Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Kjøpte inn min første "skikkelige" Whisky for en liten stund tilbake. Denne flasken fikk leve i underkant av to uker. Flasken jeg kjøpte var en Lagavulin Single Malt 16 Years Old.

Er på jakt etter en ny flaske, og tips mottas med glede!


Lagavulin er jo et usedvanlig godt valg. En av de mest særpregede øywhiskyene for de som liker røyksmaken.

Skal du prøve en annen malt vil jeg anbefale noe i den andre enden, nemlig Cragganmore. En Speyside som går for å være en av de mest komplekse av alle. Speysides urte- og blomsterpreg får her utløp i en av de mest sammensatte aromaene, her er det blomstertoner så det holder samtidig som du merker røyksmaken. Elegant, ren og lengevarende - nydelig. Den vanlige 12-åringen er lagret på sherryfat som setter sitt preg på resultatet.

Lykke til!
 
Hadde helt glemt av denne tråden, så har ikke kjøpt noen av de anbefalte. Men nå vet jeg hva jeg skal kjøpe neste gang! Takker for gode svar :D

Dagens innkjøp ble denne:
6B22D265-EB35-4FAA-AC62-3CA6408F32C5-3165-000004A63D887FB3_zpsaaf0d379.jpg
 
Forbered deg på røyk ut av ørene :)

Tore har et poeng. Det er en elsk eller hat whisky - både fruen og jeg elsker den.

Her er det tang, tare, fenol, olje, torv og røyk så det holder.

For noen år siden fikk jeg ei flaske hos søsteren min, kjøpt på Kreta. Flaska ble gjemt til jul, behørig åpna i juleselskap og servert søster og svigermor. Dette avstedkom sterke kommentarer om hva dette var, lukt og og smak ble kommentert og sammenlignet med både det ene og det andre. Jeg fikk i ettertid vite at det ble undersøkt om de hadde blitt lurt og kjøp uoriginal smuglervare...... :)

Men, la deg ikke skremme, som sagt er den høyt verdsatt her i huset.
 
Fortalte en venn av meg at jeg likte lagavulin svært godt, og ble tipset om denne. Er det mye mer røyksmak av Laphroaig?

Kommer en liten rapport etter jobb i kveld! :D
 
Fortalte en venn av meg at jeg likte lagavulin svært godt, og ble tipset om denne. Er det mye mer røyksmak av Laphroaig?

Kommer en liten rapport etter jobb i kveld! :D

Lagavulin er vel bortimot kongen av røyk sammen med Ardbeg, men med Laphroaig får sjø, tang og tare på kjøpet.

Jeg er temmelig sikker på at hvis du liker Lagavulin så liker du Laphroaig også.
 
Sitter å nyter et glass nå. Svært fornøyd, ikke like sterk røyksmak som på Lagavulin, men synes forsatt at den var veldig god. Ha en fin helg alle klokkevenner :)
 
Sitter å nyter et glass nå. Svært fornøyd, ikke like sterk røyksmak som på Lagavulin, men synes forsatt at den var veldig god. Ha en fin helg alle klokkevenner :)

When the going get tough the tough gets going:) Dette er drikke for viderekomne, bra du likte den.
God helg!
 
Utprøving av 4-pakningen med Glenfarcles som ErikR tipset om, endte med kjøp av denne 21-åringen.
De fire småflaskene besto altså av whiskey på 40, 25, 21 og 15 år. Heldigvis for lommeboken likte jeg best de to yngste.

40 åringen synes jeg hadde en ufin skarphet ved seg med en gang man fikk den inn i munnen, men så hadde den til gjengjeld en laaaaang god ettersmak. Likevel ikke verdt 2250 kroner for en helflaske synes jeg.
25 åringen ga meg ingenting. Lettdrikkelig men uten særpreg eller særlig karakter av noe slag etter min mening.
21 åringen har en flott balanse mellom fruktighet og fatkarakter. En veldig god whiskey etter min smak, den måtte jeg ha.
15 åringen synes jeg også var svært god med sin fruktige stil og kjøper nok den ved en senere anledning.

Glenfarclas er familieeid og har visstnok store lagre med gammel whiskey. Kanskje derfor de eldre flaskene er forholdsvis rimelig priset.
Ha en fin kveld:)

p1020769aw.jpg
 
Utprøving av 4-pakningen med Glenfarcles som ErikR tipset om, endte med kjøp av denne 21-åringen.
De fire småflaskene besto altså av whiskey på 40, 25, 21 og 15 år. Heldigvis for lommeboken likte jeg best de to yngste.

40 åringen synes jeg hadde en ufin skarphet ved seg med en gang man fikk den inn i munnen, men så hadde den til gjengjeld en laaaaang god ettersmak. Likevel ikke verdt 2250 kroner for en helflaske synes jeg.
25 åringen ga meg ingenting. Lettdrikkelig men uten særpreg eller særlig karakter av noe slag etter min mening.
21 åringen har en flott balanse mellom fruktighet og fatkarakter. En veldig god whiskey etter min smak, den måtte jeg ha.
15 åringen synes jeg også var svært god med sin fruktige stil og kjøper nok den ved en senere anledning.

Glenfarclas er familieeid og har visstnok store lagre med gammel whiskey. Kanskje derfor de eldre flaskene er forholdsvis rimelig priset.
Ha en fin kveld:)

p1020769aw.jpg

Fin oppsummering!

Jeg må ærlig innrømme at jeg slet med 40-åringen. det var den jeg hadde gledet meg mest til. Som du skriver så hadde den en (dsverre) rar "punch" i starten, dog god ettersmak. Andre 40-åringer jeg har smakt har en helt annen karakter. jeg synes 25 åringen var enkel men bra. De to yngste var gode de også.

Hvis man smaker ulike aldersgrupper fra Highland Park og Laphroaig (10-30år) forandres karakteren voldsomt. Laphroaig sin 18-åring (~900-1000kr) er utrolig god. Samme gjelder HP sin 25 åring. Disse koster forholdsvis mye (2000kr?) men du verden for en karakter. Den første tanken som slo meg med Glanfarclas sin 40-åring er at den minnet lite om en så gammel whisky.
 
Lagavulin er vel bortimot kongen av røyk sammen med Ardbeg, men med Laphroaig får sjø, tang og tare på kjøpet.

Jeg er temmelig sikker på at hvis du liker Lagavulin så liker du Laphroaig også.

Har hørt mange kalle Ardbeg mye rart pga av røyken (mye relatert til mørketys fyrste), men jeg synes ikke den er så røykt. For meg er quartercasken mye tyngre. Maks ett glass. Ardbeg kunne jeg sippet ned til jeg ble en encellet organisme, noe jeg ved nærmere ettertanke ofte gjør også.
 
Jeg hadde en flaske Laphroaig Quarter Cask for 2 år siden. I startet synes jeg den var god, men etterhvert ble det for mye bålsmak for min del og ble gitt til lillebror. Hva han blandet den ut med tør jeg ikke tenke på.

Som Entropy sier. Mmmmmmmmacallan er snadder. Whisky Maker's Edition er en klar favoritt.
 
Hei, fikk lyst til å videreformidle denne historien til whiskytrådens lesere. Fruen og jeg var på vår første tur til Skottland i april i fjor. Med utgangspunkt i Edinburgh var det naturlig å avlegge the Whisky Heritage Centre et besøk. Sammenlignet med å besøke et destilleri ble det jo litt fattigslig og plastikkaktig men de har jo tross alt verdens største whiskysamling og den var jo et skue. Mot slutten av besøket ble vi meddelt at vi skulle få oppleve en spesiell ting. Destilleriet Whyte og Mackay skulle lansere en spesiell whisky og vi skulle få prøve den like før den ble lansert!

Whiskyen det var tale om var ikke en hvilken som helst whisky. Den legendariske polfarer Ernest Shackleton hadde på sin ekspedisjon til Sydpolen i 1907 med seg en god forsyning med godt drikke. Nærmere bestemt whisky fra produsenten Whyte and Mackay og det i rikelige mengder. Rundt 110 år senere, nærmere bestemt i 2006 ble flere flasker av denne whiskyen gjenfunnet i Shackletons leir. Whyte and Mackay tok utgangspunkt i denne whiskyen og rekonstruerte den så godt det lot seg gjøre.

I 2011 lanserte de denne whiskyen på markedet. Når vi var på slutten av runden i senteret fortalte guiden høytidelig at vi skulle få oppleve noe spesielt. Vi var utvalgt til å prøvesmake denne spesielle whiskyen før den ble sluppet på markedet! Spenningen var stor og vi fikk servert et glass av denne eksklusive vare. Med på denne lanseringen var New York Times sin journalist Charles Mc Grath. Han hadde fulgt produksjonen av denne whiskyen, jobbet med en artikkel og ville vite vite hvordan vi syntes den smakte. Nå har det seg slik at en av delene til kahytten til Quest, et av Shackletons skip, havnet i Beiarn, der jeg kommer fra. Når turen kom til meg fikk jeg passet på å fortelle denne historien om kahytten og det passet jo bra. Dessverre kom den ikke med i den endelige artikkelen men opplevelsen av å bli intervjuet av New York Times er jo litt spesiell.

Hadde det vært i dag hadde jeg jo tatt et bilde av klokken som var med, selvfølgelig Longines Flagship!

Så folkens, prøv denne whiskyen!
nyt1of1.jpg


Whyte & Mackay Challenges City Explorers to Find Shackleton Whisky | Whiskey Disks Blog

Drinking Ernest Shackleton?s Whisky - NYTimes.com
 
Redigert:
Smak og lukt er jo på mange måter subjektive opplevelser. Særlig gjelder dette whisky. Under vårt besøk på destilleriet i Oban tok jeg bilde av dette kartet som hang på veggen.

Som sagt, smak er subjektivt og hver og en kan jo se om de er enig i denne vurderingen. Det er nok noen der som jeg ville plassert anderledes.

Håper det lar seg lese det som står der.

wkart1of1.jpg
 
Sitter nå å drikker en 12 år gammel Glenfiddich. Den er god, men ikke noe å rope hurra for. Den var i tillegg på salg til 90 kr, og da kan man ikke klage :)
 
Smak og lukt er jo på mange måter subjektive opplevelser. Særlig gjelder dette whisky. Under vårt besøk på destilleriet i Oban tok jeg bilde av dette kartet som hang på veggen.

Som sagt, smak er subjektivt og hver og en kan jo se om de er enig i denne vurderingen. Det er nok noen der som jeg ville plassert anderledes.

Håper det lar seg lese det som står der.
A-Guide-to-Flavours.png

Og som PDF:
http://www.malts.com/var/plain_site...lication/545c8efb21865ee44a07d5278b3962b3.pdf