Den store Rolex Explorer-tråden

Den grundigste dokumentasjonen jeg har sett til nå på at Rolex ikke var den første klokka på toppen av Mt. Everest.
https://www.outdoorjournal.com/feat...verest-in-1953-putting-a-controversy-to-rest/
Jøje meg, dette bringer meg tilbake til den gang vi hadde den meget underlige kreasjonen Smiths Everest som Passaroundklokke. Kort etter at jeg skrev den anmeldelsen, og mer enn antydet at klokken er et tulledesign, samt at Hillary aldri bar noen Rolex på Everest, kom jeg i i prat med en fyr på et slags klokketreff i kjelleren på Bjerke - temaet var den klokken og min review. Han var ekstremt fornærmet på Rolex' vegne for akkurat dette, og syntes jeg var en skikkelig tulling som kunne skrive denslags om Rolex...... Det ble en ganske klein samtale med en stakkars klokkenerd fullstendig uten sosiale antenner og med velutviklet fanboyisme.
 
  • Liker
Reaksjoner: Alinoe
Hehe. Flott med en dose selvironi @krille

Men, det var forøvrig en pokker så interessant artikkel du postet her.
Jeg har hvertfall alltid hatt en klar oppfatning av at Rolex var først på Everest.

Som en Rolex fan-boy og tidligere aktiv ekspedisjonsklatrer så gjorde dette litt vondt i hjerterota.
Men rett skal være rett.
Riktignok @chrbir som postet artikkelen, men interessant var den. Skulle for øvrig likt å vite noe om hvordan Eddie Platts (Timefactors) resonnerte da han bestemte seg for å kjøpe varemerket Smiths og lage en hommage til Everest-ekspedisjonen - utformet som en Rolex Explorer!! At ikke flere har satt spørsmåltegn ved dette tvers gjennom bisarre opplegget er for meg uforståelig.
 
Jeg var ikke klar over hele diskusjonen før jeg så Hillarys Smiths-ur utstilt på https://www.sciencemuseum.org.uk/see-and-do/clockmakers-museum for to år siden. (Anbefaler besøk der, og på https://www.rmg.co.uk/royal-observatory for alle med interesse for klokkehistorie.)

De fleste av kildene i Outdoor-artikkelen er nevnt i en lang tråd på TZ-UK allerede (https://forum.tz-uk.com/showthread....x-Which-One-Was-the-First-Watch-on-Mt-Everest ), men dette var den første artikkelen jeg har sett som går litt dypere i kildene.

Grunnen til at jeg søkte opp dette nå, var at påstanden om at Rolex var først på Everest, dukket opp igjen i Klokkepoddens episode med Inge Meløy som gjest (anbefales også), riktignok fra Joakim Bjerke. Det er en seiglivet myte, som jeg godt kan forstå at Rolex ikke er interessert i å avlive.

Utdraget fra BHI's Horological Journal er det mest talende.
RolEve1.jpg
RolEve2.jpg
 
Redigert:
Skulle for øvrig likt å vite noe om hvordan Eddie Platts (Timefactors) resonnerte da han bestemte seg for å kjøpe varemerket Smiths og lage en hommage til Everest-ekspedisjonen - utformet som en Rolex Explorer!! At ikke flere har satt spørsmåltegn ved dette tvers gjennom bisarre opplegget er for meg uforståelig.

Helt enig! Platts operasjon er megabisarr. Han lager disse kopiene/homagene/derivatene av en Rolex som skal ha vært først på toppen av Everest med brandet som antakelig var det som faktisk var på toppen. Helt nydelig. Og så gjør han det dritvanskelig å få tak i dem. Online-butikken er bare oppe en halvtime når han ser det hensiktsmessig eller har fått inn nye klokker. Og så er prisen relativt lav. Jeg satt klar da vinduet sist var åpent og sikret meg en Smiths Everest PRS-25 og jeg må si at klokka er kul, den. God finish, kler alt av reimer og stropper - en herlig hverdagsbeater med en bråkete rotor.
 
Jeg kjenner Explorer II vokser veldig på meg, og jeg foretrekker sort skive. Er det som for Polar at også denne kom med mindre diameter (40mm) tidligere? For mine lanker blir nemlig 42mm, som vel er gjeldende for dagens litt voldsomt...
 
Jeg kjenner Explorer II vokser veldig på meg, og jeg foretrekker sort skive. Er det som for Polar at også denne kom med mindre diameter (40mm) tidligere? For mine lanker blir nemlig 42mm, som vel er gjeldende for dagens litt voldsomt...
Ja, 16570 finnes i både svart og hvit utgave.
 
Jeg kjenner Explorer II vokser veldig på meg, og jeg foretrekker sort skive. Er det som for Polar at også denne kom med mindre diameter (40mm) tidligere? For mine lanker blir nemlig 42mm, som vel er gjeldende for dagens litt voldsomt...
Med unntak av 1655 (var 39mm) så hadde Explorer II 40mm kasse, frem til 216570 kom i 2011.