Doxa-tråden

Noen refleksjoner om Doxa og egne erfaringer. Når man leser seg opp på Doxa og ser gjennom litt eldre forumtråder og internasjonale klokkefora, så er det to ting som peker seg ut:

1) "Alt var mye bedre under Rick Marei" og mange brukere fra gamle dager sverger ennå til at ting var mye bedra da og at Doxa var et klokkemerke for ekte entusiaster
2) "Ny ledelse tilgjengeliggjør nye modeller til alle" og mange som ikke fikk tak i alle limited editions og ditto pre-order price etc, synes ting er mye bedre nå

Hva er så problemet?

Jeg har hatt en klokkeinteresse noen år og har de siste årene tenkt på å kjøpe en Doxa, men dette med LE og pre-order, out of stock, etc. har vært ting som jeg synes har vært såpass tullete at jeg ikke gadd engasjere meg i Doxa og lot hardcore fans holde på. Men, nå med at 300 og 300T er tilgjengelig mer stabilt for ALLE, så fant jeg endelig anledningen til å kjøpe meg Doxa.

Etter å ha kjøpt en 300T Divingstar så ble det kort tid etterpå slik at jeg måtte ha en 300T Professional. Bestillingsprosessen er dessverre håpløst utdatert ved at man må bruke mail og bank transfer for å kjøpe en Doxa. Ikke ideelt, men sånn er det.

Når jeg fikk min Doxa nummer to (Professional), så så jeg at clasp var av den gamle typen. Syes det var rart siden jeg kjøpte Professional etter en Divingstar som har den nye claspen.

Kontaktet Doxa og spurte om å få den nye claspen - og her begynte løgnene fra Doxa kundetjeneste. :(

Jeg fikk til svar at "hør her lille venn, det er slik at Professional skal ha gammel clasp fordi den er en reproduksjon av den originale 300T".

Hæ. Så alle de 5 andre modellene av 300T på BOR-lenken og alle de 6 andre modellene på gummireim og den BOR-lenken de selger separat har ny clasp - og det er meningen at Professional skal ha gammel clasp? Nei - det er jo direkte løgn.

Hvorfor er det slik at Doxa åpenbart lyver til sine kunder?

Jeg elsker designet til 300 og 300T - men kan ikke forstå hvorfor Doxa lyver så åpenbart til kunder som kjøper klokkene deres.

Når man ser på nye 200 C-GRAPH, så lyver Doxa der også når man ser på Doxa sin IG-profil. End links er åpenbart ikke tilpasset urkassen, men Doxa lyver i public domain der også. Og, alle bilder deretter på IG viser kun 200 C-GRAPH på gummireim etter at de får spørsmål om endlinks på BOR-lenken.

Så - spørsmålet mitt blir derfor: Hvorfor er det slik at Doxa lyver om ting man ser er åpenbart feil? Enten det er variasjoner på ulike modeller eller design.

Hva tenker du/dere om dette?
 
Skikkelig moro. Fått øynene opp for Doxa etter å ha prøvd @urtid sin variant. Håper det kommer en fysisk leverandør i Oslo det er mulig å svinge innom :)
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid
Dette er gledelige nyheter. Kanskje det er dette som skal til for at jeg skal få en Doxa på lanken:cool:
 
Da er det klart at DOXA får norsk importør, norske priser på nettsiden osv.. Og kanskje ser vi merket i butikk også etterhvert?
Veldig gode nyheter!
Kan vi tillate og forvente oss noen rabatter eller noe tilbud i ny og ned tro..
Prisene har steget ganske bra siste årene hos Doxa.
 
Etter hva jeg forstår har DOXA tatt jerngrep om distribusjonen internasjonalt. Kastet vel ut alle forhandlerne sine og redefinerte salgssystemet med strenge retningslinjer, herunder mtp. rabatt. Så om jeg leser bransjekunnskapen min riktig tror jeg rabatter vil være meget sjeldent og «ulovlig» for forhandlerne.
 
  • Liker
Reaksjoner: titan
Bortsett fra swisstime.no sitt inntog så svømmer det vel ikke akkurat? Teller 3 mer eller mindre nye Doxa sub fra private selgere jeg.
Var swisstime sitt inntog jeg tenkte på.
Tikket inn 8 doxa på veldig kort tid. Vanligvis går det lenge mellom hver gang det kommer en nyere doxa for salg.
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
22E1531B-E826-4C8A-B34F-01433B57E907.jpeg
 
Hva tror folk om mulighetene for at Doxa øker prisene nærmeste tiden? Noe som tilsier at de legger på litt i tillegg til evt justering for inflasjon?

Spør selvfølgelig fordi jeg skal bestille meg en ny sommerklokke (professional).
 
Motsatt. Prisene går ned, fordi NOK/CHF går i NOKs favør. ;)

De aller, aller fleste kontrakter har et intervall der prisene i lokal valuta beholdes - og endres utenfor det intervallet. Hvis f. eks. ratio NOK/CHF kommer i for stor ubalanse sett opp mot intervallet nedfelt i kontrakten, så justeres prisene. Enten opp eller ned. Ikke før. Ring Swisstime.no og hør hva grensene er. og følg med ditto.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Var innom Swisstime for å sjekke ut Doxa Sub 200.
Synes det var en veldig kul klokke, og gummireimen var en av de bedre jeg har prøvd.
Men jeg ble skuffet av spenna på lenka, den hadde samme billige design og utførelse som de gamle Seiko SKX-lenkene.
Stemplet tynt stål med en litt flimsete fliplås.

Fikk også prøve de dyrere alternativene og så da at Sub 300T hadde en veldig mye mer forseggjort spenne med hurtigjustering.
Det var ikke mulig å få denne levert til 200, enda lenkene er like med unntak av end links.

Får håpe de oppgraderer spenna på 200 etterhvert også, men det skal vel litt til uten at prisen øker.
 
Noen her på tråden som vil lette seg for en fargerik Doxa? Gi en lyd på pm
 
Dere som allerede har Doxa, hvordan løser dere det med service på klokken?

Selve service av verket vil jeg tro mange urmakere kan fikse, men tenker mest på pakningsbytte osv som bør gjøres litt hyppigere.
Er dette hassel iom at det ikke finnes en egen butikk i Norge som fører merket? Er klar over SwissTime, men der går etter hva jeg har fortsått alt gjennom Doxa i Sveits.
 
Dere som allerede har Doxa, hvordan løser dere det med service på klokken?

Selve service av verket vil jeg tro mange urmakere kan fikse, men tenker mest på pakningsbytte osv som bør gjøres litt hyppigere.
Er dette hassel iom at det ikke finnes en egen butikk i Norge som fører merket? Er klar over SwissTime, men der går etter hva jeg har fortsått alt gjennom Doxa i Sveits.
Jeg kjører taktikken som i golf med "Hit and Hope" bare bytter ut hit med dive
 
  • Haha
Reaksjoner: Thorvald
Jeg kjører taktikken som i golf med "Hit and Hope" bare bytter ut hit med dive
+ 1

Min er kun 6 mnd, så foreløpig kjører jeg også strategien "den tid den sorg". Ikke en god strategi, men tatt all galskapen i verden i betraktning akkurat nå så lever jeg godt med tingenes tilstand... Dog svært interessert i å høre om andre her har gode og smarte løsninger!
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald