Field watch / feltklokke - hva finnes der ute?

ny lekkerbisken fra Hamilton?

AF4BCD64-480A-450E-BFC7-31DB91172714.jpeg
 
Nå med artikkel :


Vet ikke om jeg ble overbevist gitt... Litt for lita, og bare mineralglass for åtte laken? Litt synd, for den teksturerte skiva var meget fin!

Får nøye meg med storebroren :p

C39B8DA8-CFEA-4B7F-93F4-9A2F8132CB2F.jpeg
 
Redigert:
Så kom jeg over denne tråden først nå... Mye interessant og kult her! Felt-klokke i 2019 er vel strengt tatt G-shock, sånn fra et bruks- og utstyrsmessig ståsted. Det er i allefall det jeg ser mest av i Forsvaret. Bortsett fra pilotene da. Men de er som vi alle vet noen jålebukker i sparkebukser. ;)

Selv ser jeg en rød tråd fra lommeurene i lærarmbånd under boerkrigen til B-Uhr og videre til milspec-ene brukt under andre verdenskrig, i Korea (div 30-33 mm) og i Vietnam (eks. Seiko 6105). For oss klokkenerder blir G-shock de fornuftige og riktige, men akk, vi MÅ få lov til å utvide repertoaret noe, ellers blir det så KJEDELIG! :)

Siden det går mye i vintage her i gården er beaterne mine av nyere dato, jf «kravet» om at feltklokka skal tåle mye bank. Stowa Baumuster B (B-Uhr) er en jeg ofte tar med meg i «felten»:

FF4E2660-EEA3-475B-A9F2-C51DC4E3F6EB.jpeg


Ny-utgivelse av et navigasjonsur brukt av Luftwaffe under andre verdenskrig i den mer sobre størrelsen 40 mm (originalen var på 55 mm). Hadde selvsagt foretrukket vintage, men en klokke på 55 ser litt løk ut spør du meg. Lesbarheten går på sekundtelling, disse er derfor lagt ytterst på skiva. Navigasjon i luften handler jo mye om waypoints og nøyaktig tidsangivning som kjent.

Når det kommer til bank, har min Panerai fått sin dose, det er sikkert. Oppfyller feltkrav vil jeg tro når det kommer til lesbarhet også:

AE66EA69-5A96-4893-8EC9-C35FF00391FB.jpeg


Dette er den klassiske Panerai-konfigurasjonen, her representert i en 111 fra 2011. Brukt av italienske marinedykkere på 50-tallet, og tyske Kampfschwimmer under krigen, dog i en noe annen variant. Tom, vår eminente Panerai-historiker kan sikkert utdype og eventuelt korrigere her. @Tom Henriksen ?

For å bidra mer må det bli i en egen pilot-ur tråd. :)
 
Pga farlig regnvær måtte jeg skifte reim fra skjørt skinn til noe som tåler felt! Men pga regnværet forholder jeg meg 100% inne, så jeg kan være sikker på at klokka overlever nok en tøff dag i hjemmekontorfelten:
04130D3A-6625-4657-8720-996C51DFA9DE.jpeg
 
Men først. Hva er egentlig en feltklokke? Og hvilke egenskaper skal en feltklokke ha?

I flg gearpatrol er det ingen «clear-cut rules», men det fremholdes likevel at en skal se etter tilsvarende egenskaper som militæret i sin tid søkte i f.eks. American A-11 eller British W10, dvs. enkelhet, bestandighet og leselighet - «Dials should have big, contrasting markers and little else adorning them. Cases should protect movements from hard knock. There should be lume aplenty.»

Vis vedlegg 99436

Vis vedlegg 99437

Du har nettopp mottatt en kule i hode og skulder, noe som har påvirket synet ditt, det er helt tåkete, trykket fra kulene medførte at du falt bakover 30 meter ned en steinrøys, ett ben er brukket, armen er vond, generelt forslått, dyp ripe over glasset på klokken, stor ding på kassen – hva er klokken, sa du? Fjorten minutter over fire. Faen, jeg er sent ute for å hente i barnehagen. That's it.

Uansett. Jeg har gått med tanker om en IWC Mark 15 eller 16 i lengre tid nå. Om dette er en feltklokke? Tja. Kanskje nesten. Det er vel egentlig en pilotklokke, men har likevel et uttrykk som kan passe innenfor feltklokke-sjangeren emm. Enkelhet og leselighet er ihvertfall der, bestandighet er jeg ikke like sikker på, men det kan godt tenkes.

Vis vedlegg 99438

Dessverre må det nok bli med tankene om en IWC Mark 15 eller 16 enda litt til. Andre prioriteringer, både på klokkefronten og ellers, har medført at jeg undersøker rimeligere alternativ. Og det er i grunn derfor jeg har laget tråden; hva finnes der ute?

Jeg vil likevel at det skal være rom for feltklokker i alle prisklasser i tråden, så jeg kan jo allerede nå nevne at gearpatrol har inkludert både Rolex Explorer og Tudor Ranger i sin samling av feltklokker. Begge er flotte klokker, men imidlertid godt over det jeg ser for meg å bruke.

Vis vedlegg 99439

Vis vedlegg 99440

Og så har jeg litt sansen for flg sitat fra WatchUSeek: «In my opinion, the best true field watch is the one you don't mind destroying. At the end of the day, it doesn't matter how well-built your watch is – if it smacks into a rock face at high velocity, or a spring bar breaks and it takes a dive off a cliff, it's game over (Well, unless it's a G-shock and assuming you can actually find it again...)»

Vis vedlegg 99441

Men med et trykk på litt. Det skal gjøre litt vondt å "ødelegge" klokken sin.

Andre klokker som nevnes her og der er Seiko SNZG1, Seiko SNZG09, Timex Expedition og Weekender, Sinn 556, Damasko DA37, Lum-Tech B18, uten at det vekker de helt store følelsene hos meg.

Vis vedlegg 99443

Vis vedlegg 99444

For min egen del så ser jeg for meg at jeg bruker maks 10k, og at klokken er mellom 36mm og 40mm. Foreløpige favoritter er Hamilton Khaki Field Mechanical og CWC W10. Men en kombinasjon av disse hadde vel vært det ideelle for meg, tror jeg. Jeg liker skiven på CWC, kasse og størrelse på Hamilton. Usikker på dato. CWC har et no date-alternativ, men det er quartz.

Vis vedlegg 99445

Vis vedlegg 99446

Noen med andre forslag? Jeg har en G-Shock forresten – det holder med 1, for min del.

Med tanke på bestandighet så er kanskje også vintage utelukket, det må i tilfelle være tale om re-issues. Selv om en Hamilton W10 frister. Mye.
Jeg mener jo selfølgelig at det valget jeg landet på er det riktige ; ))) Oris BC-3 fint design, riktige farger, bra lume,dag/dato og lett å lese..
161866
 
I utgangspunktet var dette tiltenkt tråden for klokkespotting, men landet her i stedet.

Startet med at jeg spottet et mekanisk ur på en britisk NY-kollega under et møte i Kongo forrige uke.
6A5A48A0-F080-4B07-AC45-C803EEE6E755.jpeg


Fremsto ikke for meg helt klart hva dette var for noe. Noen dager senere fikk jeg ham på tomannshånd over en pils og kommenterte at klokken hans var kul. Det viste seg å være en Marathon av den typen som brukes av US Government til (bla.a.) ulike militæravdelinger:
600E6C42-4A11-4662-BCCD-307AC1500969.jpeg

Og baksiden:
DC9F70BE-606B-465C-922C-7FA10D35D198.jpeg


Historien var at han fikk klokken i gave fra en amerikansk kollega etter å ha gjort noen jobber sammen i Kuwait.
Min britiske kollega syntes det var en flott og robust feltklokke. Kom med gummireim, men han hadde tenkt å supplere med stållenke for å matche kontorantrekket i NYC bedre.

Kliner til med bilde av min egen feltklokke også. Var spent på å teste gummireim i tropisk afrikaklima etter å ha vært trofast mot lenke i alle år. Konklusjon: gummi er topp til sitt bruk :)
31770ABE-07A3-4DBA-8518-7AFEA488441F.jpeg
 
Plukket opp denne lille saken i kategorien budsjettfeltklokke. Alba er et JDM-undermerke av Seiko. Perfekt liten beater og faktisk 200m rating.
D712898C-FD0D-4EEA-A939-AF6E8586286B.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: PJO og fredskijj