Den store tråden om verktøy

B3C20A39-DE90-411A-A30C-8A62B31C3BD3.jpeg

Julegaven fra svigers. Kindlecracker er kjekk å ha på lur hvis du fyrer med ved. Går som en lek å lage opptenningsved. Som en bonus er sjangsen for å hugge av seg en tommel minimal med denne.
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Fått meg 1/4 zyklop skrallesett fra Wera.
selve skrallen kan svinges rundt og låses i alle posisjoner, så den er lett å bruke i trange motorrom hvor noe alltid er i veien, og kan brukes i "skrujernpositur" for å skru løsnede bolter raskt ut.
En glede å bruke i forhold til den gamle vanlige 1/4 skrallen jeg hadde før!

IMG_5989.JPG

0b2f44ff8bf21c0fae4bf0c55e683fc0.jpg
 
Fått meg 1/4 zyklop skrallesett fra Wera.
selve skrallen kan svinges rundt og låses i alle posisjoner, så den er lett å bruke i trange motorrom hvor noe alltid er i veien, og kan brukes i "skrujernpositur" for å skru løsnede bolter raskt ut.
En glede å bruke i forhold til den gamle vanlige 1/4 skrallen jeg hadde før!

Vis vedlegg 230076
0b2f44ff8bf21c0fae4bf0c55e683fc0.jpg
Det settet der så ikke dumt ut. Link til hvor man får tak i det?
 
proshop har på lager

min kom fra https://www.bike-components.de/ siden proshop ikke hadde på lager når jeg kjøpte, men prisen ender på det samme.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Slår et slag for japansk drasag, noe av det beste kjøpet jeg har gjort. Fint å kunne demontere den og dermed få plass til den i verktøykassen også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjarnetv
Slår et slag for japansk drasag, noe av det beste kjøpet jeg har gjort. Fint å kunne demontere den og dermed få plass til den i verktøykassen også.

Enig - den andre store fordelen er at de er relativt rimelige, så da har man julegaven klar til alle man kjenner ;)
 
Prøver å blåse liv i denne igjen. Har gjort en del innkjøp siste tiden, har en del prosjekter hjemme, men også mye for å ha på lik linje som med klokker. Største innkjøpene er ny Festool TSC55 dykksag på batteri, og Festool midi støvsuger. Hadde tidligere en kärcher grovstøvsuger, men den var alltid litt «i veien». Ettersom den ikke hadde noe system for oppbevaring av slange og munnstykke. Slangen var også litt i korteste laget. Kjøpte en stk ny skinne til sagen, og vinkel for å kunne gjøre perfekte vinkelrette kutt.

Neste på planen er arbeidsbord med hull for benchdogs.
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
Her har det vært full omlegging av batteri verktøy siste 2 årene. Sverget til blå bosch i en mannsalder men når jeg kjøpte 18v vinkelsliperen og etter type 5 min med kapping av asfalt så brant elektronikken opp, da hadde jeg fåt nok. Har kastet en god del blå bosch over tid og da fikk jeg omsider nok, flekk ny "proff" vinkelsliper som varer i 5min det holder ikke. Så da gjennstod bare en produsent som kan si seg bedre... Hilti...

Å blakke seg på å gå over til virkelig produksjons verktøy må sies å være noe av det bedre valget jeg har gjort. Et helt annet nivå på Hilti sammenlignet med alt annet jeg har brukt og eier. Har lekt med og eid Dewalt, Milwauke, Makita og diverse.

Jeg gikk over før de begynte å selge til private, så brukte mitt eget AS for å få tilgang men betalte privat. Nå selger de til alle. Er nok ikke for alle å gå over til så dyrt og seriøst utstyr. Men for meg som total renoverer huset og ikke minst alltid fjaser med egne prosjekt så er det "priceless" å ikke stå en sen kveld i helga med utstyr som svikter eller ikke holder mål. Godt utstyr er god HMS har jeg lært etterhvert og ikke minst vesentlig mindre belastning når alt fungerer. For å ikke snakke om hvor mye man får ut av et 22v 5.2 Ah batteri.
 
