Den store Rolex Explorer-tråden

Dersom du ønsker å kjøpe fra AD og ender på venteliste (avhengig av ditt kundeforhold åpenbart) kan du fort ende opp med 50-års jubileum modellen som kommer neste år. Da får vi nok noen signifikante endringer, kan hende til og med i størrelse. Vent og se!
Tiden vil vise hva som kommer. Min største frykt er at de horrible bildene jeg har sett av Explorer II med keramisk bezel blir en realitet:eek:
 
Polar med sort keramisk bezel er jo namme ;) hadde satt meg på liste på dagen om det kommer. Men det er jo meg da :) jeg liker den godt i dagens utgave også. Men en nedskalering til 41mm og keramisk bezel hadde vært perfekt i min bok.
 
@Thorvald. Ja får jaggu håpe dei holder keramisk bezel unna exploreren.
Det blir litt for mykje posør på en ekte arbeidsklokke. Men det er vel den vegen Rolex ønsker å gå så hadde ikkje overrasket meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Det er mye spekulasjoner om Explorer. Enig i at keramisk bezel er kontraintuitivt med tanke på sårbarhet for støt i møte med harde elementer. Spørsmålet er hvor mye Rolex ønsker at klokkene skal brukes til praksis hvor slikt kan inntreffe, eller om de satser mest på folk med kjøpekraft og mindre på folk med "utforsker mentalitet".
 
@Schti. Rolex har jo bygd opp merkevaren sin som solide arbeidsklokker så det spøts vel om dei framleis ønsker å ha modeller som framstår slik. Explorer er vel den siste dei har no. Ser man på det så er vel kanskje Sinn dagen fremste produsent av profesjonelle klokker.
 
Designmessig skiller Explorer seg mer fra de andre, men fast stål bezel, den store skiven og fargen på skiven (Polar). Håper de klarer å skille den fra øvrige modeller i fremtiden også. Faren er å gjøre de veldig mainstream (les: lik subene). "Fare" er her ment som at de går bort fra det distinkte ved Explorer som gjør den unik.
 
Hjemmekontor.
20200930_125304.jpg

Ref 1016
 
Mener du Submariner, OP, Milgaus, Explorer 1, Explorer 2 og Sea-Dweller ikke tåler tøff bruk?
Hmmmm

Dei tåler nok tøff bruk , men ved overgang til bruk av keramisk bezel så er det et bevist valg fra Rolex vekk frå arbeidsklokke og meir mot luksus/statement klokke. Stål og alu tåler slag og røff bruk med ikkje anna resultat en riper/bulker. Keramikk sprekker og blir ødelagt. Så om klokkene brukes mest til deskdiving så er nok kermaisk bezel kjempegreier.

Ikkje noke gale med det sånn sett , men er vel greit å framleis ha en skikkelig arbeidsklokke i sortementet.
 
Hei, første gang jeg sniker meg til å skrive på underforumet til Rolex. Har tenkt litt (endel) på Explorer 2, men lurer jo som mange andre på om det kommer en oppgradering neste år. Håper virkelig ikke på kjeramisk bezel. Men kanskje urverk med mer tidsreserve?
Uansett, er ventetiden om jeg spør pent langt over året? Sånn erfaringsmessig- om noen har kjøpt en i det siste..
Om det går kjappere tenkte jeg vente litt, i håp om å kanskje få kjøpe en (eventuell) ny modell.
:oops:
 
Ikke kjøpt Explorer eller forsøkt det, men "de fleste" modellene til Rolex har vel 1 år+ ventetid nå, spesielt sporty i stål.