Elbil, which to choose?

Må vel være mye bedre å bruke penger på en Ioniq enn en Golf hvis man først skal legge litt i det?

Tenker da på rekkevidde og ladetid på hurtiglader.
 
  • Liker
Reaksjoner: Olando
Har hatt et prosjekt gående med å ikke ha bil. Det går ikke lengre og vil kjøpe elbil så fort som mulig. Men alle forhandlerne jeg har vært innom i Bodø har ventelister på 3-6 mnd på mine aktuelle modeller. (e-up, Zoe, leaf eller Soul). Har helst lyst å kjøpe ny fra forhandler men ser ut som jeg må ut på bruktmarkedet. Noen tips til hvilken modell jeg skal gå for? Blir 93% kjøring i by og 7% kjøring til hytta som er 82km unna.
Ikke legg for mye tanke på rekkevidde/hurtiglader (mener at du bør kunne hurtiglade, men du trenger sikkert ikke den beste hurtigladere) med det behovet du beskriver. Men anbefaler en litt nyere modell som har nedc rekkevidde på 300+. Frem og tilbake på hytten på vinteren med 23 grader i bilen kan være utfordrende uten lading på hytten - ellers lader du sikkert fint med en 10a lader over natten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Olando
Takker for innspill. Hurtiglading er ikke viktig, skal jeg mot formodning ut på lengre tur bytter jeg bil med svigers. Ønsker enkelt å greit en liten og billig bil med 5 års garanti, derfor jeg først var å så på e-up. Den kan ikke forhandler garantere før i juni. Iconic og golf er sikkert bedre biler men vil ikke legge litt penger i det, vil ha elbilens skx007;)
 
Syns ikke at min Lexus IS300h Luxury ser ut som en Hyundai Coupe, men er svært fornøyd med bilen :) Skulle gjerne bare hatt mer kraft enn 223hk, og mer lyd. Men igjen, det er en hybrid.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Ikke noe galt med Hyundai Coupe. Det var jo en av de peneste coupeene på markedet for en tid siden. Derimot; Dersom man har drukket litt for mye etanol og det er en tåkete vinternatt, så ser jeg likheten; Begge har jo "rompe". 8- D

Jeg kan ikke annet enn å anbefale en Lexus IS. Men da får du også med en del "kjøre-skatt", men ingen rekkeviddeangst. EL-bilene er urbane, noe som vil fremheve strøm-bil.

Jeg regner med at disse "kjipe småbilene" ikke er alternativer, @Olando? I så fall blir det brukt. Leaf er ikke pene, men holder seg bra. Nå kommer de i ny genrasjon, så det kan være verd å bruke som argument for å prute pris. Det skal være en "god" forskjell på første generasjon og 1,5 (faceliften).

8
 
For min del merker jeg mer til økt forbruk på vinteren enn økt vampire drain.

Kjøring på snø og slaps drar forbruket merkbart opp.
 
Redigert:
En som jobber for meg kjøpte en Volvo xc90 hybrid. Skjønner at El.delen fungerer fint til daglig pendling med hyppig lading.

Eg kjører mest langt , samt eg har dårlig tilgang til lading når eg er på fjellet. en reduksjon i kjørelengde på 30-40% er vel då egentlig nok til at det er uaktuelt uansett. Bilen kan stå opptil 3-4 dager ute i skauen mens eg er på tur, så utlading er kjedelig og til tider allerede et problem om eg kjører litt webasto :)

Får håpe der kommer en skikkelig 4x4 med batteripakke etter kvert.
 
Reduksjonen pr døgn bilen står er ikke stor, står 1% i Tesla manualen.

Det at man i praksis har opp mot 30% reduksjon i kjørelengde ved skikkelige vinterforhold betyr ikke så mye all den tid rekkevidden fortsatt er god på de fleste modellene deres.
 
Tja.. Det spørs jo litt kordan en bruker bilen det då.
1% er det ned mot -10grader c eller meir?

En "normal" bil har betydelig trekk frå batteri i kulde og mobiltelefoner som har bedre batteriteknologi har også betydelig trekk.

Tesla har pr d.d beste teknologien sånn eg ser det, men til prisen er det litt for lite bil for meg då eg ser for meg at en bil holder ikkje med min bruk. Så en mulighet er å beholde land roveren og heller supplere med en ny El.bil, eller bytte til nyere land rover og klare meg med en bil.