Kan nevne at alt vanlig verktøy er nå Hilti 22v, mens andre spesial verktøy er Milwaukee 12v. Hadde alt av blå Bosch 12v før skiftet men ville ikke ha 2 systemer samt manglet noen essensielle verktøy i Bosch sin serie. Så Milwaukee med sine 12v skraller som er på nivå med luft skraller, samt mini polerings maskiner og diverse andre sære verktøy forenkler hverdagen. Eneste jeg ikke er imponert over er slagtrekkerene deres for skruer, den hopper så mye at den hopper ut av skrue/bits, kjøpte den beste de hadde og havnet rett på finn etter et par forsøk på å bruke, der var bosch sin i en helt annen klasse.
 
Peli kofferten som har gjort god løsning mulig.

Skuffene er enkle å ta ut så hvis jeg skal ut i garasjen å skru så tar jeg bare med skuffen med skraller og slipper ta med en skralle og masse løse piper.

Toppen/øverste er åpent brett som også har håndtak og kan tas ut og bæres med. Her havner alt som er for stort til skuffene eller som ikke brukes nok til å ha en fast plass.

IMG_4790.jpg
IMG_4791.jpg
IMG_4801.jpg


Kofferten er en PELI CASE 0450, er rullekoffert så har hjul og håndtak for å rulle som en vanlig rullekoffert. Koster en formue men jeg var heldig og kom over en til en sterkt rabbatert pris. Regner ikke med de fleste vil bruke så mye på verktøy oppbevaring men kan være inspirasjon til lignende løsninger med rimeligere kofferter/skap.
 
Øverste skuffe (Tenger)
IMG_4799.jpg

Denne skal oppdateres da jeg vil samle et par av tengene som er i andre skuffer i samme.

1 - Vanlig tang, god allround som de fleste er vokst opp med, blir lite brukt sammenlignet med andre. Har sideavbiter, flat kjeft samt gripe kjeft for bolter og runde ting. Bruker som regel i stedet avbiter (5 & 6) og pumpetang (8, 9 &10) samt spesialtang som ligger i skuffen for nøkkler. Da de tengene erstatter hver enkelt funksjon men er da spesialisert til det arbeidet den gjør.

2 - Long nosed pliers, men med bøyd tupp. Til finmekanikk og veldig grei for å komme til den i mellom ting og rundt trange steder. Har sideavbiter men brukes sjeldent til å bite ting.

3 - Straight nosed pliers, brukes sjeldent men grei til sære små oppgaver da den er kraftigere en tanga over og under siden den har litt kortere "nese".

4 - Long nosed pliers, samme som nummer 2 men med rett tupp. Samme bruk, god å nå inn til trange plasser og smale åpninger. Har sideavbiter men nyttes sjeldent.

5 & 6 - Sideavbitere, komfort gripp og vanlig gripp. Brukes veldig mye, mest til elektrisk arbeid og noe små mekanikk. Kan klippe det meste av vanlig stål og mykere metaller.

7 - Kraft avbiter/boltekutter som er for alt av harde metaller og tykkere metall og jern. Slipper å ødelegge vanlige avbitere og mindre vondt i hendene når man klipper masse tykt eller hardt metall.

8, 9 og 10 - Vannpumpetenger, krokodilletang etc. 3 størrelser hvor den mindte er grei å ha med seg rundt eller i lite sett man har med i båten, bil etc. Gode allround tenger som kan løse det meste og har god gripekraft, fin til rør, bolter og annet rundet eller slitt som skal løses eller vris.
 
Skuff 2 (Skru)
IMG_4793.jpg

Denne er litt sånn 50% ferdig og litt diverse foreløpig.

1 - Lange bits da mye elektronikk og annet smått krever vanlig skrujern eller lange bits for å komme til. En med flate og phillips (stjerne), en med kun Torx, en med Umbraco og phillips (tjerne).

