Den store tråden om verktøy

Kan skrive under på at Festool sin dykksag på skinne er meget bra. Berget terrassegulvet mitt med en slik i hvert fall.
De er fantastiske, bruker de på jobb. Tok meg ikke råd til Festool hjemme. Ble en scheppach. Sagen er ok, skinnen er søppel.
 
Favoritten min er nokså basic: 30 år gammel Estwing.
Vis vedlegg 196953

Har 2 stk Estwing økser - veldig flotte
0629C39F-F88C-4C7F-A24D-44D2D409BFB8.jpeg
9DB2C6BB-33BE-4052-859F-8B37D93D25FD.jpeg
 
Ja, helt suveren, har også nevnte dykksag med skinne - akkurat som drillen, ingen over, ingen ved siden..
Får prøve å få godkjent Festool neste gang maskinene må skiftes. Bruker Bosch idag, greie maskiner men har hatt litt svinn på batteri.
 
Kjøpte 3m Talmeter etter anbefalingene her, smarte funksjoner, og mindre enn 3m målebåndet jeg hadde fra før. Sammen med en meterstokk og en lasermåler kommer jeg langt.

IMG_20200524_123924024_HDR.jpg


Ikke lett å si hva favorittverktøyet er, men multikutteren er sjeldent langt unna når jeg holder på med noe arbeid hjemme.

IMG_20200524_124454279_HDR.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenneth R
Kjøpte 3m Talmeter etter anbefalingene her, smarte funksjoner, og mindre enn 3m målebåndet jeg hadde fra før. Sammen med en meterstokk og en lasermåler kommer jeg langt.

Vis vedlegg 197443

Ikke lett å si hva favorittverktøyet er, men multikutteren er sjeldent langt unna når jeg holder på med noe arbeid hjemme.

Vis vedlegg 197445
GOP-18 er en knallgod kutter på batteri, milevis foran de mindre Bosch modellene. Hvilket arbeidsbord har du?
 
Greit det pluggbordet der og.
GOP-18 er en knallgod kutter på batteri, milevis foran de mindre Bosch modellene. Hvilket arbeidsbord har du?

Det er et selvbygd arbeidsbord, litt kopi av Festool-bordet. En kompis har mal for å frese ut hullene, og så bygde jeg resten i kryssfiner. Veldig praktisk med klemmer, dogs og skinner som passer i.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Det er er selvbygd arbeidsbord, litt kopi av Festool-bordet. En kompis har mal for å frese ut hullene, og så bygde jeg resten i kryssfiner. Veldig praktisk med klemmer, dogs og skinner som passer i.
Genialt. Kjøpte tegninger til noe lignende men har aldri rotet meg til å bygge det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Flippin
Et verktøy jeg trygt kan anbefale alle som holder på med diverse byggeprosjekter er talmeter. Her får du utvendige mål, innvendige mål, diameter, rissemål og passer i samme pakke. 3m versjonen er den jeg bruker mest, den har også flest funksjoner. 6m er grei til sitt bruk men blir litt stor å ha i lommen til dagen.
Vis vedlegg 195860
Vis vedlegg 195862
Takk for tips! Er møkka lei dårlige målebånd med slapp brems/stopp eller myke tommestokker
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenneth R
Da er to-metersstokken supplert med en Talmeter. Takk for tips! :)
9EDE2213-3378-4347-8492-642277D4C04D.jpeg


Jeg har nylig kjøpt en kniv som nå henger i arbeidsbuksa. Den brukes til å hugge, kutte, skru, tilpasse osv (som amatør er det av og til noe må «justeres») skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten. Min er en billig morakniv, som sikkert snart må byttes...
2F7CC1D2-0BB7-4758-A08A-23522CF90DDE.jpeg


Følger denne tråden :)
 
Da er to-metersstokken supplert med en Talmeter. Takk for tips! :)
Vis vedlegg 197921

Jeg har nylig kjøpt en kniv som nå henger i arbeidsbuksa. Den brukes til å hugge, kutte, skru, tilpasse osv (som amatør er det av og til noe må «justeres») skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten. Min er en billig morakniv, som sikkert snart må byttes...
Vis vedlegg 197922

Følger denne tråden :)
Kniv og stemjern er kjekt å ha med seg. Overbevist om at du blir fornøyd med talmeter når du får brukt det litt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hugo Cabret
Noen som har brukt fjellkiler? Hadde en god fjellknaus i forrige bolig som var i veien for en terrasse som skulle bygges. Borringen tok litt tid men å sprekke opp fjellet gikk som en lek etterpå. Endte vel opp på 4 bra hengerlass med stein. Sikkert billigste måten å fjerne litt fjell. Ett sett med 20mm kiler koster ca 1300,- og de varer lenge. Til sammenligning hadde jeg beregnet at trollkraft ville kostet 3-4000 for samme jobben.
BE29C096-892F-4787-B200-D47DD1FEA32C.jpeg
56AD3753-3119-444A-9D54-1C276367ED3A.jpeg
 
Nice @Kenneth R
Tør jeg spørre (uten å sjekke google først) hvor man får kjøpt slikt?

Jeg skal lage meg noen nye gangveier rundt huset, og har egentlig lyst til å gjøre det selv. Synes det er behagelig for psyke og humør og gjøre slike hjemmeprosjekter selv uten å leie inn arbeidskraft.
Huset vårt er delvis skråtomt oppe i en fjellside (oppe i åsen som vi sier når vi prøver å snobbe oss opp).
Noen steder har jeg sett at det står deler av steinblokker som jeg nok må fjerne for få til disse gangstiene. Ikke store nok til at man vil bestille spregning. Hadde sett for meg enten trollkraft eller at jeg og sønnene slet oss ut med slegger. De kilene tror jeg er løsningen.

Du går til smeden på Bredalsholmen, den blide dansken Steen Nielsen. Han smir mye rart, blant annet slike kiler http://www.smie.no/ct-menu-item-3/ct-menu-item-11
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Veldig kult med verktøytråd. Godt verktøy gjør alt mye lettere. Og så er det stas å verktøynerde så klart.

Jeg er veldig fornøyd med denne verktøyvogna jeg kjøpte for noen år siden. Har stort sett alt man trenger av generelt håndverktøy som hobbymekaniker. Skuffene har skuminlegg som er dekket med hardplast. Det er frest ut plass til hver enkelt ting. Veldig ryddig og fint.
33B55032-AB61-4422-BC32-FAC90E2E80CC.jpeg

Når jeg leker snekker så har jeg en del verktøy fra Dewalt (og selvfølgelig en Fein multimaster). 18V batteriverktøy og kappsag og bordsirkelsag. Anlegget på bordsirkelsaga har tannstang og er superenkelt og nøyaktig i bruk.
Batteridrevet muttertrekker med 950 Nm har blitt bestekompisen i garasjen.
Hultafors er kongen på haugen hos meg når det kommer til snekkerverktøy som ikke går på strøm. Må nok ut og kjøpe et Talmeter etter å ha lest denne tråden.
563D18E6-7997-4423-8A84-CD121CA4D286.jpeg

Jeg synes Biltema har en del bra greier også. Har kjøpt litt spesialverktøy derfra. Har også en mørtelvisp og litt div murerverktøy derfra som jeg liker godt.
28D434CB-F456-4CE2-90C4-1204E96AA10F.jpeg
 
Trenger et sammenleggbart arbeidsbord. Ser at Bosch, Stanley, Keter og sikkert andre har slike. De har litt ulike egenskaper, noen som kan anbefale ett?
ACBDA2C9-C151-45E3-A59B-D07FF458DC5B.jpeg
8FCA0DE0-22A1-47A0-8B7F-6E7A3A7E6844.jpeg
86C69287-3DCC-4AE2-A1D7-7F72B55F2118.jpeg
 
Nice @Kenneth R
Tør jeg spørre (uten å sjekke google først) hvor man får kjøpt slikt?

Jeg skal lage meg noen nye gangveier rundt huset, og har egentlig lyst til å gjøre det selv. Synes det er behagelig for psyke og humør og gjøre slike hjemmeprosjekter selv uten å leie inn arbeidskraft.
Huset vårt er delvis skråtomt oppe i en fjellside (oppe i åsen som vi sier når vi prøver å snobbe oss opp).
Noen steder har jeg sett at det står deler av steinblokker som jeg nok må fjerne for få til disse gangstiene. Ikke store nok til at man vil bestille spregning. Hadde sett for meg enten trollkraft eller at jeg og sønnene slet oss ut med slegger. De kilene tror jeg er løsningen.
Jeg bestilte hos fjellkiler.no Husk å ha på ørlite fett, Biltema sin Mos2 funker fint. Det høres ut som kiler kan funke bra hos deg. Brukte bor både fra Biltema og Motek. Motek varte lengre men var mye dyrere. Biltema sine funket greit bortsett fra en liten del av fjellet som var knallhardt, da ble det maks 5 hull pr bor.
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Veldig kult med verktøytråd. Godt verktøy gjør alt mye lettere. Og så er det stas å verktøynerde så klart.

Jeg er veldig fornøyd med denne verktøyvogna jeg kjøpte for noen år siden. Har stort sett alt man trenger av generelt håndverktøy som hobbymekaniker. Skuffene har skuminlegg som er dekket med hardplast. Det er frest ut plass til hver enkelt ting. Veldig ryddig og fint.
Vis vedlegg 198061

Når jeg leker snekker så har jeg en del verktøy fra Dewalt (og selvfølgelig en Fein multimaster). 18V batteriverktøy og kappsag og bordsirkelsag. Anlegget på bordsirkelsaga har tannstang og er superenkelt og nøyaktig i bruk.
Batteridrevet muttertrekker med 950 Nm har blitt bestekompisen i garasjen.
Hultafors er kongen på haugen hos meg når det kommer til snekkerverktøy som ikke går på strøm. Må nok ut og kjøpe et Talmeter etter å ha lest denne tråden.
Vis vedlegg 198062

Jeg synes Biltema har en del bra greier også. Har kjøpt litt spesialverktøy derfra. Har også en mørtelvisp og litt div murerverktøy derfra som jeg liker godt.
Vis vedlegg 198063
Bordsagen til Dewalt er meget bra. Funker muttertrekkeren bra til hjulskift? Har bare på luft og det blir mye bråk.
 
Bordsagen til Dewalt er meget bra. Funker muttertrekkeren bra til hjulskift? Har bare på luft og det blir mye bråk.
Muttertrekkeren fungerer utmerket til hjulskift. Støynivået er nok litt lavere enn luftverktøy, men fortsatt så pass høyt at man bør bruke hørselvern.

Den fungerer også ypperlig til alt av skruer som sitter fast her og der på bilen. I mange år brukte jeg slegge, latmannsarm og bannskap når jeg kom over noe som var rustet bom fast (understell på vinterkjørte biler for eksempel). Nå tar jeg bare frem muttertrekkeren.