Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Nå ble det veldig mange spekulasjoner her! Nå var det jeg som "stakk av" med denne kronografen og for de som faktisk så annonsen stod det høystbydende over 50000,-

Jeg kan forsikre dere alle at "Lilly" var tilfreds da jeg hentet den ut igår og evetuell kritikk bør rettes mot de av dere som prøvde å kjøpe denne for et
par tusenlapper:cool:

Gratulerer! Uansett et kupp. Jeg så denne for sent, men @MINUTE_REPEATER var det original skive? Det så slik ut ...
 
Ingen høygaffel fra min side! Mer spekulasjon i bakgrunn for ulike prisantydninger som ikke kan direkte spores til markedet per i dag. Spekulasjon kl 02 er uansett ikke viktig. :p

Det viktige er at begge er fornøyde. Gratulerer så mye, og fingrene krysses for mange bilder i nær fremtid! Fikk ikke med meg annonsen selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Synes det er merkelig at denne har ligget ute en stund uten at noen har plukket den opp. Trodde dette var en ettertraktet sak. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=97646005

Jeg har liten peiling på vintage, men kan kanskje driste meg til å si at den ser noe overpolert ut. Noen andre åpen bare skavanker?

Navigator.jpg
 
Synes det er merkelig at denne har ligget ute en stund uten at noen har plukket den opp. Trodde dette var en ettertraktet sak. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=97646005

Jeg har liten peiling på vintage, men kan kanskje driste meg til å si at den ser noe overpolert ut. Noen andre åpen bare skavanker?

Vis vedlegg 48986
Den har gått meg hus forbi rett og slett.
Men ja, den ser litt for glossy ut. Burde vært litt mer børsting i finishen enn det som vises her.
Prisen er vel også noe høy, som jeg også vil tørre å påstå er grunnen til at denne ikke har gått ennå.
Et pluss med denne, er at den har signert krone. De fleste jeg har sett på bukta har umerket krone.
 
Synes det er merkelig at denne har ligget ute en stund uten at noen har plukket den opp. Trodde dette var en ettertraktet sak. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=97646005

Jeg har liten peiling på vintage, men kan kanskje driste meg til å si at den ser noe overpolert ut. Noen andre åpen bare skavanker?

Vis vedlegg 48986

Tissot er flotte klokker. Det er ikke umulig at denne kan ha den blanke flaten som originalt. Min gamle Tissot er (fortsatt) meget skinnende og blank på kassen.

Derimot er prisen på denne fryktelig høy. Selv ville jeg tippet halve prisen. Kanskje maksimalt 4000. Når hadde den service sist? Siden det ikke står beskrevet i teksten så ville jeg anse dette som "nødvendig innen kort tid". Disse urverkene koster noe mer å ha service på. Dersom 7000 var inkludert papir på nylig utført service? Ja da er det nok noe bedre.... Men det er tydelig at selger ikke har denne guleroten på lager.

Ellers så er dette en flott klokke som jeg gjerne skulle hatt til min "Tissot-samling".

8
 
Pen skive, dessverre polert kasse slik at børstede felt er borte. Men urørte kasser ser man ikke ofte, naturlig slitasje "polerer" også børstingen. Prismessig så er den ikke helt borte vekk, begynner å dra seg til på disse etterhvert. Ser flere pene eksemplarer går for usd 11-1200. Så kommer mva på toppen...
På tide å sikre seg en @Preacher ?
 
Pen skive, dessverre polert kasse slik at børstede felt er borte. Men urørte kasser ser man ikke ofte, naturlig slitasje "polerer" også børstingen. Prismessig så er den ikke helt borte vekk, begynner å dra seg til på disse etterhvert. Ser flere pene eksemplarer går for usd 11-1200. Så kommer mva på toppen...
På tide å sikre seg en @Preacher ?
Ja, skal du selge den igjen??:D
 

Dette var en flott sak! Her er det service også med!

Litt merkelig at dette er en 40mm og den på Finn er 41!
De er jo påfallende like! Personlig tipper jeg at den på Finn er målt med et dynamisk øyemål, ettersom 40mm var stort nok og "flott" på 70tallet.

8
 
Står også: Will usually ship within 1 business day of receiving cleared payment.
Så den kan nok sendes.
Har flere ganger sendt en forespørsel til selgere som i utgangspunktet angir at de ikke sender utenlands, ikke til Europa, ikke til Norge etc. Som regel løser det seg og de tar villig i mot pengene mine.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og ErlingSG
Det er ofte at selgerne ikke vil sende varene ut av USA. Dette ordner man ved å opprette en konto hos JetCarrier (http://www.jetcarrier.com/). Da får du en postboks i USA som selger kan sende til. Jeg har en slik postkasse som jeg ikke har brukt. Enda. En gammel kollega har maken som han har brukt mye. JetCarrier samler opp forsendelser og får dette pakkene fra USA 1x pr uke. De ordner med toll etc.

Hjelper selvfølgelig for eBay handler!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Heisann folkens,

Jeg er ny på klokkefeltet, men ganske gira på en vintage sub (mer enn en ny - jeg liker gamle og brukte ting). Problemet er at jeg har lite kunnskap, og har skjønt at vintage er farlig farvann.

Ser at klokken under - angivelig en 1680 fra 1978 - har ligget på Finn en stund. Jeg kan ikke se at den er lagt ut her, noie som kanskje ville vært naturlig om selgeren var i miljøet. Jeg må innrømme at klokken med mine utrente øyne - samt for en kollega med en viss peiling - ser bra ut. Hadde imidlertid satt stor pris på veiledning fra gjengen her.

Det innrømmes i annonsen at lumen er repaintet på ukjent tidspunkt, og at glasset er byttet. Slikt sett er den vel kanskje ikke "ekte original". Jeg er dog ikke sikker på om det trenger å bety all verdens for meg...

Noen som gjør seg noen tanker?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85578101

01_1632277473.jpg


01_1966127420.jpg


01_1845656329.jpg


01_1515608932.jpg
 
Glasset er forbruksvare, relume på skiven er en deal breaker. I hvert fall her hvor det ser ut som om det er gjort en heller dårlig jobb.

Hvis jeg "måtte" kjøpt denne klokken hadde jeg nok undersøkt muligheten av å få den re-relumet, men denne gangen bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mule
Heisann folkens,

Jeg er ny på klokkefeltet, men ganske gira på en vintage sub (mer enn en ny - jeg liker gamle og brukte ting). Problemet er at jeg har lite kunnskap, og har skjønt at vintage er farlig farvann.

Ser at klokken under - angivelig en 1680 fra 1978 - har ligget på Finn en stund. Jeg kan ikke se at den er lagt ut her, noie som kanskje ville vært naturlig om selgeren var i miljøet. Jeg må innrømme at klokken med mine utrente øyne - samt for en kollega med en viss peiling - ser bra ut. Hadde imidlertid satt stor pris på veiledning fra gjengen her.

Det innrømmes i annonsen at lumen er repaintet på ukjent tidspunkt, og at glasset er byttet. Slikt sett er den vel kanskje ikke "ekte original". Jeg er dog ikke sikker på om det trenger å bety all verdens for meg...

Noen som gjør seg noen tanker?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85578101

01_1632277473.jpg


01_1966127420.jpg


01_1845656329.jpg


01_1515608932.jpg

Alt som koster er galt på denne klokken: Skive, insert og kasse (overpolert). Spar litt til og gå for et eksemplar som du kan glede deg skikkelig over :)
 
Mange takk for gode råd!

Denne får altså forbigåes, jeg får lete videre og lese meg litt opp i tillegg.
 
Mange takk for gode råd!

Denne får altså forbigåes, jeg får lete videre og lese meg litt opp i tillegg.

Støtter rådene over. Let videre og ikke minst les deg opp før du kjøper. Som du skjønner er fallgruvene mange ved kjøp av vintage Rolex...

For øvrig mye god informasjon på Rolexforums.com. Der finner du samletråder om de aller fleste sportsmodellene fra Rolex.

Lykke til med jakten!
 
  • Liker
Reaksjoner: arvidrattlaas