Den store tråden om verktøy

Impeller på utenbordsmotor går fint å løsne med et vanlig flatjern.

Jepp - forutsatt at alle boltene til undervannshus og impellerhus er skrudd ut (gjerne saltvanns-korroderte bolter som er sprøe som sørlandschips og som ofte sitter som pokker). Fin mestringsfølelse og fortjener en kald øl når man har gjort slikt arbeid første gangen.
 
Etter å ha forbannet min «lettstartede» motorsag i årevis fikk jeg nok, og har nå gjort mitt mest tilfredsstillende verktøykjøp noensinne: batteridrevet motorsag. En tung, sterk og deilig Milwaukee M18 med lang driftstid. Mindre støy, mindre vedlikehold og mindre frustrasjon. Der jeg før kunne holde på en hel dag med bjørkeveden og likevel ende opp med uferdig arbeid og Jonsered’en slengt til skogs, kan jeg nå ta en effektiv økt og deretter ta livet med ro. Anbefales på det varmeste, tross prislappen.
0AA29F8F-EB0E-409E-AF0E-9289FF289DF0.jpeg
 
En motorsag skal ikke være tung, og om du før har hatt Jonsered, kan jeg forstå at dette kan virke som en oppgradering. Sikkert god nok til hagebruk, men takke meg til Husqvarna 372XPG da altså..

For skogsarbeidere utenfor allfarvei er den selvsagt ikke et alternativ. For brorparten av motorsageierne i dette landet, som holder på med ved et par uker i året og ellers rydder litt på tomta, mener jeg fortsatt den er perfekt. Den starter alltid. Ekstremt godt batteri. Kraftig motor. Minimalt vedlikehold. Og forøvrig både lettere og billigere enn Husqvarnamaskinen.

Har man først lagt totaktsmotoren for hat er det ingen vei tilbake. Min gamle sag har blitt et skjellsord, er man krevende og upålitelig og lunefull og generelt en plage for sine omgivelser? Da er man en Jonsered.
 
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: Makken og Preacher
Dreiebenker, fresemaskiner, jiggborr, rundmatere, verktøysliper, delehoder, spennhylser, og hjemmemekket skjærestål. Det går stort sett i sveitsiske maskiner fra 50-60 tallet.

Noen flere her inne som er på kjøret med verktøymaskiner?
 
Tips om bra latmannsarm?
Tenkte jeg ville legge en i hver av bilene. Hadde akkurat en punktering, og originaldekket som stod på fra forhandler hang som fa*n.
I utgangspunktet så tenker jeg ikke en teleskop-variant. Ser for meg at den vil være endel svakere enn en fast, lang nøkkel.
Biltema 191438 har funket bra for meg i årevis. Ser ikke noe poeng i å kjøpe noe dyrere, legger heller pengene i mer verktøy med flere deler eller som skal ha en viss presisjon (skraller, gode piper, osv.)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Makken
Av og til har ikke verktøyet helt den funksjonen man er ute etter og man må improvisere. Jeg måler til tider mye bjelkelag og for å slippe å enten balansere på bjelkene eller slite rundt på en trøe har jeg laget med en enkel forlenger til lasermåleren min. Bosch har ikke noe slikt i sitt sortiment.
Ikke så pent, men det funker.
8A52E665-6732-4D57-AAE8-1884558333E0.jpeg
44FC4200-001A-43C9-BD96-9403FD79FD62.jpeg
 
Redigert:
Har en diger slugger fra milwaukee med 1491Nm dreiemoment, og min logikk var at om noe først satt godt nok fast til at man ville frem med muttertrekkeren, så ville det vært veldig kjedelig om den ikke klarte brasene.

kjekk å ha når man jobber med understell på gammel bil eller skal skifte hjul, men er jo ærlig talt ikke det mest brukte verktøyet jeg eier ;)
IMG_5536.jpeg
 
Skikkelig muttertrekker er et must når det skal mekkes bil.
Momentstav på muttertrekker ble diskutert tidligere i tråden. Jeg har nå skaffet meg et sett momentstaver og gjorde en rask sjekk mot momentnøkkelen. Jeg dro til hjulboltene med min 950Nm muttertrekker påmontert en 70Nm momentstav. På høyeste innstilling drar den til 10-20Nm høyere hvis jeg lar den stå og hamre i 1-2 sekunder etter at bolten er skrudd inn. Skal lite til før man trekker til mer enn man tror altså. Min konklusjon blir at jeg fortsatt er skeptisk til momentstaver. Når jeg nå først har kjøpt et sett så kommer jeg til å dra til med 70 el 80Nm momentstav først og så dra til med momentnøkkelen til slutt (jeg bruker 120Nm moment på mine hjulbolter).
 
har brukt 120nm momentstav fra biltema til dekkskift i noen år, og synes det virker som om den drar muttrene til omtrent like hardt som jeg gjør med momentnøkkel.
får dobbeltsjekke nøyaktigheten med momentnøkkelen neste gang.

ellers har muttertrekkeren min en knapp som reduserer kraften til maks 100nm, som er ganske praktisk for å skru inn bolter risikofritt før man finner frem momentnøkkel for nøyaktig stramming.
 
  • Liker
Reaksjoner: bartejoker
Har ikke fått prøvd det så mye selv men Ryobi skal være bra i hobbysegmentet. Bosch sin grønne serie skal også være bra. Begge har relativt mye verktøy som bruker samme batteri slik at det er rimelig å kjøpe andre maskiner hvis behovet skulle melde seg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Makken