Field watch / feltklokke - hva finnes der ute?

Snikreklame: lar min trivelige Seiko scxp157 vandre videre hvis noen er interessert. :)

 
Jeg klarer heller ikke helt å glemme Timefactors Smiths military, som for øvrig er utsolgt pt. Jeg har også latt meg fascinere litt av Smiths NATO watch - artig sak! Også utsolgt...

Vis vedlegg 102137
Du har muligheten nå på søndag @Plainview. Butikken åpner kl 14 britisk tid og såvidt jeg kan forstå er Nato PRS-40 tilgjengelig. Synes du skal kjøpe den så vi andre som er litt nysgjerrige kan få en review :)

Her er forøvrig min nyeste anskaffelse, som passer godt inn i tråden her: Military PRS-29a
prs-29a.jpeg

Veldig fornøyd med utseende og kvalitet, men synes nok den er litt liten på armen, så jeg må nok fortsette å lete etter 39mm-modellen PRS-29b
Hvis noen har en er jeg åpen for både bytte og kjøp :)
 
Fortsetter å drive denne tråden jeg da, med et par nye innspill (med mindre jeg har gått glipp av noen innlegg)

Halios Universa 38mm bred, 11mm tykk, manuell, 10ATM
1642452751614.png

Synes denne tikker mange bokser.
Et ankepunkt er jo at den ikke er tilgjengelig for øyeblikket, men det kan visst skje i løpet av Q2

Serica 4512 37,7mm bred, 11,3 tykk, manuell, 20ATM
1642455799357.png

Denne tikker også mange bokser hos meg.
California skive har begynt å vokse på meg. Er ikke typisk field det kanskje, men man kan velge to andre, litt mer klassiske skiver.
1642456534608.png1642456572067.png

Liker denne veldig godt, og lurer litt på å bestille en hvis ikke det dukker opp en PRS-29B i nær fremtid.
Ankepunket her er at jeg ikke har hørt om Serica før i dag.
Som nevnt i en annen tråd tar jeg gjerne i mot erfaringer med merket.
 
Fortsetter å drive denne tråden jeg da, med et par nye innspill (med mindre jeg har gått glipp av noen innlegg)

Halios Universa 38mm bred, 11mm tykk, manuell, 10ATM

Synes denne tikker mange bokser.
Et ankepunkt er jo at den ikke er tilgjengelig for øyeblikket, men det kan visst skje i løpet av Q2

Serica 4512 37,7mm bred, 11,3 tykk, manuell, 20ATM
Vis vedlegg 277181
Denne tikker også mange bokser hos meg.
California skive har begynt å vokse på meg. Er ikke typisk field det kanskje, men man kan velge to andre, litt mer klassiske skiver.


Liker denne veldig godt, og lurer litt på å bestille en hvis ikke det dukker opp en PRS-29B i nær fremtid.
Ankepunket her er at jeg ikke har hørt om Serica før i dag.
Som nevnt i en annen tråd tar jeg gjerne i mot erfaringer med merket.

Jeg har også tatt meg i å titte etter Serica med California-skive på nettet, men kan ikke huske å ha sett en fysisk i Norge tidligere.
Det er en kobling til klokkemann og sosiale medier-personlighet Matt Hranek, men jeg kjenner ikke til hva dette innebærer.
Men, denne modellen på en Nato? Da kan jeg være solgt:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen
Men, denne modellen på en Nato? Da kan jeg være solgt:D
Har tenkt det samme. Er ikke helt overbevist om den lenken, men det er jo faktisk helt uten betydning. Det er jo rimelig lett å bytte :)
De får jo pen omtale på flere nettsteder.

Er dog litt usikker på størrelsen. Tror jeg har kommet frem til at min nye Smiths PRS-29 er for liten. Er veldig usikker på om denne vil oppleves noe særlig større. 1,7mm i forskjell er jo ikke så mye, og Sericaen ser ut til å ha en bredere bezel, og jeg vet ikke om det gjør at den oppleves mindre eller større.
 
Du har muligheten nå på søndag @Plainview. Butikken åpner kl 14 britisk tid og såvidt jeg kan forstå er Nato PRS-40 tilgjengelig. Synes du skal kjøpe den så vi andre som er litt nysgjerrige kan få en review :)

Her er forøvrig min nyeste anskaffelse, som passer godt inn i tråden her: Military PRS-29a
Vis vedlegg 276737
Veldig fornøyd med utseende og kvalitet, men synes nok den er litt liten på armen, så jeg må nok fortsette å lete etter 39mm-modellen PRS-29b
Hvis noen har en er jeg åpen for både bytte og kjøp :)

Hehe, fortsatt sansen for Nato PRS-40, men blir nok ikke kjøp med det første likevel ;)

Samlingen har vært temmelig statisk de siste tre årene - kombinasjon av at jeg er sånn tålelig fornøyd med det jeg har, samt at den helt store interessen har vært litt nedadgående, dessverre.

Når det gjelder «field watch» så er jeg fortsatt storfornøyd med min Hamilton Khaki Field Mechanical, og det er vel nesten den jeg har brukt mest de siste tre årene! :) Men.

Av årets årstider så er det nok på vinteren jeg er mest fysisk aktiv - veldig glad i både hockey og slalåm - og i den forbindelse har Hamilton vist seg som den nær perfekte følgesvenn. Kjenner ikke at jeg har den på, tåler en liten trøkk, og viser tiden, dvs. alt jeg har behov for. Pluss at den er kul, da. IMHO.

Jeg har likevel kjent på enda et «behov» den siste mnd. med høy frekvens av nevnte vinteraktiviteter - «hadde det ikke vært kult med noe hvitt på armen, nå som det er vinter og hvitt ute?»

Lete etter noe nytt eller bare kjøpe noe jeg allerede liker, men med hvit skive?

663B7D5A-5A05-4540-A38B-C0E3B6B8DFE5.jpeg


Som dere kan se så gikk jeg for det siste, og kjøpte en Hamilton Khaki Field Mechanical White (eller Topper edition, eller hva den nå egentlig heter…) fra CW denne uken. Hyggelig pris og rask levering.

Nok en gang er jeg storfornøyd! Skiven er veldig flott, og som originalen, enda flottere IRL enn på bilder. Fargetone i skive, tekst og markører står svært godt sammen, synes jeg. Fortsatt ikke venn med Nato-rem, så rett på canvas.

Uansett. Veldig gøy at «field watch»-tråden fortsatt lever, og at @Bøygen har tatt ansvar for å drive tråden videre :mrgreen:

Ikke så aktiv her inne lenger, men leser litt fra tid til annen (y)

Synes forresten nyanskaffelsen din ser svært bra ut :love:
 
Redigert:
Nå som jeg er så godt i gang…
Greit, jeg gir etter for det voldsomme presset.
Bestilte Serica med California dial nå.

Smiths prs-29 kommer til salgs når jeg bare får natoremmene jeg bestilte for å bruke med den :rolleyes:

Send pm om noen er interessert før jeg kommer så langt :)
 

Denne var ganske fin, selv med dato. Og med litt frisk farge på skiven så kan man jo late som at det ikke er fauxtina på visere og markører.
 
Hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe noe mer på en stund, men denne her - C65 Sandhurst - har raslet rundt i bakhodet mitt siden før sommerferien. Nå er den omsider på vei.

Virker ikke som Christopher Ward har så høy eksponering/stjerne her på forumet? Har aldri prøvd noen ur fra dem før selv.

11,5mm tykk, 38mm bred, 45mm vingespenn, COSC-rated urverk (Sellita), rette "stick" visere, ingen datovisning, og lenke med mikrojustering i spenna: dette krysser mange bokser for meg. Iallfall på papiret.

Omtrent 10.000,- NOK med dagens kurs før mva. Får se om den gir godfølelse; i verste fall ender den bare på markedet her på TS m/ prisavslag. :giggle:

Vis vedlegg 275170
Vis vedlegg 275169

Referanse: https://www.christopherward.com/military-watches/c65-sandhurst/C65-38A3H2-S00K0-B0.html

Førsteinntrykk: positiv til denne. Jeg liker den klassiske, matte W10-style skiva.

Bra kvalitets-følelse, spesielt lenka (har ikke fått resizet den ennå, litt dumt det er pins istedet for skruer). Fine dimensjoner generelt for oss med tynn lanke.

