En tråd om barbering

Lørdag morgen tikket det inn en melding fra posten om at enda en pakke fra Barbershop hadde ankommet og under en lang handletur ble det plukket opp.
Da var det rett hjem for å teste de nyinnkjøpte godsakene.

Startet med en god, varm dusj og Portland General Store Face Bomb
Fortsatte med Truefitt & Hill Pre-shave oil
Ladet Merkur Futur med et nytt Feather blad
Kostet opp skum fra Portland General Store Whiskey Soap med Merkur kost og fordelte utover skjeggstubbene.
Avsluttet med Portland General Store Whiskey aftershave splash

og helt tilfeldig så spilte P3 Metallica med Whiskey in the jar på radio mens jeg barberte meg :D

En god start på dagen med andre ord :)
 
Absolutt :) Men sliter litt med å få til tykt og godt skum med whiskey såpa. Den er ganske hard har jeg skjønt, så heller over varmt vann, kjører børsten over såpa flere ganger og skummer opp i bolle. Skummet vokser fort, men blir veldig luftig og går fort bort. Lurer på om børsten ikke er stiv nok til å få med seg nok såpe. Hvis noen har tips så tar jeg gjerne i mot :)
 
Absolutt :) Men sliter litt med å få til tykt og godt skum med whiskey såpa. Den er ganske hard har jeg skjønt, så heller over varmt vann, kjører børsten over såpa flere ganger og skummer opp i bolle. Skummet vokser fort, men blir veldig luftig og går fort bort. Lurer på om børsten ikke er stiv nok til å få med seg nok såpe. Hvis noen har tips så tar jeg gjerne i mot :)

Merkurkosten, er det en grevlingbørste? Har aldri prøvd en børste fra Merkur, så vet ikke så mye om akkurat denne børsten. Men både børster og såper er veldig forskjellige. Hvor lenge lar du børsten ligge å trekke i vann? Hvor lenge jobber du på såpa med børsten? Har børsten en sterk ryggrad (backbone), er den lettere på harde såper. Det samme med stive tupper. Har børsten lite ryggrad, må du jobbe lenge på såpen. 2 minutter kan det hende du må regne med.

Reglen er uansett det samme. Får du tynnt skum, må du ha mer produkt. Er ikke vits å spare på såpa, den varer lenge uansett :) Hvordan du skal jobbe med såpa og vannet vil også variere hvordan du vil ha skummet. Vil du ha tykt skum (majoneskonsistens) eller tynnere skum. Tykt skum gir mer beskyttelse, men du kommer ikke like tett på huden som ved tynnere skum. Ved tynnere skum kan du få en tettere barbering, men også mer mottakelig for å irritere huden. Om du lager skummet i en skål eller om du face lather (lager skummet rett på huden), har også mye å si. Øvelse gjør mester, og en må prøve seg frem for å finne hva som funker best for seg selv, og hva som funker best for de enkelte såpene.
 
Takker for tips. Den er av grevling ja og veldig myk. Den får stå i varmt vann mens jeg vasker ansiktet, men jeg må nok kjøre den mye lengre på såpa ja. Den funker veldig bra på de andre kremene og såpene jeg har, men denne er tydeligvis veldig mye hardere.
 
Bare å kjøre på med mer såpe ja :) Vil også anbefale deg å prøve å lage skummet rett i ansiktet (face lather). Jeg gjør dette mest, men av og til bruker jeg en scuttle når jeg vil ha godt og varmt skum på en kald morgen.
 
Hvis noen skulle være gira på Simpsons koster ( noe av det bedre av barberkoster) Så er det bare å sende en PM. Min mening er hvertfall at det er det beste man får tak i, har prøvd de fleste store merkene. Jeg gikk selv for en Duke 3 i nydelig two band hår idag. Selveste godkosten sin. pisker mye skum og er en fryd på ansiktet.
 
Kom litt godsaker i posten i dag, skal bli digg med en shave i kveld kjenner jeg :D Ingen tvil om at jeg er fornøyd med Crabtree & Evelyn iallefall ;)

http://i1276.photobucket.com/albums/y472/olSalvesen/20140131_171134_zpsa5c83d5b.jpg

Lurte i ett sekund på hvem i helsike som hadde tatt bilde på badet mitt.

44AFDCFE-8C7F-48CE-BA7D-572CC75B1AF3_zpslzimyzli.jpg
 
Samme sykdom som gjør at jeg bruker for mye på klokker. Går alltid 110% inn, vanligvis varer det bare noen måneder. Men dette med klokker noe spesielt hvertfall ;) Har ryket endel kronasjer på bilpleie også gitt...og tror jeg kan gå noen år uten å kjøpe mer barbersaker, har vel ca. 1200 Feather blader også :)
 
Portland general store whiskey barbersåpe

Hei jeg har en whiskey barbersåpe fra portland general store, og jeg får ikke det riktige skummet. Det blir enten boblete og tynt som forsvinner fort, eller tykt men tørker, og forsvinner fort. Hvis noen er interessert i å bytte denne mot en annen såpe fra en annen produsent så er det bare å si i fra. Alt er interessant.
 
Ja, jeg skyller den kort i varmt vann og lar den stå i noen min før jeg prøver. Jeg synes også at jeg reagerer litt på den, blir litt sår eller irritert i huden av den.
 
21D200FC-02B3-498C-BA43-6357D459B548_zpss6huszpk.jpg


Wade & Butcher Bow Wedge
Heirloom Razor Strap CO
Mitchell´s Wool Fat såpe

IWC 323301 VC Ingenieur
 
Oh yes! En krevende såpe å håndtere da den ikke er som alle andre, men fullstendig verdt det når man mestrer den.

Må jo bare elske lanolin... Avslutt med Myrsol Antesol (som inneholder allantoin), og huden er så god som dem kan bli :)