Solgt Selges Hamilton W10 1976 modell

Larsnie

Støttemedlem
Medlem
26. okt. 2015
Innlegg
809
Sted
Oslo
Dete er en militærklokke av en modell laget av Hamilton for hennes majestet væpnede styrker mellom 1973 og 1976, noe som gjør denne til en av de siste i sitt slag.

Proporsjonene er klassiske field watch. Diameter 35,5 uten og 37,9 med krone. Tykkelse 10,2 mm. Lengde fra horn til horn er 41,2 mm og hornbredden er smått ukurante 18,7 mm. Kassa er tønneformet og hele greia minner om en rullestein uten skarpe kanter. Her er du garantert at ikke noe henger seg opp i grunnutrustningen eller når du trekker parkdress på et sprellende villbarn. Kassa er fri for betydelige riper unntatt en grunn men synlig på baksiden.

Kassa er rustfritt stål, den er matt og børstet. Barettene er sveiset fast, så nato-reim er det riktige på denne saken. Kassa er i ett stykke og urverket tas ut forfra. Dette gjør naturlig nok at jeg ikke hverken har sett det, tatt bilder eller noe annet. Men kilder angir at denne klokka skal ha et Hamilton 649 urverk. Kildene angir videre at det urverket egentlig er et ETA 2570 med annet navn. Det er 17 rubiner, frekvens på 21600, hacking og trekkes for hånd. Gangreserven er imponerende 52,5 timer, mot oppgitt 50 timer for ETA2750. Den fortner omtrent 45 sekunder pr døgn på armen. Under har jeg satt opp en tabell med resultatet av en runde på Weichi timern. Det er ikke ille for et snart 43 år gammelt ur med ukjent servicehistorikk.

weichi.JPG



Skiva og viserne er med tritium lysmasse og skiva er merket med T-i-sirkel og kråkefot. Tritiumen har antatt den ettertraktede patinerte fargen og gir ikke fra seg et eneste nøytron lys lenger. Viserne er litt matte og anløpne som tydeligvis alle disse har blitt etter hvert. Glasset er plexi og riktig fint uten større riper, og egentlig ikke mindre heller.

DSCF0227.JPG


DSCF0243.JPG


DSCF0237.JPG


DSCF0238.JPG



DSCF0236.JPG




Disse ligger på fantasifulle priser på Chrono 24 og Ebay, men ser ut til å bli solgt for rundt 5500-6000 kroner på ebay. Jeg vil ha 4500 for min og synes det er en fornuftig pris. Den supre Toxic-natoen på bildet følger dessverre ikke med. Det gjør derimot en annen 18 mm grå med sorte metalldeler og en kamo eller marineblå 20 mm etter valg.

Noe jeg har glemt? Spørsmål? Lyst til å se den? Ta kontakt.
Jeg rekker å hive den i en ekspress over natt, eller du kan hente før julaften.

Førjulshilsen fra
Lars Birger
 

Vedlegg

  • DSCF0236.JPG
    DSCF0236.JPG
    89,9 KB · Visninger: 0
  • DSCF0238.JPG
    DSCF0238.JPG
    71,4 KB · Visninger: 0
Redigert: