Den eminente pinnekjøttråden

Familietradisjonen sier 24 timer vanning, og bytte halvveis. Det vannes i samme kjele som det lages i, så kjøtt og vannmengde har vært likt de siste 30+ årene.

Tror jeg kommer til å gjøre det på samme måte i år. Har pratet med min far om dette og han trodde det ble for salt. Han kommer nå garantert til å «klage» på at det er salt, uansett...;)

• Liker
Reaksjoner: Kenneth R og Oddemann
Godtfolk! Jeg skal lage pinnekjøtt og skal ha poteter i bunn av kjelen når jeg skal dampe. Er det noen i dette eminente lauget som har erfaring med mandelpoteter i så tilfelle til dette formålet?

Jeg prøvde å dampe kjøttet i dampovnen i fjor, det var vel ikke helt det store. Så i år blir det tilbake til kjele.

Godtfolk! Jeg skal lage pinnekjøtt og skal ha poteter i bunn av kjelen når jeg skal dampe. Er det noen i dette eminente lauget som har erfaring med mandelpoteter i så tilfelle til dette formålet?

Jeg prøvde å dampe kjøttet i dampovnen i fjor, det var vel ikke helt det store. Så i år blir det tilbake til kjele.

Gjorde dette med mandelpoteter senest i går. Fungerer ypperlig. Dampetid på omkring 3,5 time og ikke en eneste sprekk i skallet på potetene.

• Liker
Reaksjoner: Edzilla

Har bedre resultater med kokefaste poteter.

Har hatt stort hell med 15-16 timers total vanning og skifte etter ca 12 timer. Det beste pinnekjøttet jeg har smakt kjøpte jeg på ICA før de ble kjøpt opp av Coop, men har ikke klart å finne det igjen.

Fatland har levert til ICA/Rimi før de ble kjøpt opp av Coop. Det samme pinnekjøttet heter i dag Henriettes og er EMV hos Coop :)

Stranda sitt naturell pinnekjøtt testes. Klar i morgen rundt 18:00.
47516FDF-08B3-49EF-8BF6-043B4CCB842C.jpeg
033EFD9B-207F-4A65-A2D6-2DA37C94EE97.jpeg

Gjorde dette med mandelpoteter senest i går. Fungerer ypperlig. Dampetid på omkring 3,5 time og ikke en eneste sprekk i skallet på potetene.

Testet flere ganger med stor suksess. Enkelt forklart er det salte og fete kjøttet og den snille temperaturen som gjør at mandelpotetene ikke sprekker.

• Liker
Reaksjoner: trippelj
Mot tradisjonens tro har jeg byttet ut øl og akke mot en passende Riesling til pinnekjøttet, det syntes jeg passet meget bra !
Noen som har erfaring med pinnekjøtt fra reinsdyr ?

• Liker
Reaksjoner: chrbir
Mot tradisjonens tro har jeg byttet ut øl og akke mot en passende Riesling til pinnekjøttet, det syntes jeg passet meget bra !
Noen som har erfaring med pinnekjøtt fra reinsdyr ?

Prøvde det for første gang tidligere i år. Veldig godt, veldig annerledes. Personlig liker jeg både reinsdyr og kraftig viltsmak, så dette var helt topp. En må bare være forberedt på at dette ikke smaker «pinnekjøtt».

Pinnekjøtt fra rein er jo klin umulig å få tak i på kort varsel. Og jeg BOR i Finnmark. Har dog funnet en kar som kan lage på bestilling, men først til neste år....

Pinnekjøtt fra rein er jo klin umulig å få tak i på kort varsel. Og jeg BOR i Finnmark. Har dog funnet en kar som kan lage på bestilling, men først til neste år....
Her på Sunnmøre har de det hos Meny. Jeg har laget det selv en gang, men uten sadelen ble det lite kjøtt.

Stranda sitt pinnekjøtt av bog var virkelig smakfullt. Men det trenger definitivt mer enn tre timer damping. Vi tar lærdom av det når vi nå går for beste runde pinnekjøtt på julaften. Da blir det Smestuen.
5E13C644-00A7-41FC-AAFD-33A825B7871E.jpeg
EA1B55CD-0DDC-43B5-92BA-B233FA2255CC.jpeg
0B2FCD3B-F683-491E-B9FD-F4F8E6C323EF.jpeg
ED69F828-6D4B-477D-83DA-74627FF975BB.jpeg
DE3D52F5-ED08-4054-B030-B0444162C704.jpeg
E2FABF89-E6FB-4BB6-90B2-6AA26BD6EBA0.jpeg