Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Wow! Var den parallell-smakingen av Bruichladdich dårlig?

Jær-museet er jo fint, uansett. På Nibbø av alle ting... ;)

Bra oppsummering!
 
yju7azyh.jpg

Dette var en, for meg, ny variant.
Lagret 14 år og så siste liten på eik.
Den fikk bli kvoten denne turen fra det store utland

Kat-a-strofe!
Fin innpakkning, flott rødgylden farve, men gud så kjedelig smak.
Litt rund, søt, fruktig, skulle sagt cognac'ete med litt sprittoner.
Brutter'n her i helgen, dette kan bli første gang jeg sender sprit fra Norge til Sverige.

(med reservasjon for at dere cognaclikere kunde satt pris på det så frarådes dere herved sterkt fra denne)
 
Jeg kjøpte også en flaske av mackmyrraen av ren nysgjerrighet her for en tid siden.

Skremmende godt var det ikke, men har den i skapet i tilfelle noen kompiser som foretrekker congac kommer på besøk.

Evt om den går ser til etter lenger tid på flaske eller noe....
 
Kork i Whiskyen

Skulle bare skru... og så, av en eller annen grunn. Gikk korken i stykker. Så nå ligger korken og flyter i Whiskyen..

Er kanskje ikke så godt å se på bildet, men det er ca halve korken.

Burde jeg helle den over på noe annet eller spiller det ingen rolle om den blir liggende?

l_211012_zps909ed8bd.jpg
 
Hmm, jeg ville tatt den ut.

Var også på whisky messen på nærbø.
Her en jeg ble anbefalt å prøve, den var meget bra!

7bKYGl.jpg
 
Hmm, jeg ville tatt den ut.

Var også på whisky messen på nærbø.
Her en jeg ble anbefalt å prøve, den var meget bra!

7bKYGl.jpg

Denne prøvde jeg også!
Enig i at denne var veldig bra.

tror denne skulle komme på polet i januar og ville koste 7-800kr. Noe som er mye whisky for pengene.
 
Er imponert over at du er i stand til å legge ut bilder fra messen samme dag.
Prøvde ut noe Indisk whisky som overraskende nok var helt ok.

Herre min hatt så full jeg ble.:oops:
 
Er imponert over at du er i stand til å legge ut bilder fra messen samme dag.
Prøvde ut noe Indisk whisky som overraskende nok var helt ok.

Herre min hatt så full jeg ble.:oops:

For å si det sånn, det var ikke mye kognitive evner som gikk med på de tastetrykkene. Det var nok faretruende likt krampetrekninger som skjer post-mortem.

Laster du nok bilder fra mobilen så sitter det i ryggmargen som dem sier..

2 klasser med whiskysmaking i tillegg til 10 bonger og 5 ekstra "gratis"bonger så vil enkel matematikk fortelle at det dreide seg 5+6+10+5=26 smaksprøver a 25cl 0,65 liter whisky. 4 av smaksprøvene kostet dog 2 bonger= ergo redusert til 0,55l

=snitt alk. 45%*0,55l=0,25l 100%sprit.
Med 5 liter blod= 5 i promille gitt at alt ble bæljet ned alt på en gang. Noe det heldigvis ikke ble.


Men som du nevner, sluttresultatet ble likefullt ikke vakkert.
 
Starter kvelden med 30-årsgaven min, ikke helt gammel nok, men ikke verst...
usa7adap.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Lørdag er selvfølgelig single malt-dag. Hvis dere har den utsøkte fornøyelse å bo på the Caledonian i Edinburgh finner dere denne spesialtappede i minibaren. Stas med årgangs-single malt men flaska var mer ekslusiv enn smaken etter min mening. En vintage Tissot burde passe ved siden av. (Til en parallell tråd - jeg går for hvite skiver til dress.)

Whisky1of1.jpg


By the way, i Skottland har de vett til å skille mellom whisky og whisky. :p Fra Hotel Royal Highland, Inverness.

Whisky21of1.jpg
 
Polet har nettopp begynt å selge en pakke med 4 miniatyrflasker fra Glenfarclas. Flaskene inneholder en 15, 21, 25 og 40 åring. Til den nette pris av 4/500kr er dette en fin måte å smake uten å betale i dyre dommer for helflasker. Blir kult å sammenlikne disse.

A540C65F-BBE4-4291-90B8-BE051AC1F8B2-1269-0000012E4075B8CC.jpg
 
Kjøpte min første Glenfarclas da vi var i Skottland i vår. Slettes ikke verst, en god Speyside med disses fruktige signatur. Gled deg!
 
Da har jeg handlet inn en Upper Ten final casks 12 yo sak. Blir spennende å teste et glass etter middag :). Lukter godt i hvert fall!
 
Innom Systembolaget på vei til hytta i Fjällbacka. Fikk med meg en Talisker 10 y, og 3 småflasker med Bowmore 12, 15 og 18 år.
Foreløpig bare testet 12 åringen, litt tam.
 
I kveld ble det en blindtest av 12, 15 og 18 yo Bowmore. I min gane smakte 15 åringen best.
 
Kjøpte inn min første "skikkelige" Whisky for en liten stund tilbake. Denne flasken fikk leve i underkant av to uker. Flasken jeg kjøpte var en Lagavulin Single Malt 16 Years Old.

Er på jakt etter en ny flaske, og tips mottas med glede!
 
Som ganske ny i whisky gamet var min favoritt av de jeg postet over her Glenlivet 18 yr. Koster underkant av 600 kr på polet.