Elbil, which to choose?

Jeg er ikke imot elbiler, og alle tiltak som gir bedre luft, er flott. Vurderte elbil inntil nylig selv :)
Men den analysen av nettet er verdt like mye som det papiret jeg tørker meg bak med.
Den ser på nettet som et hele, og tar ikke hensyn til lokale og topografiske forhold.
Når kona til sauebonden øverst i en dal på f.eks Osterøy(som er sentrumsnært, men stedvis øde), i enden av ei allerede kapasitetsmessig sprengt linje, skal ha Tesla eller tilsvarende(som fortrinnsvis vil ha 400V og trefas), så driter denne bonden tynt i elbil når han får se kostnaden for å oppgradere linjen sin, eller for å etablere høyspent i nærheten av han, slik at han kan få 400V trefas. For å legge ut 100-300k for å få strømmen som skal til, det gidder ingen.
Da driter heller denne bonden i BKK og installerer Tesla Solar Roof på låven:D:
https://www.tu.no/artikler/musk-vil...nlige-tak-selv-for-de-produserer-strom/364669
 
Ja, for å legge om et tak er jo så billig :p:rolleyes:
Slik jeg forstår det så koster "Tesla taket" vesentlig mindre enn et vanlig tak. Tesla utfører hele skiftet og installerer nødvendig antall "Powerwalls".
Lekte litt med bestillingsskjemaet deres og kom da til en kost for mitt eget hus på rundt 200.000.- Med et nåværende strømforbruk på nesten 50.000.- årlig, så synes dette som en meget god deal - forbeholdt at jeg ikke har misforstått noe da.
 
Jeg er ikke imot elbiler, og alle tiltak som gir bedre luft, er flott. Vurderte elbil inntil nylig selv :)
Men den analysen av nettet er verdt like mye som det papiret jeg tørker meg bak med.
Den ser på nettet som et hele, og tar ikke hensyn til lokale og topografiske forhold.
Når kona til sauebonden øverst i en dal på f.eks Osterøy(som er sentrumsnært, men stedvis øde), i enden av ei allerede kapasitetsmessig sprengt linje, skal ha Tesla eller tilsvarende(som fortrinnsvis vil ha 400V og trefas), så driter denne bonden tynt i elbil når han får se kostnaden for å oppgradere linjen sin, eller for å etablere høyspent i nærheten av han, slik at han kan få 400V trefas. For å legge ut 100-300k for å få strømmen som skal til, det gidder ingen.

Den ene bonden skal vel alltid kunne få trykket ut de ampere han trenger... du må se litt på hvor majoriteten av biler er og ha i mente at linjene blir bygget ut samtidig som rekkevidden fort nærmer seg 5-600 km.
 
Tingen er at de blir jo ikke det. Ja, de bygger overføringslinjer ene og andre plassen. Men det er for å trygge ringkjøringsmuligheter rundt storbyer, og for å unngå enorme KILE-kostnader ved utfall av f.eks Kollsnes her i Bergensregionen.
Men jeg tror du hadde blitt mørkeredd over hvor dårlig distribusjonsnettet(fra 22kV og til husvegg) faktisk er.
Og nei, den ene bonden kan ikke klemme ut de amperene han trenger til en elbil - i tillegg til gjødselpumpa og fôrautomat. For da vil spenningen falle, og naboene før han på strengen vil slite med lav spenning, som til syvende og sist vil gi han regning for å øke kapasiteten i nettet, eller å skaffe seg dempeutstyr.
Man har ikke krav på mer strøm enn man har betalt for ;)
Man kan se begrensninger og muligheter. Jeg velger det siste: ved hjelp av AMS og smart ladeteknolgi trenger ikke alle komponenter å slå inn samtidig i nettet. Man må utnytte døgnett til et jevnt forbruk. Kanskje kan sågar bondefruas elbil avlaste dag-peaken :)
 
Ift. strømbehovet er det ikke så fryktelig mye mer strøm vi trenger å produsere i Norge for å dekke opp en totalkonvertering av bilparken. Regner du inn mindre strømbruk til raffinerier så er man langt på vei i mål. Også er det noe i det @Preacher sier om visse områder med lite strøm etc, men det er en misforståelse at alle skal lade på 11kW eller 22kW.

Selv har jeg ladet Tesla S og X på en helt vanlig 16A (13A i praksis) i godt over ett år nå. Går helt fint så lenge du ikke kommer hjem kl 22 og skal kjøre langt neste morgen kl 0700. Er det krise så stopper jeg bare på en hurtiglader og topper opp litt før jeg saktelader resten hjemme. Fikk dog montert en 32A 230v i går da vi trenger mer juice for å lade to elbiler.

Videre tror jeg at den bonden hadde hatt god bruk for låvetaket sitt til solceller... vi har jo noen vanvittig flotte låvetak i dette landet som bare BER om å få solceller på seg. Så kan bonden heller investere i disse for langsiktig gevinst, og evt. en batteribank for den daglige bruken. Tipper at Tesla også kommer med en morsom hurtigladeløsning ut fra batteribanker om et par år, for de gangene saktelading ikke fungerer.

Elbil er bare SÅ fremtiden, fordi det er MER praktisk enn bensin/diesel, ikke mindre. Full tank hver morgen er ikke noe du får på bensinbilen din :)
 
Solceller på tak er genialt, og burde pushes mye hardere ut blant mengden. Her burde det komme mye bedre incentiv på plass, slik at den gemene mann kan bygge solcelletak uten å blakke seg fullstendig. For som @Gin nevner, 200k er nok et reelt tall for de fleste hustak. Og dessverre uoppnåelig for mange.
Det burde bli flere plusskunder, da dette vil gi et større rom for overskudd i de ytre grender av vårt langstrakte land.

Jeg fikk en pris for et par år tilbake, på å legge om taket med blikk til rundt 450.000.-
Om jeg nå snart kan få et "Tesla Solar Roof" + "Powerwall's" ferdig installert, til omtrent den samme prisen, så er jeg glad for at jeg har ventet - for å si det sånn;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Elbil-ballen er ennå ikke lagt død, og jeg fikk endelig somlet meg til å teste i3 idag. Jeg må ærlig si at til 330k for en kliss ny Fully Loaded Oslo Maraton edt, er det lite annet som matcher mtp. kjøreglede.
Dessverre hadde den bagasjeplass som et fingerbøl, så den utgår.
Tesla Model 3 er vel passe uaktuell mtp leveringstid, og alle andre Tesla for dyr.
Noen forslag? Noen som har nyeste eGolf, med erfaringer å dele?

Beklager total avsporing, men jeg har prøvekjørt både Golf, i3, Soul og et par andre jeg ikke husker navnet på. Bestilte en i3, avbestilte en i3 - og kom hjem med denne i stedet, til konas store "glede" :eek::D

Mazda8.jpg


Er fremdeles gift, og koser meg med 1 stk. roadster og 1stk. dieselbørse med firehjulstrekk. Vinner MDG valget har jeg gått på en smell :oops:
 
Problemet med en slik, er at fruen ikke får med seg helgehandel og to kids i den :rolleyes:

Ser den ja, vi disponerer heldigvis også en liten bensin-Kia.

Men tilbake til tema, jeg kommer nok til å kjøpe elbil neste gang familiebilen skal byttes ut. Per i dag er Tesla IMHO nokså enerådende mht. plass og rekkevidde, i løpet av noen få år er situasjonen trolig en helt annen. Eksempelvis skal BMW levere 12 helelektriske modeller innen 2025.

Foreløpig sitter jeg mao. litt på gjerdet og ser, utviklingen går jo helt vanvittig raskt.

Tipper at verditapet på fjorårets storselgere i rimeligere prisklasser blir ganske grisete når nye modeller med vesentlig bedre rekkevidde og plass leveres til samme eller lavere pris.

Skulle jeg kjøpt elbil idag hadde jeg nok funnet meg en pent brukt, rimelig utgave i lavere prisklasse - type Leaf eller Zoe.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Beklager total avsporing, men jeg har prøvekjørt både Golf, i3, Soul og et par andre jeg ikke husker navnet på. Bestilte en i3, avbestilte en i3 - og kom hjem med denne i stedet, til konas store "glede" :eek::D

Vis vedlegg 57380

Er fremdeles gift, og koser meg med 1 stk. roadster og 1stk. dieselbørse med firehjulstrekk. Vinner MDG valget har jeg gått på en smell :oops:
Er andre på ts som også har hatt slik, og jeg har kjørt maaaaange mil i en. Mye morro for penga ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: JonA1 og Consigliere
Fra i dag av kan en reservere denne. Når en ser hvor lang leveringsfrist det er på en del av elbilene, er det fristende for denne blir nok flott, men en må betale 20 019 kroner ved reservasjon, og det er ikke annen informasjon om bilen enn konsepttegninger. Da blir det litt for pie-in-the sky for meg. Jeg får kjøre diesel-Mercedes og Soul EV (topp elbil!) noen år til.

 
Har hatt en BMW I3/94ah ett par uker nå og er ikke så veldig begeistret.

Kjøpt for å brukes daglig innenfor Oslo's grenser og suppleres med en stor dieselbil for langturene.
Hva er bra; EL-bil fordelene i Oslo, akslerasjon og kostnad (firmabil).
Hva er mindre bra; rekkeviddeangst, de utrolig teite dørene og vanskelig tilgang til baksetet, men mest alvorlig er det at ved hastigheter over 70km så føles bilen vinglete og utrygg.

Angrer på at jeg ikke valgte en Hundai Ioniq istedenfor. :(


I3 er jo fantastisk å kjøre. Har testet den på bane og den utkonkurrerer de fleste andre elbiler i denne klassen. Vi kjører rundt 250 km med vår nå på høsten så skjønner ikke helt hvor rekkeviddeangsten kommer fra. Fyll gjerne litt mer luft i dekkene enn anbefalt, da blir den noe mer stabil. Jeg tror forøvrig du blander litt begrepene vinglete og presis på styringen. Ioniq er som å kjøre gammel amerikaner i forhold.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg skal hente min nye (demokjørte) E-Up i dag. Ville ha minst mulig elbil, og den skal bare brukes til småkjøring i Oslo, så da satser jeg på at rekkevidden holder. :)
Noen med E-up-erfaring? Er de appene kjekke å ha f.eks? (Har allerede lastet ned to apper "Car Net" og "Maps+more".
 
Tesla skal ha cred for å satse frisk på ulike modeller og et design som faktisk ser bra ut. :) Jeg er ikke noe el-bil-fan og eier ingen el-bil, men ønsker Tesla all lykke til og ser på dem som en pionér innen et segment. Alt for få folk med visjoner i dagens marked.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Har hatt et prosjekt gående med å ikke ha bil. Det går ikke lengre og vil kjøpe elbil så fort som mulig. Men alle forhandlerne jeg har vært innom i Bodø har ventelister på 3-6 mnd på mine aktuelle modeller. (e-up, Zoe, leaf eller Soul). Har helst lyst å kjøpe ny fra forhandler men ser ut som jeg må ut på bruktmarkedet. Noen tips til hvilken modell jeg skal gå for? Blir 93% kjøring i by og 7% kjøring til hytta som er 82km unna.