Den store Rolex Explorer-tråden

Ærede Explorerfantaster! Jeg er en rastløs klokkesjel som på sett og vis har slått meg til ro med Explorer 2 Polar - dog ikke helt... Klokken sitter godt, tåler det meste og går passe under radaren (for å bruke et noget slitt begrep). Når jeg antyder at jeg ikke helt har slått meg til ro, skyldes det at jeg i det siste har begynt å tenke på at skal man ha en klokke resten av livet, hadde det vært flott med et ur man har kjøpt nytt hos forhandler, alle battlescars er ens egne etc. Jeg ønsker hvit skive, dato og så mye børstede flater som mulig, og da er det ikke så mange valg igjen, annet enn 216570. Visuelt liker jeg den godt, den oransje GMT-viseren er nydelig mot den hvite skiven. Viserne er muligens i største laget, men her føler jeg funksjon trumfer form, så jeg godtar den. Det eneste ankepunktet er størrelsen. Jeg har relativt smale håndledd, men de er ganske flate, så GMT-Master C, Pelagos og Black Bay har gått greit, da lugsene ikke stikker utenfor håndleddet, noe jeg synes er no-go. Jeg har hatt 216570 en kort periode for noen år tilbake. Den kom inn i en byttehandel, men da var jeg så oppsatt på å få tak i en 16570 at jeg ikke helt klarte å nyte den for det den var. Derfor stiller jeg spørsmålet, skal jeg selge 16570 og kjøpe den nye eller beholde den gamle og være fornøyd med den? Vanskelig subjektivt spørsmål, men håper noen innspill og betraktninger fra utsiden kan komme til nytte i denne vanskelige prosessen. Legger ved noen bilder av begge modeller på min arm.
Vis vedlegg 109378 Vis vedlegg 109379 Vis vedlegg 109380 Vis vedlegg 109381

Jeg har etter hvert funnet ut at den perfekte klokke(form) ikke finnes. Bare nesten. Man må alltid kompromisse på noe - spesielt når man er over gjennomsnittet interessert for da blir man automatisk klar over en del ting andre ikke engang hadde tenkt på.

Jeg synes begge sitter fint på deg og så lenge lugsa ikke stikker utenfor håndleddet så er klokkens størrelse innenfor. Men man kan få et litt forvrengt bilde når man ser rett på håndleddet - ser det egentlig best i et speil, imo.

Nå har jeg akkurat kjøpt en exp 2, men jeg har vært innom mye på få år, og er det noe jeg legger spesielt vekt på så er det lenken. Her er nye Rolex oyster overlegen mye annet når man tenker komfort og fit and finish, så mitt "råd" er: kjøp ny og "wear the hell out of it."

Fotor_153571437392253.jpg


CEugHNz.jpg
 
Redigert:
Jeg har etter hvert funnet ut at den perfekte klokke(form) ikke finnes. Bare nesten. Man må alltid kompromisse på noe - spesielt når man er over gjennomsnittet interessert for da blir man automatisk klar over en del ting andre ikke engang hadde tenkt på.

Jeg synes begge sitter fint på deg og så lenge lugsa ikke stikker utenfor håndleddet så er klokkens størrelse innenfor. Men man kan få et litt forvrengt bilde når man ser rett på håndleddet - ser det egentlig best i et speil, imo.

Nå har jeg akkurat kjøpt en exp 2, men jeg har vært innom mye på få år, og er det noe jeg legger spesielt vekt på så er det lenken. Her er nye Rolex oyster overlegen mye annet når man tenker komfort og fit and finish, så mitt "råd" er: kjøp ny og "wear the hell out of it."

Akkurat det jeg hadde lyst til å høre :)
 
Løp og kjøp en splitter ny 216570, det er det du vil! Helt enig med deg i å lage sine egne riper. Har aldri forstått at andre sine merker på en klokke er sjarm. Så brukt er fint til flipping, men når man finner den ene er det nytt som gjelder.

Størrelsesmessig er lugs innenfor håndleddet hele greia, og der er du, ser det ut til. Men som det påpekes over, få det litt på avstand. Disse closeup bildene er alltid håpløse når det kommer til å se på størrelser.

Jeg synes for øvrig 216570 er en forbedring på alle punkter i forhold til den gamle modellen. Hadde selv en brukt polar, så en brukt sort før jeg til sist landet på en helt ny polar som er min og bare min. Fet klokke og veldig praktisk for meg med litt dårlig syn.

Kjør på!
 
Ærede Explorerfantaster! Jeg er en rastløs klokkesjel som på sett og vis har slått meg til ro med Explorer 2 Polar - dog ikke helt... Klokken sitter godt, tåler det meste og går passe under radaren (for å bruke et noget slitt begrep). Når jeg antyder at jeg ikke helt har slått meg til ro, skyldes det at jeg i det siste har begynt å tenke på at skal man ha en klokke resten av livet, hadde det vært flott med et ur man har kjøpt nytt hos forhandler, alle battlescars er ens egne etc. Jeg ønsker hvit skive, dato og så mye børstede flater som mulig, og da er det ikke så mange valg igjen, annet enn 216570. Visuelt liker jeg den godt, den oransje GMT-viseren er nydelig mot den hvite skiven. Viserne er muligens i største laget, men her føler jeg funksjon trumfer form, så jeg godtar den. Det eneste ankepunktet er størrelsen. Jeg har relativt smale håndledd, men de er ganske flate, så GMT-Master C, Pelagos og Black Bay har gått greit, da lugsene ikke stikker utenfor håndleddet, noe jeg synes er no-go. Jeg har hatt 216570 en kort periode for noen år tilbake. Den kom inn i en byttehandel, men da var jeg så oppsatt på å få tak i en 16570 at jeg ikke helt klarte å nyte den for det den var. Derfor stiller jeg spørsmålet, skal jeg selge 16570 og kjøpe den nye eller beholde den gamle og være fornøyd med den? Vanskelig subjektivt spørsmål, men håper noen innspill og betraktninger fra utsiden kan komme til nytte i denne vanskelige prosessen. Legger ved noen bilder av begge modeller på min arm.
Vis vedlegg 109378 Vis vedlegg 109379 Vis vedlegg 109380 Vis vedlegg 109381

Siden du spør, så kan det godt hende at du burde gå for en ny 216570, da det høres ut som at underbevisstheten prøver å fortelle deg noe. På bildene ser det ut som at 16570 sitter helt perfekt, og jammen ser den bra ut!

Jeg synes selv at den nye gir et helt annet uttrykk enn den "gamle", og når jeg stod ovenfor valget selv ble det uten tvil en brukt 16570. Rent subjektivt kunne jeg tenkt meg en ny modell med litt mer elegante proporsjoner, men min 16570 er mitt førstevalg frem til det eventuelt skulle skje.
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
Kjøpr på med ny . Eg kjøpte min 216570 for en del år siden som en arbeidsklokke / dagligklokke då eg må ha Gmt og jobber i mørke omgivelser . bonus at den er perfekt på fjellturer vinter som sommer . best av alt , Ripene er bare mine :)
 
Ltt rar forespørsel her:

Noen med en Explorer 14270 som holder til sentralt i Oslo som kunne tenke seg å la meg prøve denne?
Har lenge vært tiltrukket av modellen, men aldri fått sjangsen til å prøve den på hånden.
Skal spandere en kaffe på vedkommende som tørr å møte en fremmed på internett for å vise frem klokka si! Jeg bor ved Grunerløkka forresten.

EDIT: Ønsker gjerne å prøve en 214270 og.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: andres
Er det like trangt for reimer pga liten plass mellom kasse og springbarene på den nyeste Explorer 39mm, som den første 214270, eller er ikke siste versjon så kresen på dette?
 
Redigert:
Er det like trangt for reimer pga liten plass mellom kasse og springbarene på den nyeste Explorer 39mm, som den første 214270, eller er ikke siste versjon så kresen på dette?
Det er trangt, men jeg har fått inn det meste av reimer uten problem. Bare vær forsiktig med verktøyet du bruker.
Jeg bruker en Hirsch Liberty som er 4 mm tykk på min 214270 og det går helt fint.
https://www.hirschstraps.com/collec...-leather-watch-strap-brown?variant=1317567188