende.

Diameter: 38.5mm
Tykkelse: 13.7mm
Lug til Lug (eller remfeste til remfeste @Kjell_J ;) ): 47.5mm
Urverk: Seiko NH35A automatic
Antirefleks-coating på innsiden av glasset.
Pris: 400EUR for versjonen i rent stål, 500EUR for versjonen med sort DLC.

https://www.unimaticwatches.com/u2-c/


u2-group.jpg


u2-side.jpg
Unimatic-Modello-Uno-Due-New-2016-11.jpg

Jeg tror at jeg har nevnt det i en annen tråd før, men gjentar det gjerne; jeg er litt svak for Unimatic :) Rene og pene klokker! Selv om jeg er litt skeptisk til lugs/remfester som "peker opp".

På nettsiden fant jeg to modeller til, som jeg synes passer fint i denne tråden.

20181121_084501.jpg


20181121_084440.jpg
 
Unimatic er kule saker! Jeg hadde førstegenerasjonen som kom på en meget fin lærreim, og skrukrona var noe av det smootheste jeg har hatt :)

Field watches må forøvrig være en av mine favorittsjangere, har hatt endel de siste åra :rolleyes:

_gallery.png



Siste tilskudd og foreløpige punktum (?) er dagens, som jeg må si jeg er meget fornøyd med :) Mange argumenterer for at den er overprisa og at man får en Hamilton med samme verk til en brøkdel osv. Hamilton har masse fint og er ett av mine favorittmerker, men så var det dette med rasjonalitet da, ingen Hamilton SER akkurat ut som en ranger.. :p I mine øyne er denne perfekt med sin rene og ikoniske skive, 12x41x48mm, 150m wr skrukrone, drilled lugs og 22mm reimfester. Tar alt av reimer på strak lug, og lenka er også topp kvalitet - digger de rette endlinksa.

ranger_black.jpeg
 
Redigert: