Doxa-tråden

Jeg liker designet på 200-kassen, det er eldre enn det designet som er brukt på 300 og de andre Doxa modellene. Men om jeg skulle gå for et 200 design hadde det heller blitt standard Sub 200. 300T er fremdeles min favoritt.
Jeg er er på ingen måte noen ekspert, og visste ikke 200-designet var eldre. Jeg trodde det var noe som var av nyere årgang, men må nok lese meg opp litt her. Selv holder jeg nok en knapp på 300-designet, men 300T er tett opptil! Har nå eid begge deler og må si det er overraskende mye klokkeglede i Doxa:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Den 200 C-graph-chronoen ser jo OK ut, i alle fall om man bare ser den rett forfra. Men altså 17,25 mm høy! Det er myyyye....

Og på gummi ser den passe sommerlig og sportslig og egentlig ganske kul ut. Men den lenka med de forjævlige endestykkene:eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
_1210701-png.15503868
Hvor handlet du til slutt bund straps? Denne var skikkelig kul til Doxa'n! :)
 
Den 200 C-graph-chronoen ser jo OK ut, i alle fall om man bare ser den rett forfra. Men altså 17,25 mm høy! Det er myyyye....

Og på gummi ser den passe sommerlig og sportslig og egentlig ganske kul ut. Men den lenka med de forjævlige endestykkene:eek:

En aftermarket tilbyder av endestykker hadde ikke kunnet bomme så jævlig som dette på første forsøk. Vi snakker altså her om en ny modell til 33K ferdig importert...

doxachrono4-jpg.1582361


doxa-sub-200-c-graph-chronograph-5-jpg.1582366
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide og krille
En aftermarket tilbyder av endestykker hadde ikke kunnet bomme så jævlig som dette på første forsøk. Vi snakker altså her om en ny modell til 33K ferdig importert...

Ny eller gammelt management, man slipper ikke slikt ut på markedet. Hva tenkte de på? Jeg har jobbet med quality management siden forrige årtusen, dette er skremmende.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver og krille
Har Doxa nytt management? Er de kjøpt opp eller noe sånt? Har ikke fulgt så mye med der de siste årene.
 
Har Doxa nytt management? Er de kjøpt opp eller noe sånt? Har ikke fulgt så mye med der de siste årene.

Rick Marei som bygde opp merket igjen til hva det er i dag måtte gå. Han er nå bak relanseringen av Aquastar. Det er Jenny familien som fortsatt eier Doxa, og med den nye manageren står bak den nye C-Graph Sub 200.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: krille
@krille @Erik_SG @urtid @Mr Davis og flere:

Her er to podcasts som belyser en del for de av oss som er interessert i Doxa. Disse bør man få med seg over en kopp kaffe. Gir god innsikt i flere forhold. ;)

Jobbet med Rick Marei og forteller litt om Doxa og utviklingen - Hør hele sendingen

TGN intervju med Rick Marei (jobbet for Microsoft før) - Spol til 22:20
 
Hvor handlet du til slutt bund straps? Denne var skikkelig kul til Doxa'n! :)
På Etsy er det mange dyktige "lærmakere" som selger og/eller tilpasser det slik du vil ha. Prisnivået varierer som i samfunnet ellers, og ser man østover så er det man får for pengene mye mer og med vel så god kvalitet som fra land langt vest.

Se her og finn det som tiltaler deg: https://www.etsy.com/no-en/search?q=bund strap&ref=auto-1
 
@krille @Erik_SG @urtid @Mr Davis og flere:

Her er to podcasts som belyser en del for de av oss som er interessert i Doxa. Disse bør man få med seg over en kopp kaffe. Gir god innsikt i flere forhold. ;)

Jobbet med Rick Marei og forteller litt om Doxa og utviklingen - Hør hele sendingen

TGN intervju med Rick Marei (jobbet for Microsoft før) - Spol til 22:20

Som det blir tatt opp i TGN podcasten så ble relanseringen av Doxa på begynnelsen av 2000 basert på modell Sub300. Det å basere hele modellsortementet på denne er vanskelig med diverse utgaver av sub linjen. Modellkatalogen blir til slutt mettet. Doxa assosieres med Sub linjen i all hovedsak og det vil være vanskelig for dem å tre ut av dette sporet tror jeg.

Doxa skal ha ros for at de forsøker å lage noe som ikke er nok en variasjon av Sub300 designet, men her på den siste har de bommet kraftig synes jeg.
Sub 200 synes jeg var mye bedre men ville foretrukket flere Sub300 i forskjellige utgaver før jeg hadde gått for 200 modellen.

Blir spennende å se hva Rick klarer å gjøre med Aquastar i fremtiden. Fint at det er noen som børster støv av gamle helter og får dem relansert.
 
Har Doxa nytt management? Er de kjøpt opp eller noe sånt? Har ikke fulgt så mye med der de siste årene.
Doxa har vært i Jenny familiens eie i mange år. De leide ut merkevaren "Doxa Sub" til østerrikeren Rick Marei. Han fikk igang en ny produksjon av professional 300 Sub på begynnelsen av 2000 tallet. Etterhvert ble det produsert samtlige modeller av sub.

Parallelt med dette har Doxa solgt egne modeller men disse har vært lite interessante for å si det mildt. Ettersom Sub serien ble en suksess, så fikk ikke - lite overraskende - Marei videreført sin kontrakt. Det merkelige er at Jenny ikke har videreført andre klassiske modeller ifra Doxa. Nå ser de ut til å satse alt på Sub.
 
Redigert:
Doxa har vært i Jenny familiens eie i mange år. De leide ut merkevaren "Doxa Sub" til østerrikeren Rick Marei. Han fikk igang en ny produksjon av professional 300 Sub på begynnelsen av 2000 tallet. Etterhvert ble det produsert samtlige modeller av sub.
Parallelt med dette har Doxa solgt egne modeller men disse har vært lite interessante for å si det mildt. Ettersom Sub serien ble en suksess, så fikk ikke - lite overraskende - Marei videreført sin kontrakt. Det merkelige er at Jenny ikke har videreført andre klassiske modeller ifra Doxa. Nå ser de ut til å satse alt på Sub.

Vintage Jenny Caribbean er flott, de som ble relansert for noen år siden var vel ikke en suksess?
 
Vintage Jenny Caribbean er flott, de som ble relansert for noen år siden var vel ikke en suksess?
Nei Jenny sin reissue bommet fælt i mine øyne. Her burde de ha sett på hva Rick Marei gjorde. "If it's not broken, don't fix it". Originale Caribbean hadde kassemål på Ø 39.5mm og WR på 700 og 1000m .

Jenny prøvde å selge en "moderne" versjon som druknet prismessig med ordinære spesifikasjoner, 2824 verk og 300m WR. I stedet for 42mm kasse burde de hverfall gått for enten original mål eller 40mm. Lug på 21mm var vel heller ikke noe genistrek.

Hadde de vært mer tro mot originalen, så hadde de fått mine penger glatt.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Stipey og Erik_SG
Flott at folk deler av sin Doxa-kunnskap, veldig interessant for en som har fått helt Doxadilla det siste halvåret! Har vært innom 300T og nå sub 300 (siste utgaven). Denne er helt klart favoritten om dagen, alt annet i boksen blir liksom så kjedelig i forhold
653AB6DD-7997-4B92-95C3-5E62AF887EFB.jpeg