En tråd om barbering

Fant et digert handlesenter for menn rett ved der jeg bodde i Paris i helga og de hadde så klart en stor avdeling med barberutstyr. Prisene var helt på tryne sammenlignet med Barbershop, men siden de hadde Mitchell´s Wool Fat såpe så måtte jeg jo ta med en siden den ble skrytt av her inne :) Hvis noen har lyst til å dele noen tips om denne, så bare å komme med dem. Skal testes ved neste barbering!
 
Fant et digert handlesenter for menn rett ved der jeg bodde i Paris i helga og de hadde så klart en stor avdeling med barberutstyr. Prisene var helt på tryne sammenlignet med Barbershop, men siden de hadde Mitchell´s Wool Fat såpe så måtte jeg jo ta med en siden den ble skrytt av her inne :) Hvis noen har lyst til å dele noen tips om denne, så bare å komme med dem. Skal testes ved neste barbering!


Jeg dynker såpa med varmt vann mens jeg gjør klar. Så bruker ganske mye vann og kraft når jeg "lader" børsten. Kan være litt vrien å få til, men det er absolutt verdt det! Ikke spar på hverken såpe eller vann så går det nok bra. Min favoritt etter Tabac (og proraso) ;)
 
Wool fat er testet to ganger nå og synes den funker bra! God glid og tørker ikke ut før jeg rekker å høvle over hele ansiktet. Anbefales hvis noen skulle snuble over den et sted
 
Madammen har klaget over dyre Gilettehøvler som blir sløve med en gang og dårlig gel, så jeg tittet inn i skapet og fant en Parker barbersåpe med lavendel og ylang ylang som jeg fikk fra barbershop for lenge siden. Den må passe bra tenkte jeg og fant også en kost og DE høvel jeg ikke bruker selv. Viste hvordan hun pisket opp skum og utstyrte høvelen med et nytt feather blad. Det resulterte i babyglatte legger og en veldig fornøyd frue. Så DE barbering funker nok like bra på damene som på oss mannfolk :)
 
Til leggene duger det nok ja, men enkelte andre steder man (kvin) ofte barberer seg i dag, tror jeg det er en fordel å holde seg til disse nymotens bladkassettene. :p
 
Til leggene duger det nok ja, men enkelte andre steder man (kvin) ofte barberer seg i dag, tror jeg det er en fordel å holde seg til disse nymotens bladkassettene. :p

Funka sånn delevis der og, men tror hun bør roe ned tempoet litt fra høvlen hu er vant med ellers blir det nok en lett omskjæring
 
Tiden er kommet for å oppgradere Merkuren. Gillettes slim adjustable er fristende; noen som har erfaring med noen av selgerne på ebay? Eller erfaring med høvelen? Noen tanker om denne mot Merkur Futur, annet enn at man med Gillette får en råtøff klassiker?

På forhånd takk :)

EDIT: Mühle R41 ser ut til å gi en tett og god barbering, mer enn Futur.
 
Redigert:
var innom Dapper i ettermiddag for en klipp og knivbarbering av Lord Jack Knife
Det var virkelig noe som kan gjentas. Har ikke vært så avslappet på lenge der jeg lå med varme håndkler i andsiktet mens han pisket opp barberskum. Sveisen ble flott og ansiktet glatt som en barnerumpe. Fikk også mange fine tips på produkter og metoder for videre barbering med kniv og høvel.
 
Hørtes nydelig ut

Har brukt Mühle R41 noen dager, at jeg ikke har kjøpt den før!
Noe helt annet, anbefales hvis man ønsker høvel som er så skarp og tett som mulig uten å bruke kniv


var innom Dapper i ettermiddag for en klipp og knivbarbering av Lord Jack Knife
Det var virkelig noe som kan gjentas. Har ikke vært så avslappet på lenge der jeg lå med varme håndkler i andsiktet mens han pisket opp barberskum. Sveisen ble flott og ansiktet glatt som en barnerumpe. Fikk også mange fine tips på produkter og metoder for videre barbering med kniv og høvel.
 
Hørtes nydelig ut

Har brukt Mühle R41 noen dager, at jeg ikke har kjøpt den før!
Noe helt annet, anbefales hvis man ønsker høvel som er så skarp og tett som mulig uten å bruke kniv

Det var det! Det var en gøy opplevelse.

Så du synes R41 er bedre en Futur? Hmm, må jeg prøve nye høvel tro? :)
 
Det tør jeg ikke å si, har ikke prøvd Futur. Tror ikke forskjellen fra Futur er så stor, men forskjellen fra "ordinær" DE er stor.
Forsto det på Barbershop at R41 var den vasseste av de alle.


Det var det! Det var en gøy opplevelse.

Så du synes R41 er bedre en Futur? Hmm, må jeg prøve nye høvel tro? :)
 
Trolig litt dumt sp.mål her ... Men på enkelte blader er sidene merket "1", "2", "3" og "4". Er det da for at man kan snu bladet og så få mer ut av det?
 
Trolig litt dumt sp.mål her ... Men på enkelte blader er sidene merket "1", "2", "3" og "4". Er det da for at man kan snu bladet og så få mer ut av det?

@Nessuno79 dette har faktisk vært diskutert MYE på utenlandske forumer uten at det har kommet noen bedre forklaring enn at det mest sannsynlig har med produksjon å gjøre. Ingen grunn til å "vende" bladet i høvelen. Det er kun 2 egger på bladet så blir ikke noe forskjell om man vender det. (ja, jeg har prøvd...;))
 
Redigert av en moderator:
@Nessuno79 dette har faktisk vært diskutert MYE på utenlandske forumer uten at det har kommet noen bedre forklaring enn at det mest sannsynlig har med produksjon å gjøre. Ingen grunn til å "vende" bladet i høvelen. Det er kun 2 egger på bladet så blir ikke noe forskjell om man vender det. (ja, jeg har prøvd...;))

@andres takk for svar;) Nei, kan ikke akkurat forstå at det skal ha noe å si selv (og jeg har og prøvd ...)
 
Redigert av en moderator:
Jeg har nettopp fått en gammel safety razor av merket Leolicht, polsk tror jeg, i messing. På selve hodet sitter det igjen noe fornikling. Noen som har tips til hvordan best få bort dette og hva jeg bør pusse skaftet og hodet med for å få messingen fin?
 
Jeg har tidligere bare brukt barbershop.no når jeg skulle fylle opp skapet igjen med lekre barberprodukter men kom over en annen side som jeg vil anbefale til alle andre. Shavecare.no, fremdragende service og bedre priser. Pakken min ble til og med sendt avgårde på en søndag(!)

:)
 
Er det noen fysiske butikker i Oslo med greit utvalg av Truefit & Hill, Taylor of Old Bond street etc? Kunne tenkt meg å lukte litt på aftershave balm/krem før jeg kjøper. Har tatt sjansen på å kjøpe barberkrem med duft - Taylor of Old Bond Street, Lemon & Lime - og selv om jeg var veldig fornøyd med den, er det litt risikabelt å kjøpe duftprodukter uten å teste først.Synd akkurat den lukten ikke finnes som aftershave balm, liker den godt.

Nå barberer jeg meg ofte på kvelden, så egentlig burde jeg vel heller forsøke å finne en god cologne og ikke bry meg så mye om lukt på barberingsprodukter. :p
 
@gert - best utvalg fysisk har jeg funnet hos Dapper (dapper.no på Grünerløkka)
Mener det er mye av Barbershop sitt sortimang de fører i butikk.
 
Redigert av en moderator:
Ja, det tror jeg stemmer, mener noen her eller på et annet forum har skrevet at det er samme folkene bak. Synes Dappers konsept virker drøyt hipsteraktig, men overlever vel en tur innom likevel. ;) Takk for tips.
 
Dapper har utvalget til Barbershop ja og du kan teste produktene i butikken. De er akkurat ferdig med salong der også, så man kan bestille en proff barbering og hårklipp :) Morsom opplevelse.

hairwax.no har også en del produkter og for de som bor i nærheten av strømmen så kan man hente der.