Elbil, which to choose?

Takk for svar så langt!

Er det noen ting jeg bør se etter / styre unna? Er det serviceintervaller som en "normal" bil på Tesla, slik at den bør ha vært gjennom en service/sjekk? Noen som vet om Tesla's egne bruktbiler er noe sikrere kort?

//kab
 
Det fine med bruktbil via tesla er jo at det følger med 4års garanti intime 80k km.

Hadde gått for det om du skal ha deg en brukt 2013/14 modell.
 
  • Liker
Reaksjoner: KAB
Er ikke renten bare subsidiert i en viss periode, slik at den går over til flytende markedsrente i løpet av låneperioden?
Tror man kan velge mellom flytende rente hvor man sannsynligvis har lav rente i 10 år (den opsjonen har jeg) eller 3-4 år med fastrente før den blir konvertert til standard billånsrente.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Beholder rekkesekser'n og bytter ut den firesylindrede med twin-turbo med en i3.

Det hadde jeg aldri trodd skulle skje.
 
Har I3 94ah «fully charged» #skikkeligdrittbilsomnåerpåverkstedpgaladefeilfor3djgangpå7måneder. Styr unna og kjøp noe annet.
Hm. Samme type jeg snuser på.

Er det bilen eller husladeren / installasjonen / kabelen? Vet en på jobben har en eldre type, og der mistenkes kabelen.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33615.0

Synd. Skal sjekke litt til.

Men, "forhåpentligvis" så har du fått et eksemplar i en av de laveste percentilene, slik at sannsynligheten for å få et slikt eksemplar er ytterst lav for brorparten.

Håper ditt problem løser seg.
 
Redigert:
Hm. Samme type jeg snuser på.

Er det bilen eller husladeren / installasjonen / kabelen? Vet en på jobben har en eldre type, og der mistenkes kabelen.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33615.0

Synd. Skal sjekke litt til.

Men, "forhåpentligvis" så har du fått et eksemplar i en av de laveste percentilene, slik at sannsynligheten for å få et slikt eksemplar er ytterst lav for brorparten.

Håper ditt problem løser seg.
Kjøpt AUG.17 problemet er bilen ikke kabler - samme problem på hjemmelader som på hurtigladere. Hver gang er det et kort i bilen som må byttes og dette tar +2 uker for BMW å skaffe fra Tyskland. Upålitelig, ukomfortabel og generelt en dritt bil - kjøp noe annet.
 
Kjøpt AUG.17 problemet er bilen ikke kabler - samme problem på hjemmelader som på hurtigladere. Hver gang er det et kort i bilen som må byttes og dette tar +2 uker for BMW å skaffe fra Tyskland. Upålitelig, ukomfortabel og generelt en dritt bil - kjøp noe annet.

Problemet er at det er ikke noe annet. Alle andre elbiler er jo noe tull, og Tesla vil jeg ikke ha som bil nr. 2. Alternativet er en I-Pace, men stadig litt ekstravagant nr. 2 bil.

Skal undersøke litt mer om i3 og ladefeil før kontrakten signeres, selvsagt.
 
Hvordan folk kan unngå å ta med seg kampanjerente fra Tesla til 0,99% i 3 år, er forbi min fatteevne hva kjøp av elbiler angår. 30k i innskudd og fra 5000 pr mnd for en bil til nesten én mill, er jo tidenes deal!
Eget ladenettverk (gratis til og med) inkludert, er det også.

Skulle gjerne byttet ut samboerens Leaf med en S, men den er visst «for stor» (sic).
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Hvordan folk kan unngå å ta med seg kampanjerente fra Tesla til 0,99% i 3 år, er forbi min fatteevne hva kjøp av elbiler angår. 30k i innskudd og fra 5000 pr mnd for en bil til nesten én mill, er jo tidenes deal!
Eget ladenettverk (gratis til og med) inkludert, er det også.

Skulle gjerne byttet ut samboerens Leaf med en S, men den er visst «for stor» (sic).
Tesla selv opplyser at renta er 2,49% nominell i tre år. Så kjøper man en ordinær Tesla (75D) så skal man betale på den i åtte til ni år (5K i måneden og 230K i egenkapital). No way.
 
Tesla selv opplyser at renta er 2,49% nominell i tre år. Så kjøper man en ordinær Tesla (75D) så skal man betale på den i åtte til ni år (5K i måneden og 230K i egenkapital). No way.
Ikke hvis du oppsøker forhandler og snakker med de som jobber der. I hvertfall har det vært sånn inntil nylig.
 
Problemet er at det er ikke noe annet. Alle andre elbiler er jo noe tull, og Tesla vil jeg ikke ha som bil nr. 2. Alternativet er en I-Pace, men stadig litt ekstravagant nr. 2 bil.

Skal undersøke litt mer om i3 og ladefeil før kontrakten signeres, selvsagt.


Vi har I3 nummer tre nå og firmaet vårt disponerer 8 stk I3 er, for det meste 2016 og 2017 modeller. De fleste nærmer seg 100k kjørte kilometer og vi har ikke hatt en eneste feil på noen av de. Det finnes helt sikkert enkelte mandagsutgaver av I3 også, men det finnes hos alle bilmerker og er ingen grunn til å styre unna en ellers strålende bra bil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød og Loevhagen
Hvordan folk kan unngå å ta med seg kampanjerente fra Tesla til 0,99% i 3 år, er forbi min fatteevne hva kjøp av elbiler angår. 30k i innskudd og fra 5000 pr mnd for en bil til nesten én mill, er jo tidenes deal!
Eget ladenettverk (gratis til og med) inkludert, er det også.

Skulle gjerne byttet ut samboerens Leaf med en S, men den er visst «for stor» (sic).
Hadde vært en god deal hvis det var leasing, det kommer til å svi godt i lommeboken å bytte bil etter 3-4år med denne avtalen. Regner med verditapet på modell S blir stygt de neste årene i forhold til de siste 4-5årene.
 
Hadde vært en god deal hvis det var leasing, det kommer til å svi godt i lommeboken å bytte bil etter 3-4år med denne avtalen. Regner med verditapet på modell S blir stygt de neste årene i forhold til de siste 4-5årene.

Det er blitt solgt mange Tesla på kort tid (ikke minst pga rentekampanje), og det blir spennende ift. at mange sikkert skal selge sin Tesla når de tyske premium merkene kommer med elbiler. Og hvis rentene øker kraftig..
Men at det kommer mer avgifter inkl. Mva på (dyre) elbiler etter hvert er rimelig sikkert, og kan bidra til å dempe verditapet litt.
(Forøvrig har leasing av Tesla til nå vært veldig ugunstig for bruker og gunstig for selskapene da de har priset inn høy usikkerhet når det gjelder verditap, og jeg er ikke sikker på om det har snudd enda...)
 
Hadde vært en god deal hvis det var leasing, det kommer til å svi godt i lommeboken å bytte bil etter 3-4år med denne avtalen. Regner med verditapet på modell S blir stygt de neste årene i forhold til de siste 4-5årene.
Hvorfor skal de synke i verdi? Ingen kommende elbiler ser ut til å få lengre rekkevidde enn S og X.
Ser ingen som har noen planer om eget nettverk med gratis hurtiglading, dvs et enormt trykk på offentlige tilgjengelige ladestasjoner.
Jeg ser egentlig ingen spesielle årsaker til at Tesla skal bli et dårligere alternativ enn andre modeller.

Tviler dog ikke på at de elbilene som kommer vil være fornuftige biler, alt i alt. For meg var det mer et prinsipielt (ideologisk) valg å støtte en fabrikant som valgte å knekke elbil-koden. Det er en stor forskjell, sammenlignet med de øvrige merkene som har gått hånd i hånd med petroleumslobbyen og bevisst utsatt å avvikle fossile biler, jukset med utslippsdata, uetisk dyre- og menneskeforsøk osv osv osv.