En tråd om barbering

Chr

Medlem
1. feb. 2011
Innlegg
207
Sted
Oslo
Fikk for en stund siden bakoversveis da jeg fant ut at det finnes high-end barbersaker, tenker da på f.eks. Merkur fra tyskland, som lager høykvalitets barberhøvler av gammel type med ett blad. At det fantes noe annet enn Gilette var for meg ukjent, og tanken hadde vel heller aldri slått meg. Har jo, gjennom bl.a. denne klokke-hobbyen, skjønt at det finnes et marked for alt, så lenge det er av høy kvalitet, det være seg skrivesaker eller klokker eller solbriller!
Selgerne og de som sverger til disse gamle høvlene skryter uhemmet av de, så vidt jeg har googlet meg frem til.

Har fundert litt på å kjøpe en høvel fra Merkur, de koster opp til ca 2 k for de finere utgavene, og lurte på om det er noen erfaringer rundt dette temaet her på sonen. Barbere oss må vi jo uansett, og det høres forlokkende ut å gjøre det med kvalitetsstål fra Tyskland. Føl dere fri til å dele erfaringer, sverger dere til engangshøvler fra Bic eller har dere også funnet frem til de finere sakene?

Kjør debatt! :D
 
En venn av meg sverger til denne formen for barbering. Har selv prøvd det en periode for å bytte ut gillettes mangedoble blader, som ikke er nådige for oss med krøllete skjegg.

Fordeler med denne barberteknikken:

  • Billige barberblader som varer en måned av gangen
  • Blir en hobby, og en lukter godt siden en blir hektet på skinlotions
  • Barberingen blir til meditasjon

Ulemper med denne barberingen:
  • En må gjerne såpe inn og barbere 3-4 ganger for å bli fornøyd
  • Det bir en kostbar hobby (Store grevlingbuster frister)
  • Det er tidkrevende og en bør barbere annenhver dag, noe som ikke er gøy når du har dårlig tid


    Det er absolutt noe jeg anbefaler hvis du er lei av overprisede Gillette-produkter som må skylles for hvert drag!
    Selv endte jeg til slutt opp med å kjøpe en god barbermaskin som klarer å få med seg alle liggende år.

 
I denne tråden står det ganske mye om temaet. Personlig bruker jeg hårtrimmedelen på barbermaskinen. Får så mye røde nupper om jeg barberer meg med høvel eller den "vanlige" delen på maskinen. Løsningen idag fungerer som gull.
 
Gikk over fra "10-bladshøvelen" til såkalt DE-barbering for et års tid siden, kommer garantert ikke til å gå tilbake. Etter en innkjøringsperiode er alle sår borte, ikke mer øm hud og ingen inngrodde hår.
Begynte selv med en Merkur 34HD og en billig kost, totalt tror jeg at jeg har brukt ca 900 spenn på div utstyr og er nesten set for life :D

Kan i hvertfall anbefale det på det varmeste. Sjekk ut div klipp på 'tuben om Double Edge Shaving, masse tips og informasjon om hvordan/ hvorfor. Ellers er www.barbershop.no et fint sted å begynne.

Ellers er det der som i alt annet, "Det som er best for meg trenger ikke være best for alle" :)
 
Har vært litt aktiv på badgerandblade.

Kjøpt meg en billig gillette safety razor, en billig kost og såpe for ett års tid siden.

Barberingen er helt fantastisk. Det tar litt lenger tid, men det er stort sett fordi du i prosessen lærer deg å barbere deg slik en bør barbere seg. Og det er ikke spessielt tidseffektivt..
Skal jeg være helt ærlig ble jeg aldri helt fornøyd med safety razoren, prøvde flere forskjellige blader men var plaget med litt rødhet enkelte steder på nakken. Fikk aldri helt teknikken og vinkelen rett tenker jeg.

Nå barberer jeg meg med skikkelig såpe, kost og en mach3 høvel fra Gillette. Selvsagt bruker jeg multipass teknikken fra tradisjonell barbering. Det gir ett resultat jeg er veldig fornøyd med. Ingen irritasjon og en bra barbering.
 
Tror dette er noe som må prøves! Kunne jo fått en ny rem hver gang jeg trenger nye blader til djevelskapen fra Gilette! :D
De har et ok utvalg på http://skjegg.no/
 
Har barbert meg i lengre tid med DE høvel tidligere. Det siste året har jeg imdlertid barbert meg med barberkniv.
Det var i utgangspunktet kniv som var motivasjonen min da jeg startet med DE høvel. Jeg valgte den enklere løsningen med DE dengang da knvibarbering krever at man setter seg inn mange forskjellige ting, ikke minst skjerping med steiner, slipepastaer, stropping etc. for ikke å nevne selve barberingsteknikken som er ganske vanskelig i starten.
I mens jeg barberte meg med DE leste jeg meg opp på barbering med kniv og hoppet til slutt i det med begge bena.
Nå, ca 1 år og noen små arr senere synes jeg det er utrolig kult å kunne mestre denne gamle og mannlige øvelsen.
Kommer til å fortsette med dette resten av livet og er glad jeg slipper å være en slave for Gilettes mange markedsføringskrumspring i fremtiden.
 
Barbering med kniv er mitt mål også, men må først gi DE et nytt forsøk. Tror jeg skal prøve å kjøpe en bedre høvel, må jo være utstyret det er noe i veien med! ;)
 
Motivasjonen for å starte med DE eller kniv kan jo være så mangt. Det har jo hvertfall potensiale til å være langt billigere i lengden enn å bruke Gilette.

Mitt motiv var å lære meg min bestefars yrke. Han var barber og eide 3 salonger i Westchester county i New York. Desverre døde han før jeg ble født.

Synes forøvrig at det er morsomt med alle gode såpene, barberkremene og aftershaves som finnes der ute. Folk som handler barbersaker på butikken på hjørnet aner ikke hva de går glipp av.
 
Som student (lat) føler jeg ikke behovet for å være glattbarbert eller å se ornlig ut. Så her går det i skjeggtrimmer ca en gang i uken.

Men før i tiden da jeg barberte meg jevnlig vurderte jeg sterkt å kjøpe litt mer avansert utstyr en Gillette. En ting er hvertfall sikkert og det er at barberkrem og aftershavelotion fra dagligvaren ikke holder mål.
 

Her en bruker der, men har ikke vært innom siden på lenge.

Tok steget i 2007/8. Tidligere var barbering noe man måtte gjøre. Nå ble det nesten noe man så fram til å gjøre på morgenen.

Her er greiene jeg bruker. Kremen fra Body Shop er ganske rimelig og meget god, imho.


L1020626.jpg



Av blader trives huden min best med Merkur og Gilette. Feather funker heller dårlig.
 
Anbefaler alle å se på videoene til mantic59 på tuben. Han er forøvrig en av guruene på shavemyface.

Enkle, informative og meget gode.

[video=youtube;xjhIy9rgWQU]http://www.youtube.com/watch?v=xjhIy9rgWQU[/video]
 
Her en bruker der, men har ikke vært innom siden på lenge.

Tok steget i 2007/8. Tidligere var barbering noe man måtte gjøre. Nå ble det nesten noe man så fram til å gjøre på morgenen.

Her er greiene jeg bruker. Kremen fra Body Shop er ganske rimelig og meget god, imho.


L1020626.jpg



Av blader trives huden min best med Merkur og Gilette. Feather funker heller dårlig.

Jeg har også brukt den Maca Root-kremen fra Body Shop, og er meget fornøyd. I tillegg til å være effektiv lukter den svært godt :)

En opplevelse alle burde unne seg neste gang de er i London er å ta en sving innom Truefitt & Hill i St. James' Street. Der får man en fantastisk barbering, og det er svært lett å la kredittkortet gå varmt der når man kjøper med seg produktene deres :D

http://www.truefittandhill.co.uk/

Selv pleide jeg å bruke Mach 3, men bladene har så råtten kvalitet at de for det første må skylles hele tiden, og for det andre blir slitt ut etter tre gangers bruk, og for det tredje er de latterlig dyre! Så nå bruker jeg, hvis jeg har tid til en ordentlig barbering, en skikkelig barbersåpe og pappas gamle høvel med plass til Gillette-blader. Funker som fy, og det gjør barberingen til en hyggelig opplevelse :)