Den store tråden om verktøy

Holder på med et gjerde prosjekt og innser at jeg må kjøpe nye drill. Den gamle synger på siste verset.

Forutsetninger:
  • Hobby snekker, ikke proff.
  • Foretrekker kvalitet, men ikke for enhver pris - se punkt ovenfor
  • 2 batteri
  • Må kunne kjøpes i en av de vanlige butikker som Obs Bygg, Maxbo etc. Har ikke tid til å vente på nettkjøp. Vil kjøpe i dag.
Tips?
Jobbet som snekker i noen år før jeg startet for meg selv i en annen næring for noen år siden men snekrer en del på fritiden hjemme fortsatt. Kan trygt anbefale deg dewalt. Proff kvalitet til nogenlunde fornuftig pris. Kjøpte min forrige i 2013 og den har blitt flittig brukt. Både drill og batterier er like gode enda. Har prøvd det meste men dewalt gir bang for the buck hvis du ikke skal opp i det virkelig dyre proffsegmentet som festool, hilti o.l.
 
Det er vel ingen av de store merkene som er direkte dårlige, så jeg ville valgt de som har best utvalg av annet utstyr du kunne tenke deg, slik at du kan bruke samme batteri videre.

personlig har jeg en del Bosh, makita og milwauke, og synes alle er bra, men holder en knapp på milwauke.
Tror du kan kjøpe dem i butikk hos onninen ekspress, selv om du ikke har bedriftskonto.

Makita har (hadde?) batterier som ofte dør og blir ødelagt om de lades helt ut, så de er vel de eneste jeg ville holdt meg unna, med mindre de har fikset det problemet.
 
Det er vel ingen av de store merkene som er direkte dårlige, så jeg ville valgt de som har best utvalg av annet utstyr du kunne tenke deg, slik at du kan bruke samme batteri videre.

personlig har jeg en del Bosh, makita og milwauke, og synes alle er bra, men holder en knapp på milwauke.
Tror du kan kjøpe dem i butikk hos onninen ekspress, selv om du ikke har bedriftskonto.

Makita har (hadde?) batterier som ofte dør og blir ødelagt om de lades helt ut, så de er vel de eneste jeg ville holdt meg unna, med mindre de har fikset det problemet.
De nyere Makita batteriene skal være bedre. Har fortsatt 4 av 5 batterier fra 2010 som virker fint. På jobb har vi brukt det meste, Makita, Bosch, Dewalt, Milwaukee. Batteriene ryker på alle og kvaliteten er noenlunde lik. Hos oss er det stort sett vann som tar knekken på batteriene, det vil ikke være et like stort problem på verktøy som brukes til hobby.
 
Hos meg har to av tre makitabatteri dødd uten grunn, så er like engstelig hver gang jeg finner frem sirkelsagen.
Det ene milwaukee batteriet mitt er fra 2012 eller der omkring, har overlevd et fall fra 5 etasjer og er like bra den dag i dag. (drillen tålte dog ikke fallet)

thumbnail_DSCN5413.jpg

thumbnail_DSCN5419.jpg
 
Beste verktøykjøpet jeg har gjort:


Masse krefter og utrolig praktisk med vinkel og eksenterhode.
 
Skal ikke skryte på meg for mye når det kommer til verktøy. Men har en liten forkjærlighet til skikkelig skraller. Så har par stykker fra Bacho som jeg er sykt fornøyd med.
Her er min lille verktøysamling. En salig blanding med Bacho, blå og grønn Bosch, Milwaukee, Hazet, STAHLWILLE, Snap-On, Dremmel og Biltema pluss noe mygel fra land of the Yankees.
Vis vedlegg 196590Vis vedlegg 196591

De bacho settene er nok delvis produsert av snap-on, skrallene deler i allefall innmat men til en brøkdel av prisen :)
80a03759-b264-4d8c-8ee5-f5b1148e26bc.jpeg
m
59388a0d-e088-4c5a-bd9c-a9adb11c37e9.jpeg
 
Har noen Bahco "fastnøkkelskraller" jeg er ekstremt fornøyd med.
Veldig praktisk når man jobber på bil, siden de kommer seg inn på de trangeste plasser.

Går dog av og til i surr hvilken retning jeg har valgt, siden det er forskjellige størrelser på skrallene på frem og baksiden, og det krever litt hjerneceller for å huske å reversere valget når man skal bruke baksiden - høres kanskje ut som et litt banalt problem, men kan være litt vanskelig å vite om man strammer eller ei når man har vridd armen i beste gummistil langt inn i motorrommet ;)
132011.jpg

Har også noen vanlige skraller fra teng tools som jeg egentlig er ganske fornøyd med, men de liker å falle fra hverande etter noen år, og trenger påfyll av threadlock på skruene for å holde seg sammen (har vært borti 5 forskjellige teng skraller med det problemet, så det er tydeligvis vanlig)
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Er billigere med en flaske threadlock enn nye skraller ;)

og så er det veldig praktisk med et lite verktøyskrin med skralle, piper og kombinasjonsnøkler som man kan drasse med seg over alt.
IMG_5563.jpeg
 
ja, jeg antar at de er bygget som de er for å gjøre dem lettere (og billigere?), men 5 skurer på en skralle er 3 for mange!
 
Det er jeg enig i, mine wuerth skraller har en skrue og det er ikke optimalt det heller.
Jeg mener kamasa og Biltema har hatt samme patent som Teng på skraller
 
Har noen Bahco "fastnøkkelskraller" jeg er ekstremt fornøyd med.
Veldig praktisk når man jobber på bil, siden de kommer seg inn på de trangeste plasser.

Går dog av og til i surr hvilken retning jeg har valgt, siden det er forskjellige størrelser på skrallene på frem og baksiden, og det krever litt hjerneceller for å huske å reversere valget når man skal bruke baksiden - høres kanskje ut som et litt banalt problem, men kan være litt vanskelig å vite om man strammer eller ei når man har vridd armen i beste gummistil langt inn i motorrommet ;)
132011.jpg

Har også noen vanlige skraller fra teng tools som jeg egentlig er ganske fornøyd med, men de liker å falle fra hverande etter noen år, og trenger påfyll av threadlock på skruene for å holde seg sammen (har vært borti 5 forskjellige teng skraller med det problemet, så det er tydeligvis vanlig)
Har de samme. Farg den ene siden feks med grønn sprittusj eller noe annet så husker du
 
Vi har vel alle kjøpt noe som virket som en god ide men som sjelden eller aldri blir brukt. Jeg har denne. Stanley Fubar. Er tung og klumpete å jobbe med, velger kubein 9av10 ganger fremfor denne når noe skal rives.
059DCF4A-5C80-40BE-AC6B-D1A60643AB94.jpeg