Lenka imponerer: quick release-system + on the fly mikrojustering i spenna gjør at denne føles mer gjennomtenkt enn klokker fra langt dyrere/prestisjefylte fabrikanter.

Skriver nok mer om den til uka.

0390D22E-9268-4D3D-9BE9-7576D822B9E0.jpeg
 
Redigert:
Litt flere tanker følger her om CW C65 Sandhurst, etter en uke på armen:

cw1.jpg


Dette er min første tur i manesjen med en Christopher Ward.

Jeg har hatt en følelse av at WIS-typer rynker på nesa over CW. Jeg skjønner ikke hva det skyldes, iallfall basert på hva jeg ser her. For "ungt" merke med for lite historiesus? For stor fabrikant til å kvalifisere som hipster mikrobrand?

Ok: noen av design-grepene til CW tidligere liker jeg ikke (logo kl ni på noen modeller, den "tridenten" en del modeller har på sekundviseren, etc). Men denne modellen slår bra fra seg på både opplevd kvalitet & god-følelse pr krone.

Den var "slow burn": litt midt på treet følelse første dagen. Det var et eller annet med skiva som ikke helt funka for meg først - noe med litt mye whitespace vs tynne visere - men jeg har snudd til å like den nå. Og proporsjonene på kassa er topp. 38mm diameter + 11.5mm tykkelse + 44mm vingespenn er nok omtrent min ideal-størrelse for en hverdagsklokke. God tyngde/"wrist presence" har den også.

Oppsider:
- Veldig ryddig prosess med online bestilling, og ryddig håndtering/info av forsinkelse (pga. 2022 logistikk-kaos, *alt* har jo supply-flaskehals om dagen). Slik løste de det:

Unfortunately, our Swiss atelier are experiencing shipping delays from their suppliers, which includes some of the parts for the C65 bracelet.

Instead of delaying the whole order, we have decided to send the watch out on a Vintage Oak Leather strap, which you are welcome to keep free of charge. You will receive a letter in your box to confirm this.

As soon as the bracelets are back in stock we will send them out as a separate shipment with instructions on how you can swap the straps out.


- Specs. 150m WR, kronometer/COSC-rated urverk (Sellita SW200)
- Fine hverdagsklokke-dimensjoner.
- Klassisk W10 militær-style skive - matt og svært lesbar.
- 5 års garanti
- Robust, "high-end" følelse på lenka. Overgår med god margin det jeg har opplevd hos f.eks Seiko i denne prisklassen.
- God quick-adjust mekanisme med 4-5 posisjoner i spenna + halv-lenker = null problem å finne skikkelig god passform, uavhengig av sesong og aktivitet. Hvorfor er ikke dette *standard* i mye dyrere klokker fra tyngre merker fra Sveits, Japan osv nå?. Skjerpings til dem!
- Quick release lugs. Dette er første klokke jeg har hatt dette med. Kjekt, fordi denne funker godt på silikon-reimer etc også. Og igjen, dette burde være standard feature hos alle nå.

Nedsider:
- Som nevnt tidligere: kjedelig med pins istedet for skruer i lenka synes jeg.
- Middelmådig lume, holder ikke så lenge etter "lading"
- Faux vintage lume = ikke helt min kopp te selv om jeg skjønner at de prøver å gå for den klassiske field watch greia.

Netto dom:
Tror jeg har dekket field-watch-plassen i samlingen på sikt nå. Vi får se. Anbefales iallfall! (y)


Quick release lenke
1646241785530.png


Mikrojustering "ratchet" i spenna
cw2.jpg


Sertifisering...
cw6.jpg

cw7.jpg


Dumpa ned litt lektyre i postkassa noen dager etter at jeg fikk klokka

cw4.jpg

cw5.jpg
 

Vedlegg

  • cw3.jpg
    cw3.jpg
    91,7 KB · Visninger: 0
Redigert:
Er det bare jeg som ikke får se bildene på innlegget til @speedieThomas ?
Får bare ett "stoppskilt"...
Har ikke hatt det problemet tidligere

Snålt. Ser det jeg også når jeg åpner siden i incognito-mode. Prøver å laste dem opp igjen her nå.

EDIT: fixed. Idag lærte jeg at drag n drop rett fra Google Photos, det funker ikke helt som man tror. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen