Den store Rolex Explorer-tråden

IMG_20200831_162715_845.jpg
IMG_20200831_162715_844.jpg
 
Jepp. Samme. Var lettere før...
Ok, det er jo kjedelig. Har vært innom en del klokker nå, men begynner å komme til den erkjennelsen at det er explorern som blir den riktige. Synd jeg er et par år for seint ute. Hva bør man forvente å måtte betale for et brukt eksemplar av nyeste modell (mk2)? Evt. 114270?
 
Til dere som har erfaring med 216570, hvordan opplever dere den på håndleddet mtp bærekomfort og størrelse? Har selv en 116610 og er fornøyd med dimensjonene på denne.
Håper noen av dere kan dele deres tanker om Exploreren da den ikke er så lett å få sett på i butikk;)
 
Til dere som har erfaring med 216570, hvordan opplever dere den på håndleddet mtp bærekomfort og størrelse? Har selv en 116610 og er fornøyd med dimensjonene på denne.
Håper noen av dere kan dele deres tanker om Exploreren da den ikke er så lett å få sett på i butikk;)
Hadde en 216570 Polar tidligere og en GMT-master med maxicase nå. Min erfaring er at exploreren bærer ørlite grann større en 40mm men ikke noe dealbreaker for meg, jeg likte den veldig godt. Godt proporsjonert og meget god bærekomfort. Det som er mest visuelt merkbart var at skiven er del større på explorer2 men det er en smaksak. Veldig lettlest. Savner den ofte, i mine øyne kanskje den mest "glemte" og undervurderte sportsrolexen.
 
Ja dette er valgets kval! Har lyst på en Explorer i samlingen og har vel egentlig først landet på 216570 hvit. Men er litt ømfintlig på størrelser og begynte å titte på 214270.
Og nå står jeg her, liker begge og har et STORT problem med å velge retning:mrgreen:
Polaren vil nok utfylle samlingen bedre pga av jeg har litt svarte skiver fra før. Liker også GMT-funksjonen:cool: Men så er det disse størrelsene da...
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Ja dette er valgets kval! Har lyst på en Explorer i samlingen og har vel egentlig først landet på 216570 hvit. Men er litt ømfintlig på størrelser og begynte å titte på 214270.
Og nå står jeg her, liker begge og har et STORT problem med å velge retning:mrgreen:
Polaren vil nok utfylle samlingen bedre pga av jeg har litt svarte skiver fra før. Liker også GMT-funksjonen:cool: Men så er det disse størrelsene da...
Tåler du maxicase så tåler du explorer 2. Den er veldig godt proporsjonert.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Ja dette er valgets kval! Har lyst på en Explorer i samlingen og har vel egentlig først landet på 216570 hvit. Men er litt ømfintlig på størrelser og begynte å titte på 214270.
Og nå står jeg her, liker begge og har et STORT problem med å velge retning:mrgreen:
Polaren vil nok utfylle samlingen bedre pga av jeg har litt svarte skiver fra før. Liker også GMT-funksjonen:cool: Men så er det disse størrelsene da...

Jeg har hatt noen stk. 216570 - for meg ble de to mm’ene dessverre en dealbreaker, selv om jeg jo har andre og større klokker :p

0DF5E389-5DDE-4B1A-9EF2-FE0FDD0C9A31.jpeg


216570 virker dessverre mye større enn 116610, og lå rett og slett ikke godt på mine håndledd. Tror det skyldes den «massive» kassen, og at den hvite skiven får klokken til å virke større enn den er. Det sagt, 216570 er en av mine absolutte designfavoritter. For min del ble løsningen denne i stedet, føler jeg fikk i både pose og sekk...

7685A080-9428-42D3-B73E-13129A4FC84D.jpeg


Lykke til med valget!
 
Til dere som har erfaring med 216570, hvordan opplever dere den på håndleddet mtp bærekomfort og størrelse? Har selv en 116610 og er fornøyd med dimensjonene på denne.
Håper noen av dere kan dele deres tanker om Exploreren da den ikke er så lett å få sett på i butikk;)
Jeg har relativt små håndledd (16,5cm mener jeg), og forskjellen er at Explorer 2 er større i diameter (og litt lug-lug??), men flatere enn sub.
Så på mitt håndledd er GMT master 2 perfekt (også 40mm) og bedre enn 114060 fordi baklokket ikke bygger så mye, mens Explorer 2 er komfortabel, men visuelt stikker/henger akkurat litt for langt ut til at jeg ikke har den lenger (har hatt flere både sort og hvit).
Den litt slankere sub 14060 passer meg bedre enn 114060/116610, men har fortsatt 114060. :)
Så om du har litt større håndledd enn meg, og synes sub sitter som et skudd, så tror jeg det ikke er noe stort problem med Explorer 2.
Har tidligere skrevet og lagt litt bilder her: Rolex Submariner vs. GMT-Master II vs. Explorer 2. :)
 
Takk for svar og engasjement folkens. Setter pris på det:)
Mine preferanser med 17,5cm håndledd er at Daytonaen sitter absolutt helt perfekt, men suben med kassen sin tøyer grensene. Er derfor litt skeptisk til Explorer 2 pga 2 ekstra mm, men den er jo jækla fet! Explorer 1 leser jeg mye godord om, men førsteinntrykket er at den kanskje er litt kjedelig... Men kanskje det er nettopp det som gjør klokka?
Har som plan å kjøpe ubesudlet ur rett fra butikk så de forrige generasjonene er derfor ikke aktuelt.

Dette uret skal bli klokka i boksen som jeg tar med meg på fjellet, i skauen eller andre røffe ting og hvor jeg kan se ned på armen og fantasere om hvor tøff jeg er:mrgreen: Mao Toolwatch med stor T.
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Bærekomfort er ganske individuelt , men for meg er 216570 vesentlig bedre en maxi case , mest er det at exploreren ligger flatere og soleis er meir beskytta. Som du ser over så er SD 116600 betraktelig høyere igjen og heller litt meir mot en typisk bumpe bort i ting klokke.
Viktigaste for meg var jo at den skulle fungere som en arbeisklokke , og til det er den rett og slett overlegen. Lume, lesbarhet og relativt slank profil sammen med gmt er stikkord.
Den er med på fjellet på vinteren og på havet på jobb.

Et kveldsbilde fra jobben med nattlys på .
20200923_211641.jpg
 
Har hatt både 216570 og 214270 og må si at med tanke på bærekomfort så er det exp2 som trekker det lengste strået. Godt proporsjonert og god lesbarhet.
Begge to har jo easy-link, men denne er ubrukelig for meg da den utvider for mye. Kanskje en TS goodguy har en/begge du kan få prøve på? :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Takk for svar og engasjement folkens. Setter pris på det:)
Mine preferanser med 17,5cm håndledd er at Daytonaen sitter absolutt helt perfekt, men suben med kassen sin tøyer grensene. Er derfor litt skeptisk til Explorer 2 pga 2 ekstra mm, men den er jo jækla fet! Explorer 1 leser jeg mye godord om, men førsteinntrykket er at den kanskje er litt kjedelig... Men kanskje det er nettopp det som gjør klokka?
Har som plan å kjøpe ubesudlet ur rett fra butikk så de forrige generasjonene er derfor ikke aktuelt.

Dette uret skal bli klokka i boksen som jeg tar med meg på fjellet, i skauen eller andre røffe ting og hvor jeg kan se ned på armen og fantasere om hvor tøff jeg er:mrgreen: Mao Toolwatch med stor T.

Dersom du ønsker å kjøpe fra AD og ender på venteliste (avhengig av ditt kundeforhold åpenbart) kan du fort ende opp med 50-års jubileum modellen som kommer neste år. Da får vi nok noen signifikante endringer, kan hende til og med i størrelse. Vent og se!