Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
blue label skal ikke undervurderes. Men for 1400 hadde jeg heller kjøpt en laphroaig 18år + laphroaig 10år.

8A819819-5D15-452B-BBEB-50DA8AD2E9BE-7611-000003F845DEB4E7.jpg
 
Hva med The whisky bar/Dubliner? Der har de en habil bar og sittergrupper som passer perfekt.
 
The Dubliner er jo helt konge! Var der en tur i går, men holdt meg unna tøysevannet.
 
Hva mener folket her om Johnie Walker Blue Label? Drakk den for noen uker siden og jeg synes den var helt fantastisk på smak. Spørsmålet er: Er den verdt de 1400 kr polet skal ha for den?

Siden du synes den er helt fantastisk er den vel verdt det.
Smakte den selv for et par år siden og for meg var den himelsk god. Det gjelder å løsrive seg litt fra dette singelmalt-snobberiet som regjerer hvor blend-whiskeyen blir sett på som mindreverdig. Følg din egen gane. Skal jeg bruke 1400 kroner på en flaske tror jeg faktisk jeg hadde kjøpt Blue Label jeg også.
 
En rolig kveld i heimen her så jeg kjører på med et par flasker til.

Jeg har inntrykk av at begge disse får bra med skryt av whiskey-kjennere.

Selv ble jeg litt skuffet over Highland Park 18. Kanskje jeg hadde forventet meg litt mer av en øy-whiskey. En meget god sak for all del, men kanskje litt for snill eller nøytral på smak etter min mening.

Så var det Bowmore 15 darkest. Jøye meg for en whiskey! Fantastisk fint balansert, deilig sherry-preg og et passe kraftig røykpreg. En av mine absolutte favoritter. Kansje den største favoritten prisen tatt i betraktning. 600 koster den på Polet, og det har den gjort de siste fire årene. Anbefales!

Ha en fin lørdagskveld :)

p1020711k.jpg
 
Siden du synes den er helt fantastisk er den vel verdt det.
Smakte den selv for et par år siden og for meg var den himelsk god. Det gjelder å løsrive seg litt fra dette singelmalt-snobberiet som regjerer hvor blend-whiskeyen blir sett på som mindreverdig. Følg din egen gane. Skal jeg bruke 1400 kroner på en flaske tror jeg faktisk jeg hadde kjøpt Blue Label jeg også.

90% av all whisky solgt på denne planeten er blended.

De ALLER beste blended flaskene er MINSt like gode som Sm. Jeg tør ikke ta steget å si BEDRE, men jeg tror de er fullt på høyden i det minste.

Jeg har en flaske ballantines 30yo som leverer direkte knockout på mange "finere" SM's.

52B7221A-9344-4BE4-871D-A73B91D5C41E-7611-000003F8606DCB05.jpg
 
Selv ble jeg litt skuffet over Highland Park 18. Kanskje jeg hadde forventet meg litt mer av en øy-whiskey. En meget god sak for all del, men kanskje litt for snill eller nøytral på smak etter min mening.

Hehe ser den!

"snill eller nøytral" sier noen
" balansert og rund" sier andre
 
Jeg har en flaske ballantines 30yo som leverer direkte knockout på mange "finere" SM's.

52B7221A-9344-4BE4-871D-A73B91D5C41E-7611-000003F8606DCB05.jpg

Du postet et bilde av den 30-åringen tidligere i denne tråden og den fristet veldig. Dessverre er den ikke å få tak i her i landet, men skal en tur til London over nyttår så regner med å få tak i den der. Hva er prisen?

Nå har det vært mye snakk om de gode whiskeyene. La meg nå ta årets bomkjøp for min del:

Bunnahabain 18 år. Alltid likt 12-åringen kjempe godt og tenkte her tidligere i år at nå var det på tide å prøve 18-åringen. Dobbelt så dyr som 12 år og halvparten så god. Flat som en pannekake med innslag av spritsmak synes jeg. Har mistet lysten på å prøve Bunnahabain igjen:(

Sånn er livet, noen bomkjøp blir det innimellom.

Et bilde jeg tidligere postet i "Dagens Klokke"

p1020513vm.jpg
 
ojojoj, kjenner det kiler på tungen. Artig historie! Jeg ser for meg den sakrale stemningen den dagen du lepjer i deg siste centiliteren med et langt "ahhhhhh"


Jeg ser for meg den sakrale stemningen den dagen du lepjer i deg siste centiliteren med et langt "ahhhhhh"


:D
 
yju7azyh.jpg

Dette var en, for meg, ny variant.
Lagret 14 år og så siste liten på eik.
Den fikk bli kvoten denne turen fra det store utland
 
lørdag 20.oktober kl 13 er det whisky fag-messe på Jærmuseet på Nærbø (40min kjøretur fra stavanger)

Jeg liker uttrykket "fagmesse" da det betyr at det er en kompetanseheving i fagfeltet. Visstnok skal denne messen være veldig bra og blant whiskykjennere sies det at denne messen er et must.

Det kommer representanter fra distillerier, det deles ut smaksprøver av nye whisky'er såvel som eldre tradisjonsrike. Målgruppen på messen kan nok sammenlignes med et klokketreff som tidssonens medlemmer hadde sett på som et must.

Med andre ord: mye snadder.
Koster 400kr å være med, det deles ut 10 bonger a 25ml.

påmelding:google whisky fagmesse og dere finner.
 
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en decanter/karaffel, gjerne et sett med tilhørende whiskey-glass? Finner mye på ebay/amazon, men usikker på om jeg vil ha sendt såpass skjøre saker over hele verden.
 
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en decanter/karaffel, gjerne et sett med tilhørende whiskey-glass? Finner mye på ebay/amazon, men usikker på om jeg vil ha sendt såpass skjøre saker over hele verden.

Hei!

Gå til hjemmesiden til noen av produsentene så finner du det du er ute etter. Glen Moray har f.eks. ett flott glass/decanter-sett på sin webshop.

Thore
 
Whisky fagmesse. Nokså skuffenda på utvalg. Mulig at det er jeg som er en snobb men det der skuffende å å se f. Eks ballantines 12,15, 28 år når je har 30 åringen hjemme. Hadde litt høyere forventninger på det jevne

Dog traff jeg et forummedkem og en hans 16610 lv

hy4ezy9u.jpg
r
epa2avam.jpg
uparebu6.jpg
ytusyna3.jpg
ugabe6up.jpg
8ubyza6y.jpg
6u4ype5u.jpg
sa7y9a9y.jpg
pa7yja4y.jpg
udu3a6u6.jpg

Mackmyra:
Svensk whisky. Smakte drit.


se7ahasy.jpg
puhusa4u.jpg
y7y6y3yt.jpg
a5ytape8.jpg
 
Brisen etter fagmessen ErikR? ;)

Fin reportasje, så da ut til å være mye forskjellig å smake på.

Kjente meg igjen i beskrivelsen din av Mackmyra. Hadde meg en smaksprøve da den kom på markedet for noen år siden. Verre whiskey har jeg aldri smakt.