Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Slår et slag for dalwhinnie.

Meget god whisky med mye søt honningaktig særpreg. Lite røyk og torv. Dette er god whisky som treffer det vide publikum grunnet sin milde fremtoning, samtidig som fanatikere også beskriver denne som kompleks og vellykket.

Fun fact: dalwhinnie er det høystliggende distilleriet i skottland med sine ca 300 høydemeter. Det gjør den naturligvis enda bedre:D



41E08F29-6C82-4675-B69E-309BFDD1C80E-7611-000003F7FEBBA3CC.jpg
 
Et par godbiter :)

Blend-whiskeyen Ballantines 17 år ble i 2011 kåret til verdens beste whiskey av Jim Murray i "Whiskey Bible". Bedre enn samtlige singelmalter uansett alder. En noe kontroversiell avgjørelse kan man si. Mild og veldig frisk i smaken, men kanskje ikke kompleks nok til å kalles verdens beste. Vel vel, smaken er som baken. Likevel en utrolig god whiskey synes nå jeg. Kroner 669 på polet.

Glendronach er tilbake og fåes i flere utgaver; 12, 15, 18, og 21 år. Liker du sherry-preg på whiskeyen er denne 15-åringen verd å prøve. Også denne har fått gode karakterer i "Whiskey Bible" med 94 av 100 poeng i 2012-utgaven hvis jeg husker rett nå. Den fikk også en sølvmedalje i "The Malt Maniacs Awards" i 2009 da denne ble lansert. 565 kroner på Polet. Vel verd å prøve.

God helg!

p1020695i.jpg
 
Går i Laphroaig quarter cask her ikveld, holder egentlig Lagavullin (og Ardbeg for den delen) noe høyere blandt de mest røyktunge Islay-typene, men sliter med å finne Lagavullin 16, double matured på tax free'n.
 
Flott at whiskygutta blant folket våkner til live.

Erik R: Helt enig at Dalwhinnie er en nydelig single malt.Honningtonene kombinert med nyslått gress er en fryd for ganen.

adamskater: Islay-maltene er blant mine desiderte favoritter. Single malt for de store anledninger, har ikke råd til å kjøpe de som hverdagsdrikke. Bør væreforskjell på hverdag og fest.

Er folket forøvrig klar over at Vinmonopolets egenblandede og nedvurderte Upper Ten er rangert blant verdens fremste blendeds? Det velrennomerte tidskriftet Wine and Spirit har to ganger, i 1999 og 2001, kåret Upper Ten som verdens beste blended whisky.Litt av en fjær i hatten, synd at de strenge alkoholreglene gjør at dette ikke kan markedsføres. Nå i 2012 har den nye Upper Ten final casks 12 år fått gullmedalje og betegnelsen Best in class i International Spirit Competition i Storbrittania. Kjøper vanligvis single malt men gjør unntak for nettopp Upper Ten. Den blended med høyest maltwhiskyinnhold og mest røyksmak.

Skål og ha en fin kveld folkens.(Skåler i en Glen Moray, rimelig og mild Spesyside lagret på hvitvinsfat, en god oktoberwhisky. Islay-maltene, Dalwhinnie og Cragganmore gjemmer vi til jul.)

Thore
 
Upper Ten må sjekkes ut når den dag kommer at jeg handler Whisky på polet.
Skal når sannheten må frem sies at jeg handler tax free eller på tur heim til mor i Sverige.


adamskater: Islay-maltene er blant mine desiderte favoritter. Single malt for de store anledninger, har ikke råd til å kjøpe de som hverdagsdrikke. Bør væreforskjell på hverdag og fest.
Min sparsommelige whiskydrikking er behovstyrt så når behovet først er der kan jeg like så greit deise på med single. Hadde en fin "peak" i whiskyskapet efter 30årsslag med fem flasker inn - nå uker før 32årsdagen er det nede på denne ene.

Skal jeg bli full holder det, flaut nok, helt fint med 6 0.33 Tuborg eller en aldri så liten flaske rødt :)
 
Et par godbiter :)



Glendronach er tilbake og fåes i flere utgaver; 12, 15, 18, og 21 år. Liker du sherry-preg på whiskeyen er denne 15-åringen verd å prøve. Også denne har fått gode karakterer i "Whiskey Bible" med 94 av 100 poeng i 2012-utgaven hvis jeg husker rett nå. Den fikk også en sølvmedalje i "The Malt Maniacs Awards" i 2009 da denne ble lansert. 565 kroner på Polet. Vel verd å prøve.

God helg!

p1020695i.jpg

HerrUr: Glendronach høres spennende ut, bør prøves ut ved første anledning.
 
HerrUr: Glendronach høres spennende ut, bør prøves ut ved første anledning.

Nå har du muligheten til å prøve ut flere samtidig. De selger en liten eske på polet nå med 4 varianter av Glendronach på 8, 12, 15 og 18 år. Hver flaske på 4cl. tror jeg. Prøvde denne for et par helger siden sammen med to kompiser, alle var enig om at 15-åringen var best. Koster 230 kroner. Alltid spennende med nye whiskyer :)
 
Hva mener folket her om Johnie Walker Blue Label? Drakk den for noen uker siden og jeg synes den var helt fantastisk på smak. Spørsmålet er: Er den verdt de 1400 kr polet skal ha for den?
 
Hva mener folket her om Johnie Walker Blue Label? Drakk den for noen uker siden og jeg synes den var helt fantastisk på smak. Spørsmålet er: Er den verdt de 1400 kr polet skal ha for den?

No. fucking. way. ;)

EDIT: Begynner å bli litt brisen her. Men jeg mener at det er kun 30 år gamle single malts som er verdt 1400... Det blir som med klokker. Tenk pris, tenk utvalg. Orienter. Min hunch her er at du finner noe som er like bra for en tredjedel av prisen.
 
JAAAAAAAAAAA!

Med reservasjon for at julebordsesongen er "upon us" og Bergen trekker til seg de beste i romjula.
Midten / Slutten Januar - når angsten er som tyngst og behovet som størst?

Tenker et sted med godt utvalg av single malts. Blir vel Oslo tenker jeg. Bar1 på Aker Brygge. Eneste aberet er at det er på Aker Brygge. :) Vi har også Bar & Cigar ved Tinghuset. Ikke samme utvalg kanskje, men kjennere bak baren. Som regel.