2 - Hilti sett med alle størrelser korte bits, ekstra forlenger og forsenker borr for å få treskruer flush, har en liten bits skralle som også ligger oppi denne men er i bruk så ikke med i bildet. Skrallen er viktig for å klare å skru på trange plasser og da spesielt hvis det er skruer som er tunge å skru, da slipper man å ødelegge fingrer og slite seg ut.

3 - Bits sett som tas med når jeg skal skru ute eller vekke fra verktøyet, byttet ut innholdet til de vanligste bitsene som faktisk brukes samt har forlenger som trengs når man bruker korte bits med slagtrekker for bits.

4 og 5 - Wera skrujern håndtak til bits, veldig greit for å kunne bruke bits som skikkelige skrujern.

6 - Trinn borr i 3 størrelser, viktig for borring av store hull eller borring i plexi, tynnplater og annet diverse.

7 - Leatherman Charge+, sverget til Wave tidligere men denne fant jeg ut at var mye bedre utstyrt og den har klips som kan tas av og på så man slipper lete i bunnen av bukselommene samt satt på hvit griptape for å slippe at den sklir rundt og blir bedre å holde i. Brukes til det meste og tas med i båt og bil etc. ofte.

8 - Tapetkniv og reserveblader, veldig praktisk kniv med ekstra blader i skaftet. Men bytter tilbake til vanlige barberblad snart da disse lange cut & break bladene er så tynne at de slites ekstremt fort og tåler alt for lite for min bruk.

9 - Målbånd med cm OG TOMMER. Billig målbånd som jeg har kjøpt 10 stk av for å kunne forbruke og fortsatt ha likt i settet. Viktig med tommer for å kunne jobbe effektiv. Slippe å huske 156,3 hvis man kan huske 86" i stedet og ved grove kutt så kan man bruke hele tommer for å lettere og raskere ha mål å jobbe ut i fra fremfor store siffer med cm.
 
Skuffe 3 (Mål & Kutt)
IMG_4794.jpg

Denne er rimelig ferdig.

1 - Speedsquare, liten som passer i verktøykassen, tåler mye mer juling enn en vanlig vinkel, brukes mest til å få raske bene kutt med sirkelsag på stedet. Klem den inntil planken, legg sirkelsaga kant i kant å kutt, så blir det rette 90 graders kutt.

2 - Baufil med håndtak, veldig grei til små kutt og enkle oppgaver der elektrisk blir for grovt samt der man ikke kommer til med større sager eller annet.

3 - Laser avstandsmåler, veldig grei for raske mål og lengre mål som er slitsomme å bruke målbånd til. Som regel brukt til alt over 2,5-3m av oppmåling men ikke til måling av kapp.

4 - Blyant til merking av kutt med innebygget spisser for merking av kutt etc.

5 - Liten fin fil, brukes til avgradering og mindre filejobber.

6 - Skyvelære til måling og merking av kutt.

7 - Tommestokk i aluminium så man slipper at de knekker og MED TOMMER. Veldig greit på tømmerarbeid siden den er stivere enn målbånd, kan brukes til provisorisk 90 graders vinkel.

8 - Liten vater til mindre arbeid og rask vatring.

9 - Dor og punch, dor til å banke småspiker helt inn på lister etc. og punch til å slå senter før borring i metall.

10 - Kraftig stoffsaks som var i bruk her, god til alt av klipping og kraftig nok til å bli mye mer nøyaktig og klarer å klippe i det meste den får foran seg.

11 - Scribe pen, metallblyant til å skrape inn merker etc. på metall og malte flater.
 
Skuff 4 (Spesial)
IMG_4795.jpg

Spesial verktøy og mer sjeldent brukt.

1 - Umbraco nøkler opp til ganske stor dimensjon.

