Elbil, which to choose?

Medlem
11. mars 2013
Innlegg
569
Siden jeg skal flytte til Vestfold, men fortsatt ærbe i Østfold så går jeg med planer om og handle inn enn stikkontakt vogn. Ene og alene pga avgifter og har absolutt ingenting med miljø for min del og gjøre. Har prøvekjørt sålangt Leaf og BMW I3. Og det er hevet over enhver tvil at I3 er mest morsom, men Leaf er også en knallgod bil, billigere og mye mere praktisk enn I3. Dessuten gir de bedre innbytte for dagens bil. Hjertet sier I3 og fornuften sier Leaf. Skal prøvekjøre Renault Zoe på mandag. KIA er det for lang ventetid på og MB er for dyr. Tesla er selvfølgelig også for dyr. VAG er jeg allergisk mot og får både pustevansker og akutt kløe mot.... Så det står igrunn mellom I3 og Leaf :p I3 = 1100 kg og 170hk og megamorsom og kjøre. Mens Leaf er godt utstyrt, god og kjøre, praktisk og 40k billigere. Men kjedelig.... Hva synes klokkefolket om mine muligheter innen quartz bilenes verden? Kjør debatt hehe og
 
Har hatt leaf, og kjøpte med fornuften og ikke hjertet, i3 ble valgt bort pga. plassen.

Til tross for det var jeg strålende fornøyd med Leafen og om behovet melder seg så kjøper jeg nok en sånn og ikke en i3.
 
  • Liker
Reaksjoner: wreckmaster
Jeg lurer på hva annenhånds verdien blir på disse bilene, hvis/når incentivene blir tatt bort?
Kan fort skje at det som er blitt spart på bompenger og drivstoff og vel så det, forsvinner i et fremtidig verditap.
 
  • Liker
Reaksjoner: wreckmaster
Du sier selv at det er I3 som tenner deg, så da vil jeg tro at svaret på hva du blir mest fornøyd med, ligger nettopp der:) Ok, den er 40k dyrere, men det er jeg ganske sikker på at du vil få igjen ved en senere anledning. Restverdien på en BMW har alltid vært langt høyere enn på en Nissan, og det tror jeg vil gjelde på en elbil også.
 
  • Liker
Reaksjoner: wreckmaster
Jeg kjøpte en Leaf Tekna for et par uker siden. Er strålende fornøyd. God plass til to voksne og to barn samt bagasjeplass. Var tenkt som bil nr2, men ble bil nr1.
 
  • Liker
Reaksjoner: wreckmaster
Er vel i de baner jeg tenker også @Thomas84 ang restverdi. Problemet er at Nissan gir 30k mere for 500'n min enn BMW. Men kan kanskje presse dem litt hvis jeg kommer til bmw med tilbudet fra Nissan i hånda....
 
Nissan er på alle måter mere fornuftig, men akk så kjedelig. Selv om den ikke er halvgæren egentlig med svart lakk og chromepakke i Tekna utgave. Men så kommer jo Leaf i nytt karosseri neste år og jeg er litt redd for hva som skjer med annenhåndsverdien da....
 
Leaf er nærmest feilfri har jeg hørt og jeg ser for meg at den er problemfri lenger enn BMW.
 
Vi har hatt vår Leaf i tre år. På det tidspunktet var det få biler å velge i. Verditapet har vært stort (de kostet nesten 300 med utstyr på det tidspunktet, men nypris er redusert en del siden det), men den gjør nytten sin. Selv med nye regler for kjøring til og fra Oslo.
I3-en er dog veldig mye mer morsom å kjøre, golf-en er heller ikke så dum.

Etter tre år har vi ikke hatt et eneste problem med leafen. Den er inne til garantiservice hvert år, koster 4k.

@Thomas84 har dog et godt poeng - restverdien på en BMW er langt bedre enn på en Nissan (tror jeg).

Skulle jeg handlet igjen ville det blitt en i3. Men så har vi da også en x5 i garasjen, og BMW ligger mitt hjerte nærmest.
 
Har en Nissan eNV 200 - den har overtatt som førstebil og Avensis stasjonsvogn er nesten ikke i bruk lenger. Bergen Moss Strømstad gikk fint med to voksne, tre barn og hund - bilen ble valgt utifra plassnehov, lav service kostnad og som et rimelig fremkomstmiddel. 250'kr. Den er mer komfortabel en normalt på biler i den størrelsen. 2200kg med Leaf i bunn. Gode garantier og so far super fornøyd. Ikke akkurat noe smekker liten e golf/i3 dog et alternativ til allemanns elbilene.
Just my 2 øre :)

http://m.nissan.no/intro?modelCode=500460&modelType=commercial&&cid=psmU0O3k2ap_dm
 
Egolf er ikke ett alternativ en gang da den er både dyrere enn BMW og er ett VAG produkt. Som sagt tidligere så er jeg allergisk mot VAG etter og ha kjørt VAG gjennom mange år på jobb og etter og ha jobbet endel på Falck. Jeg minns at 70% av det jeg hadde på flaket når jeg jobbet på Falck var VAG produkter og det var selv om vi ikke hadde mobilitetsgarantien for dem. Det var det Viking som hadde og det vil nok si at de kjørte ennå flere VAG enn hva vi gjorde. I ambulansetjenesten har vi kjørt VAG i mange år etter at US Fordene ble borte og kvaliteten har vært laber. Mere på verksted enn på veien i perioder. Nå har vi bare Mercedes og hverdagen er vannvittig mye bedre. Så jeg er helt allergisk mot VW. Blir faktisk uvel av dem hehe. Og egolf er IMO akkurat like kjedelig som Leaf :p Det finnes egentlig bare to spennende elbiler synes jeg og det er Tesla og I3. Tesla er av prismessige årsaker utelukket. Skal ta en titt på den eNV 200 @Prowler :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Jepp og med to egne kids + ett bonusbarn så er Leaf det fornuftige valget, uten tvil. Er bare det at hjertet skriker I3 og 170hk.... Hehe vanskelig valg. Men har nok falt ned på at hvis BMW matcher Nissan i innbyttepris så blir det BMW. Men foreløpig så gir Nissan 30k mere i innbytte enn BMW og hvis det fortsetter slik så blir det Leaf....
 
Husk at i3 kun er registrert for 4 personer. Var i ferd med å bestille ny i3 i sommer da jeg oppdaget dette - nå er jeg tilbake i tenkeboksen. Håper egentlig at Tesla lager en mindre bil med god rekkevidde - det kan være greit at famliens bil nr. 2 også kan brukes til en tur på fjellet.....
 
Det er et vanskelig valg. Jeg har liten (les ingen) erfaring med VAG eller andre el-biler. BMW har jeg hatt før og det var god kvalitet, dog ikke på japansk nivå.... Er i3 artigere å kjøre, så vil dette bli å anse som din "motorsykkel". Blir dette "kjøretøyet som skal frakte deg til og fra arbeid", så er det av mindre betydning at du "ikke får inn halve fotballaget". Fire seter blir tilstrekkelig for deg og matpakken, til nød kone og barn.... Skal det flere med, så går det ann å ta den andre bilen. Til daglig blir denne for "deg og matpakken". Kan du leve med i3 sitt snåle utseende, så er det et pluss! (Den er jo tross alt penere enn Leaf!).

Zoe skal ha fått løst lade-problemene ("utfordringene med Norges antikvariske strømnett") så nå vil den kunne lades hvor som helst. Denne skal også ha kjørelengde i toppen. Hvordan fransk kvalitet er i forhold til tysk, og spesielt japansk?

Ut fra dine kriterier om å bruke bilen mest til jobb-kjøring ville jeg hørt på hjertet. Det vil bli din følgesvenn,@wreckmaster, på de fleste turene. Det vil være det viktigste!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: wreckmaster