En tråd om barbering

Har vært lei Astra-bladene mine en stund, og har endelig somlet meg til å kjøpe en 85 mixed Double Edge Safety DE Razor Blades sample pack, for å se om det er noe som passer meg bedre i den. Astra platinum-bladene er rett og slett ikke skarpe nok, evt. for myke, og gjør ikke jobben godt nok med mine tykke gjenstridige hårstrå. Trenger forøvrig påfyll av barberkrem snart, og tar gjerne imot tips. Bruker en Jermyn Street av Taylor of old bond street nå, og er ganske fornøyd, men synes ikke den er mykgjørende nok. Er også i høyeste grad på utkikk etter gode kremer eter barbering. Bruker en parfymefri ansiktskrem i dag, ettersom jeg synes mange barberprodukter ikke helt når opp til parfymene jeg foretrekker når det gjelder lukt.

Nå hørtes jeg ikke så veldig mannemann ut, men skjit au. :p
 
Redigert:
Trenger litt hjelp av dere. Når jeg barberer meg får jeg en del kviser og har problemer med å få til en ren barbering. Ser ut som jeg barberte meg i går. Bruker per i dag Gillette.

For noen uker siden var jeg i utlandet og var hos en barberer hvor jeg fikk en barbering med kniv. Første gang på mange år jeg har fått en ren barbering. Har ganske grov skjeggvekst og sensitiv hud.

Han anbefalte meg å kaste Gillette og heller gå over til tradisjonell barbering med enten kniv eller høvel.

Ser dette ut som en grei pakke for en nybegynner?

Kost:
Mühle Classic Style Silver Tip Fibre barberkost - sort
Blader:
Derby Extra barberblader 5-pakning
Kopp:
Mühle barberkopp med hank - Sort porselen
Høvel:
Merkur Futur tradisjonell barberhøvel
Barberkrem:
Proraso barberkrem i tube - Eukalyptus og menthol

Proraso Pre/Post krem - Eukalyptus og menthol
 
Ja, det synes jeg så ut som et bra sted å begynne. To tips hvis du har grovt skjegg og sensitiv hud er og ta med en pakke feather blader også. Du kan starte med derby bladene og gå over til feather etter hvert. De er skarpere og de fleste synes de funker bedre på grovt skjegg. Får du rett røde nupper/kviser osv så kan du prøve Anthony Ingrown Hair Treatment
Den koster litt, men funker som bare det. Du trenger ikke bruke den hele tide, men kun når du har problemet.
 
Takk for gode og raske svar.

Beste forumet jeg har vært på, får svar på alt man lurer på veldig kort tid.

Har nå lagt inn en bestilling. Har lagt til både feather blader og krem for inngrodde hår.
 
Hei

Har noe av det samme problemet, og har brukt Feather sin egen høvel. Ganske dyr, men fantastisk finish og kvalitet.

Den er veldig "mild", men barberer ikke like oppsiktsvekkende tett som andre. Fint sted å begynne!

Syns ellers at Simpson koster er vel verdt pengene.

Hvis du synes dette er dyrt kan du jo regne på hva Gilette koster deg pr. måned...
 
Anbefaler en høvel med regulerbar bladvinkel, så kan man bruke samme høvel til ulike typer blader, og tilpasse vinkelen til egen/ønsket teknikk, Veldig praktisk å kunne begynne med lit snill vinkel, og være litt tøffere etter hvert.
 
Trenger litt hjelp av dere. Når jeg barberer meg får jeg en del kviser og har problemer med å få til en ren barbering. Ser ut som jeg barberte meg i går. Bruker per i dag Gillette.

For noen uker siden var jeg i utlandet og var hos en barberer hvor jeg fikk en barbering med kniv. Første gang på mange år jeg har fått en ren barbering. Har ganske grov skjeggvekst og sensitiv hud.

Han anbefalte meg å kaste Gillette og heller gå over til tradisjonell barbering med enten kniv eller høvel.

Ser dette ut som en grei pakke for en nybegynner?

Kost:
Mühle Classic Style Silver Tip Fibre barberkost - sort
Blader:
Derby Extra barberblader 5-pakning
Kopp:
Mühle barberkopp med hank - Sort porselen
Høvel:
Merkur Futur tradisjonell barberhøvel
Barberkrem:
Proraso barberkrem i tube - Eukalyptus og menthol

Proraso Pre/Post krem - Eukalyptus og menthol

Hei.