2 - Knipex tang for å ta bolter som stiffer bom fast, den låser seg selv og griper hardere jo mer man drar i den. Veldig grei for å slippe å ødelegge bolthodet eller få ut bolter med dårlig bolthode som fastnøkkler og piper spinner på eller ikke griper skikkelig på. Brukes veldig sjelden men ekstremt kjekk når den trengs.

3 - Wise-grip / sveisetang, brukes primært på ødelagte boltehoder da den griper så hardt den graver tennene inn i metallet, også veldig grei på situasjoner der man trenger å holde skikkelig godt fast i noe eller man ikke klarer å holde saker og ting på en trygg måte uten denne. Liten modell for å kunne komme til på ugunstige plasser og små krinkel kroker.

4 - Sideavbiter for fin elektronikk og mindre arbeid, veldig grei for å slippe skarpe kanter på strips etc. Brukes også på huselektrisk.

5 & 12 - Lighter til å smelte krympestrømper på ledninger og koblinger, samt tamper på tau etc.

6 - Hylsenøkler for bolter og muttere som er i vanskelige vinkler samt greit at det er 2 størrelser per nøkkel, så da kan man ta med seg 2-3 stk når man er usikker på størrelse og vet man da er dekket. Kan ikke brukes på muttere hvis det er på lange bolter siden disse ikke er åpne.

7 - Stål pick, veldig greit for å fjerne rusk og rask, stikke før man begynner å skru i skruer i harde materialer, fjerning av o-ringer etc.

8 - Lite kubein til mindre arbeider og trangere områder, disse er forbruksvare så har alltid 2-3 stk hvor 2 som regel er klar for kasting. Svake å dårlige men får jobben gjort og ikke funnet bedre alternativer.

9 - Knipex avisolerings verktøy, veldig godt for å fjerne gummi/plast kappe på ledninger og hendig for avisolering av standard størrelser. Fordel over avisoleringstang er når det er trang, inne koblingsbokers/takbokser etc. hvor ei tang blir for lang og ikke kommer opp til.

10 - Spenningssjekker, denne bare tar du bort til ledninger for å sjekke om det er strøm i de, grei forsikring når man er usikker på om spenning er tatt, om bryterene har tatt begge poler etc.

11 - Vanlig elektrikertank, god allround tang som brukes når det type er bil og båt elektrisk, både avbiter og avisolerings mulighet samt spor for kramper. Den sammen med lighter så får man gjort det meste.
 
Skuff 5 (Nøkler)
IMG_4796.jpg

Denne er ferdig men skal flytte tenger til Skuff 1 med andre tenger på sikt.

1 - Fastnøkler fra 6 til 23 mm.

IMG_4798.jpg

2 - Wera Joker fastnøkler, 2 vanligste størrelsene per nøkkel, 10 og 13mm samt 17 og 19mm. Disse er geniale for bolter man skal montere eller fjerne uten å miste mutter, baksiden av nøkkel har en plate med lippe slik at man kan legge mutter i nøkkelen uten at den faller ut.

3 - Skrallenøkler, greit for å jobbe litt raskere med bolter og muttere.

IMG_4797.jpg

4 - Knipex tangnøkkel, største revolusjonen og mest brukte verktøyet siste årene. Denne erstatter alle fastnøkler og piper opp til 21mm for den lille, 27mm for den mellomstore, 68mm for den store. Også kjempe greie til arbeid med blikk, gjøre metall bent igjen, holde ting uten å ødelegge overfalte, rørlegging og diverse annet. Skulle jeg valgt med mest universelle tingen i kassen så er dette sammen med leatherman de 2 viktigste på tur eller til å løse størst mengde problemer.
 
Nederste skuff (Piper)
IMG_4800.jpg

Kjedeligste skuffen, komplett sett med piper i mm, skraller i 1/4", 1/2" og 3/4". Lange piper til 1/4" siden de ofte brukes på mye muttere på lange bolter etc. på bil, motor etc. I tillegg faste og fleksible forlengere samt overgang mellom størrelser og løse ledd.