Den store tråden om verktøy

Kenneth R

Støttemedlem
Medlem
6. feb. 2015
Innlegg
1.644
Sted
Askøy
Hva bruker du av verktøy? Her tenker jeg vi kan diskutere verktøy i alle former, stort, smått, nytt og gammelt. Anbefalinger, frarådninger, reviews, you name it.
Nærmer meg 20 år som håndverker, har eid 60 år gammelt hus og er generelt interessert i verktøy så har vært innom litt av hvert.
 
  • Liker
Reaksjoner: lumer
Et verktøy jeg trygt kan anbefale alle som holder på med diverse byggeprosjekter er talmeter. Her får du utvendige mål, innvendige mål, diameter, rissemål og passer i samme pakke. 3m versjonen er den jeg bruker mest, den har også flest funksjoner. 6m er grei til sitt bruk men blir litt stor å ha i lommen til dagen.
F2E5A971-B01C-4A8F-BD59-DA02C950CC2C.jpeg

C2969E92-905C-4309-BE45-AE949230501A.jpeg
 
Mange favoritter. Batteridrill, slagbormaskin, solid hammer og rotterumpe. Fikser det meste. Et utvalg skrutrekkere, tommestokk og vater - da har vi vel alt...
 
En annen favoritt, denne lille slagtrekkeren fra Makita. Av mine 5 skrumaskiner er det denne som blir mest brukt. Liten, lett og kraftig nok til det meste av småskruing. Perfekt til kjøkken og møbelmontering.

83BE71C8-85B7-4E44-B68D-A7F6ED4A6AF9.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Sikkert et kjedelig svar, men dette verktøyet er noe av det viktigste man har.

Og moralen?

"Fagfolk måler to ganger og sager én gang. Amatører måler én gang, men sager to ganger." :)

100685_1.jpg
 
"Fagfolk måler to ganger og sager én gang. Amatører måler én gang, men sager to ganger." :)

100685_1.jpg

-Eller, som det stod over en arbeidsbenk jeg tilbrakte noen dager ved for endel år siden: "Measure with a micrometer. Mark with a chalk. Cut with an axe."
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
"Measure with a micrometer. Mark with a chalk. Cut with an axe."

Høres mer ut som en filosofi mange her inne har om armbåndsur. ;)

- Measure with a micrometer = Studer armbåndsuret ned til minste detalj og studer hvor nøyaktig urverket er
- Mark with a chalk = Bær armbåndsuret på armen anyway
- Cut with an axe = Selg det med "historikk ukjent"

:mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly
Har målt to ganger, saget tre ganger og den er fortsatt for kort!

Bruker selvsagt verktøyet som prop til klokkebilder, hva annet? :rolleyes:
(Evnetuelt så legger jeg fra meg de dyrere klokkene når jeg skrur)

NuM4k7J.jpg


Jeg og fattern liker litt for godt å kjøpe verktøy, så vi har alt alt for mye. Trenger man noe én gang så kjøper man det i håp om at det kommer til nytte flere ganger i fremtiden. Mye fra Biltema, men det holder helt greit til vårt hobbybruk. Her har jeg et par år gammelt bilde av verktøykassen jeg har satt sammen med en idé om at den skal være mulig å ta med seg i bil og ha det meste man trenger. Det har skjedd litt siden den gang, men jeg har selvsagt ikke bilder :p

ZNIemeU.jpg
 
Skal ikke skryte på meg for mye når det kommer til verktøy. Men har en liten forkjærlighet til skikkelig skraller. Så har par stykker fra Bacho som jeg er sykt fornøyd med.
Her er min lille verktøysamling. En salig blanding med Bacho, blå og grønn Bosch, Milwaukee, Hazet, STAHLWILLE, Snap-On, Dremmel og Biltema pluss noe mygel fra land of the Yankees.
0CCDF990-A9F7-4963-876D-107BE8F3E006.jpeg
ECBD8AC0-4537-4ED1-8BB6-8D3386BF817B.jpeg
073576F9-6D6B-4E5A-8D97-584589DA6F89.jpeg
27A69B36-CAD8-4362-825A-CAF544AB1069.jpeg
2BEC0B4D-D0FC-4B6F-81A6-3B99F48C2DFB.jpeg
4C944D3B-BB4F-4EF3-8E58-EB0CBBD604D2.jpeg