Lurt å kaste gillettehøvvelen, så lenge det ikke er en DE høvvel :) angående settet ditt ser det bra ut. Høveleg er meget bra, og du kan justere hvor aggressiv du vil ha den. Dette er nyttig, spesielt i begynnelsen. Og senere når teknikken er inne, og du kan bestemme selv hvilken barbering du vil ha denne dagen :) Koppen er et fint touch, selv om en kan bruke hvilken som helst stor kopp, liten bolle e.l. Jeg selv bruker mest å lage skummet rett på huden. Men skal jeg lage skummet i en bolle, bruker jeg scuttelen min fra Julie hos Dirty Bird Potter. Anbefales :) barberkremen er også bra, men hvis jeg skulle endret noe, ville jeg i tillegg kjøpt en barbersåpe fra proraso eller et lignende godt merke. Derbybladene er ikke mine cup of tea. Men når det gjelder blader, kan det som fungerer bra på meg, være dårlige blader for deg. Derfor anbefaler jeg å kjøpe en pakke med forskjellige blader, så du kan teste ut litt flere forskjellige merker. Det er et helt hav av forskjellige barberblader på markedet. Når det gjelder kosten, har jeg aldri eid noen kost fra Mühle, og vet ikke hvem som lager dem. Skal derfor ikke uttale meg om den, men anbefaler deg også prøve en svinebustkost, helst fra Semogue, men Omega ( og Proraso sin kost som er veldig lik Omega Pro 48) er også bra. Jeg har og har prøvd mye grevlingkoster og (simpsons, shavemac etc), men rekker stadi etter en Semogue 870 eller lignende. Mykere børster finner du ikke, med sterk ryggrad. Pre post kremen er god!

Et par bilder av Dirty Bird 1.5 scuttle
attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Feather-blader er heftig skarpe og krever litt teknikk, så godt råd det å begynne med Derby. Eventuelt så hopper du rett på Feather, med litt blodsøl de første gangene :p

Om du blir lett plaget av inngrodde hår og sår hud, så vil jeg anbefale å kun barbere med vekstretningen på skjegget, evt. litt på skrå. Dette for å kutte hårene så tett som mulig ned til huden, og ikke kutte de lavere enn huden(som er det man gjør når man barberer mot vekstretningen). Husk også å skumme opp kjaken mellom hver runde, så du har god glid på huden. Dette skaper også mindre irritasjon.

Nå er det dumt å anbefale det ene bladet over det andre, siden de virker forskjellig på hver enkelt individ. Men ja, featherbladene er veldig skarpe, spesielt de to første barberingene. Men de blir fort mindre skarp (stumpere? :)) etter 1-2 barberinger. For meg er featherbladet et mye bedre blad, da Derbybladene gjør huden min sår og ømfintlig.

Derbybladene kan gi like mye blodsøl, som featherbladene. Dette er opp til brukeren. Som nybegynner er en nødt til å vise forsiktighet :) og det er ikke lurt å starte med en aggressiv høvvel og featherblader. Aggrissive høvvel rer uansett ikke å anbefale til nybegynnere :)

Lurt det du sier om å barbere første med skjegget, for så på tvers, og til slutt eventuelt imot vekstrettningen. Jeg bruker kun to "omganger" først med skjeggrettningen, så mot (og litt justeringer til slutt der det trengs) For meg vil flere omganger føre til sår hud.
 
Hei

Har noe av det samme problemet, og har brukt Feather sin egen høvel. Ganske dyr, men fantastisk finish og kvalitet.

Den er veldig "mild", men barberer ikke like oppsiktsvekkende tett som andre. Fint sted å begynne!

Har lenge hatt lyst til å prøve denne høvvelen, siden jeg liker Feather Popular. Regner med den er lik Popular, mtp mildhet. Så er AS-D2 meget godt laget, så dette er nok en god høvvel kan jeg tenke meg. Noen synes den er for mild (at den ikke tar skjegget godt nok - for grovt skjegg kanskje?), og noen lovpriser den. Jeg tror den er perfekt til meg for daglig barbering.

PS. Feather Popular er en god nybegynnerhøvvel pga sin mildhet og billige pris :)
 
Da jeg var på Romatur i mars var jeg innom et tilfeldig supermarked.
Jaggu var det ikke forskjellige produkter fra Proraso stående der. Pre/post kremen betalte jeg rundt 3 euro for..
129kr hos barbershop er noe stivt da imho. Kremen er det ingenting å si på, liker den godt :)
Hva er grunnen til slik prising? Etterspørsel og mangel på utvalg i Norge er kanskje svaret.

xprebarba_verde_estero_1.jpg.pagespeed.ic.sHwF2x3O1e.jpg


Proraso Pre/Post krem - Eukalyptus og menthol
 
Er av en eller annen grunn også moms på barberutstyr (går ikke under hygieneartikler) Så når man legger til det + frakt og leie av lokale til å oppbevare så tror jeg ikke 129kr er så utrolig overpriset. Men ja, 3 Euro var meeeget billig. Den kremen er faktisk noe av det beste jeg har prøvd som pre- shave. Selv om jeg veldig sjeldent bruker noe før barbering.
 
Ja, drar en til hjemlandet der produktet lages å kjøper det på butikken, koster det lite i forhold til å importere det. Når jeg var i Tyrkia for noen år siden, kjøpte jeg Arko barberkrem til 10 kr syk og Arko barbersåpe til 15kr stk :)
 
Redigert:
Et nybegynnerspørsmål:
Striky:
Hvorfor velge barbersåpe fremfor barberkrem?

Starter med pakken jeg har bestilt foreløpig, prøve meg litt frem og supplerer med mer hvis det blir behov for det.

Takk for alle tips!
 
Såpe vs. krem er vel kun hva man foretrekker personlig. Jeg synes såpe er noe lettere å skumme opp, da jeg kun skummer opp direkte i ansiktet. krem kan også være noe vanskligere å dosere. Men det venner man jo seg til såklart. Tror generellt at det er flere som bruker såpe enn krem, men det betyr ikke at det er bedre av den grunn. Vil også tro at såpe er litt mer drøy, men du børe prøve flere av begge typer så du finner det du liker best. Mine favoritter er Tabac såpe og Proraso såpe.

Tok meg friheten til å svare på et spørsmål som ikke var stilt til meg men ;)
 
Et nybegynnerspørsmål:
Striky:
Hvorfor velge barbersåpe fremfor barberkrem?

Starter med pakken jeg har bestilt foreløpig, prøve meg litt frem og supplerer med mer hvis det blir behov for det.

Takk for alle tips!

Om en bruker barberkrem eller såpe er en smakssak. Jeg bruker begge deler, alt etter humør, hvor lenge siden det er siden jeg barberte meg sist og utstyret jeg skal bruke. For en nybegynner er det som regel lettere å få til et godt skum med en barberkrem enn med såpe. Så det er et godt startsalternativ. Såper kan være vanskeligere å få til et godt skum, fordi det er vanskeligere å finne rett mengde såpe vs vann. Det som er viktig er å bruke nok produkt, og nok vann. Men dette blir lettere når en blir vant til å bruke såpe, og blir kjent med såpene en har.

Såper kan ha noen fordeler over krem, blant annet bedre hudegenskaper. De kan være mer beskyttende, inneholde gode råvarer, og kan lage et fyldigere/tykkere skum. Grunnen til at jeg sier "kan være", er fordi det finnes gode kremmer og. Men min erfaring er at mange såper er bedre enn den beste kremen jeg har prøvd.

Det finnes flere typer såper. Talg (tallow), croaps (myk såpe, mellomting mellom såpe og krem. Ofte talg og oljebasert) og glyserin. Glyserinsåper (eks Col Conk) er vanskeligst, og de bør du styre unna. Synes også de ikke har så gode egenskaper. Kan kombineres sammen med talgsåper. Talgsåper og croaps finnes det mye bra i, både billig og dyrt.

Grunnen til at jeg anbefaler deg en såpe, er at det er kjekt å kjenne til disse og. Du kan få mye igjen for det. I tillegg er det jo mye tradisjon i barbersåper. Det gode gammeldagse våre besteforeldre brukte. En såpe holdt lenge, og var billig. Hyggen ved å mikse skum av en god såpe er noe jeg også liker. En tid jeg har for meg selv, som terapi i en travel hverdag med jobb og unger :)

Oppdatering: Ser @andres har svart mens jeg holdt på å legge ungene :) og ser vi har litt forskjellige meninger om såpe og krem. Er det ikke flott :) her ser en hvor personavhengig barbering er :)
 
Redigert av en moderator:
Hehe, vi er i grunn helt enig! ;) Ville bare prøve å være objektiv så ikke man blir "presset" til å velge det ene over det andre. Som du ser så er mine favoritter en croap og en talgbasert ;)
 
Jeg gikk til innkjøp av en ny Barbermaskin i dag, min første faktisk og det i en alder av 29. Jeg er vant til 3 dagers trimmen eller høvel i ny og ne når det kreves. Men i dag tenkte jeg å ta steget inn i fin maskinering. Valget falt på en Philips Sensotouch 3D 1280 serien med jet clean stasjon (rensestasjon). er meget fornøyd etter første barbering. Stilig design, jobber stille og en close shave. 2 tomler opp. :D
 
Jeg endte på en ny sak fra Panasonic, med 5 (!) blader. Panasonic ES-LV61-K803. Veldig tett barbering og mye snillere mot huden enn Philips maskinen jeg hadde før.
 
Jeg gikk til innkjøp av en ny Barbermaskin i dag, min første faktisk og det i en alder av 29. Jeg er vant til 3 dagers trimmen eller høvel i ny og ne når det kreves. Men i dag tenkte jeg å ta steget inn i fin maskinering. Valget falt på en Philips Sensotouch 3D 1280 serien med jet clean stasjon (rensestasjon). er meget fornøyd etter første barbering. Stilig design, jobber stille og en close shave. 2 tomler opp. :D

Kjøpte den samme jeg også, men falt ikke helt i smak da det føltes nesten umulig å få barbert hele ansiktet uten å ta i ekstremt hardt (altså presse maskinen mot huden).
Var ikke så fan av de tre runde hodene, fremfor de "vanlige" rette. Brukte kanskje 5-10 min på en barbering, og endte opp med et ansikt som var helt rødt fordi jeg måtte ta i altfor mye! Blir nok noe ala den @Kawatching nevnte på meg neste gang.
 
Redigert av en moderator: